سایت های خرید و فروش آنلاین چه تاثیری در اشتغال زنان خصوصا سرپرستان خانوارها داشته است؟

به گزارش راه ساری، چهار زن در امتداد خط باریک آفتاب که از لای درز پنجره ها به زیرزمین نفوذ نموده، نشسته اند؛ پارچه عظیمی را در دست گرفته اند و هر کدام گوشه ای از آن را می دوزند. نور خورشید روی پارچه افتاده و نقش رنگارنگ گل های بهاری را به پایکوبی آورده است. قرار است یک رومیزی عظیم از آن دوخته گردد. یکی از زن ها سرپرست خانوار است و دیگری به تازگی همسرش را از دست داده. دو نفر دیگر هم چند ماهی است که ازدواج نموده اند اما همسرانشان به دلیل مسائل کارخانه، مدتی است که حقوق دریافت ننموده اند. صاحب کارگاه خیاطی، زنی میانسال است که نیروهای کارگاهش را از میان زنان سرپرست خانوار انتخاب نموده است. می گوید: سه ماه پیش در سایت های خرید و فروش آنلاین مانند دیوار آگهی استخدام تعدادی خیاط زن دادم. از بین ده ها نفری که تماس گرفتند، آنهایی که بیشتر از همه نیازمند کار بودند را انتخاب کردم چون خودم هم در گذشته شرایط مشابه داشتم و سرپرست خانوار بودم.

سایت های خرید و فروش آنلاین چه تاثیری در اشتغال زنان خصوصا سرپرستان خانوارها داشته است؟

هر چهار زنی که در خیاطی کار می نمایند به وسیله سایت دیوار با کارگاه آشنا شدند و از 2 ماه پیش کارشان را آغاز کردند. زهرا 45 ساله است. همسرش راننده اتوبوس بود که 6 ماه پیش در یکی از جاده های برون شهری تصادف کرد و جان خود را از دست داد. از آن زمان تامین هزینه زندگی خود و دو فرزند نوجوانش بر عهده اوست. می گوید: من از نوجوانی خیاطی می کردم و همواره دوست داشتم برای خودم کارگاهی داشته باشم اما به دلیل شرایط زندگی و فقر، نتوانستم. در گذشته کم و بیش از دوست و آشنا سفارش دوخت می گرفتم تا اینکه 6 ماه پیش همسرم در یک تصادف فوت کرد. برای تامین هزینه ها راهی جز خیاطی نداشتم اما سفارش آنچنانی به دستم نمی رسید. تا اینکه یکی از دوستانم گفت در سایت دیوار به دنبال آگهی استخدام بگردم. همین کار را هم کردم و با آگهی کارگاه روبرو شدم. زهرا سوزن را در خطی مستقیم به جان پارچه می اندازد و گوشه های آن را با ظرافت می دوزد. همانطور که اضافه نخ را با دندان می برد، ادامه می دهد: بعد از اینکه به کارگاه آمدم با صاحب آن که زنی میانسال است صحبت کردم و قرار شد در ازای روزی 6 ساعت کار، ماهانه یک میلیون تومان حقوق بگیرم. این درآمد آنچنان زیاد نیست اما از هیچی بهتر است.

زنان نیمی از جمعیت 82 میلیون نفری ایران را تشکیل می دهند اما در بهترین شرایط مالی، سهم شان از میزان اشتغال، حدودا یک چهارم مردان است. آخرین گزارش مرکز آمار نشان می دهد نرخ بیکاری زنان طبق الگوی سال های گذشته، تقریبا دو برابر مردان است. تا انتها تابستان 98، از بین 2 میلیون و 900 هزار بیکار ایران، حدود یک میلیون نفر زن بوده اند که نرخ 18.2 درصدی را نشان می دهد؛ این رقم برای مردان حدود 8.6 درصد است. از طرفی حدود 21 میلیون زن خانه دار در ایران وجود دارد که در زمره جمعیت غیر مالی قرار می گیرند. عمده این شهروندان به گوشی های هوشمند و فضای مجازی دسترسی دارند بنابراین طبیعی است که اینترنت، با ایجاد دسترسی آسان و سریع به مشتری، بهترین گزینه برای زنان، خصوصا خانه دارها برای اشتغال باشد.

5 دستگاه چرخ خیاطی در کارگاه وجود دارد که همه شان در سکوت فرو رفته اند. کار با آنها چند ساعت پیش تمام شده و حالا دوخت با دست انجام می گردد. در کنار زهرا، زنی 32 ساله نشسته که همسرش چند ماه است از کارخانه محل کارش حقوق دریافت ننموده است. ناهید می گوید: حدود یک سال است که ازدواج نموده ام. همسرم در یک کارخانه کارتن سازی کار می نماید که ماهانه حدود 2 میلیون و 200 هزار تومان حقوق می دهند اما الان 5 ماه است که به دلیل شرایط مالی، حقوق شان عقب افتاده. من از بچگی از مادرم خیاطی یاد گرفتم. سه ماه پیش وقتی داشتم آگهی فروش وسایل آشپزخانه در سایت دیوار را می دیدم، دستم به یکی از گزینه ها خورد و اتفاقی آگهی استخدام در کارگاه آمد. همانجا به شماره اش زنگ زدم و بعد از مراجعه حضوری، استخدام شدم. حقوق من اینجا حدود 800 هزار تومان است چون بیشتر از 5 ساعت نمی توانم کار کنم.

زهرا و ناهید از جمله زنانی هستند که به وسیله سایت هایی مانند دیوار پیروز به پیدا کردن محلی برای اشتغال شده اند. در کنار آنها، زنانی هم هستند که به وسیله فضای مجازی، دامنه شغل خود را گسترش و درآمدشان را افزایش داده اند. سمیه در حاشیه شهر سمنان زندگی می نماید و کارش رنگ آمیزی گلدان ها و بشقاب های سفالی است. او از چند ماه پیش در سایت دیوار آگهی فروش بخشی از این گلدان ها را داده و پیروز شده ماهانه حدود 500 هزار تومان به درآمد خود اضافه کند. می گوید: همسرم کارگر است و ماهانه حدود 1.5 میلیون تومان درآمد دارد. برای تامین هزینه ها باید هردویمان کار کنیم. من این گلدان ها و بشقاب ها را از تولیدنماینده می خرم و با کمی سود به مشتری ها می فروشم. چند وقت پیش در سایت دیوار آگهی دادم. ماهانه حدود 500 هزار تومان از این طریق درآمد دارم.

2121

بالی: سفر به جزیره ای شگفت انگیز در اندونزی

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 11396

به "سایت های خرید و فروش آنلاین چه تاثیری در اشتغال زنان خصوصا سرپرستان خانوارها داشته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایت های خرید و فروش آنلاین چه تاثیری در اشتغال زنان خصوصا سرپرستان خانوارها داشته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید