دردهای مشترکی که جلوی صادرات به عراق را می گیرد

به گزارش راه ساری، در نشست هم اندیشی راهکارهای توسعه صادرات صنایع دستی در منطقه پساداعش مدیران کل استان های مرزی و صادرکنندگان درباره مشکلاتی که در مبادی گمرکی برای صادرات صنایع دستی وجود دارد، صحبت کردند.

دردهای مشترکی که جلوی صادرات به عراق را می گیرد

به گزارش خبرنگاران، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در نشست هم اندیشی راهکارهای توسعه صادرات صنایع دستی در منطقه پساداعش، اظهار کرد: خوشبختانه گروه بین المللی بدساخته دنیای داعش روبه افول رفته و ما منطقه ای بدون آن ها را تجربه خواهیم کرد. به همین دلیل، پیشنهاد کردیم قبل از این که در شرایط تازه ای قرار بگیریم، برنامه ای با این عنوان برگزار کنیم.

بهمن نامورمطلق ادامه داد: قطعا دوران پس از داعش دورانی خواهد بود که منطقه را به کارگاه بزرگ ساخت و ساز دنیای تبدیل خواهد نمود. ما که با بعضی کشورها، دردهای مشترک در حوزه استکبار داریم، باید دیپلماسی فرهنگ خود را تدوین و ارتباط های مان را بیشتر کنیم تا بتوانیم از بازارهای مان استفاده کنیم. در واقع، فلسفه وجودی این نشست این است که به یک دیپلماسی فرهنگی مشترک در منطقه برسیم و زمانی این موضوع پیروز خواهد بود که کشورهای منطقه نسبت به آن، احساس سودمندی نمایند و سعی کنیم تبادل را در بازارها گسترش دهیم.

او افزود: ما باید در حوزه غرب آسیا که مدیریت صنایع دستی آن را نیز برعهده داریم، تعادل مشترک برقرار کنیم. بنابراین با دو پرسش اساسی این جلسه را پیش می بریم، یکی آن که راهکارهای تبادلی در منطقه چه هستند و دومین پرسش این که چه موانعی برای گسترش علمی و تجاری صنایع دستی وجود دارد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با بیان این که نتیجه این جلسه به وسیله زهرا احمدی پور - رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - به معاون اول رئیس جمهور ارجاع داده می گردد، گفت: اقداماتی مانند همکاری در سوغات زیارتی، سوغات موزه ای و گردشگری از جمله ایده هایی است که ما باید خودمان را برای گردشگرانی که به ایران سفر می نمایند، آماده کنیم. ایجاد سایت ها و بازارهای مشترک، همکاری در پایانه های فروش، بسته های حمایتی برای صادرنمایندگان منطقه، نظارت مشترک و کیفیت صنایع دستی در مراکز فروش می تواند برای کشور ما مفید باشد. بنابراین می توانیم با استفاده از فرصت های دنیای، تقسیم کار خوبی در منطقه داشته باشیم.

سهم ناچیز ایران از سبد سوغات زیارتی عراق

مدیرکل صادرات صنایع دستی نیز در این نشست بیان نمود: عراق به عنوان بازار پیرامونی و مهم ترین مقصد صادراتی جمهوری اسلامی ایران، برای صادرنمایندگان صنایع دستی صندلی ویژه ای دارد. دلیل برگزاری این نشست این بوده که بعد از اتفاقاتی که در منطقه افتاده و همچنان در حال رخ دادن است، در روابط با عراق بازنگری داشته باشیم.

پویا محمودیان ادامه داد: به دلیل بهبود شرایط امنیتی در عراق و با توجه به رشد جمعیت و قرابت مذهبی که با کشور عراق داریم، تمایل زیاد مردم این کشور به خریدن صنایع دستی ایران و کاهش سهم آن در صنایع دستی، ما را بر آن داشت که هرچه سریع تر نشستی در این زمینه برگزار کنیم. بنابراین تصمیم گرفتیم از استعدادهای عراق در این حوزه استفاده کنیم، زیرا عراق مدفن شش امام شیعیان است و همین مطلب موجب شد مردم این کشور با صنایع دستی ایرانیان در عتبات عالیات آشنا شوند؛ اما سهم صنایع دستی ایران در سبد سوغات زیارتی عراق بسیار ناچیز است.

او اظهار کرد: ما هنوز در 18 استان عراق از بغداد گرفته تا کربلا و نجف، بازار دائمی صنایع دستی نداریم، گرچه بازارهایی در مرزها وجود دارد، اما کافی نیست. فروشگاه های دائمی و زنجیره ای سوغات، سایت های فروشگاه های الکترونیک نیز هنوز راه اندازی نشده و این همه نقاطی است که برای ورود صنایع دستی ایران به بازار این کشور به ما یاری می نماید. براساس آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران، 54/1 درصد از صادرات صنایع دستی ما در سال 1394 به کشور عراق تعلق داشته که البته صادرات چمدانی در آن محاسبه نشده است.

مدیرکل صادرات صنایع دستی با بیان این که بسیاری از صادرات ایران به عراق به صورت چمدانی انجام می گردد، گفت: شیشه، سرامیک، گلیم، زیلو، چوب و گیوه بالاترین میزان اقلام صادراتی ایران را داشته اند؛ اما هنوز زیورآلات و منسوجات سنتی، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی کشور جای خودش را در عراق باز ننموده اند. ما در سال 1385 با رشد قابل ملاحظه ای در زمینه صادرات به کشور عراق روبرو بودیم، اما در سال 1392 به دلیل اوج درگیری هایی که در این منطقه وجود داشت، یکی از بدترین سال های صادرات برای ما بود.

محمودیان افزود: ما هنوز در حوزه صادرات خدمات نتوانسته ایم صندلی صنایع دستی را به خوبی تعریف کنیم. هنوز دریای بیکران بکری وجود دارد که بازرگانان ما به آن ورود ننموده اند. اطلاعات بازار ما از حوزه هنر در کشور عراق خوب نیست، گرچه گاهی در نجف و بغداد نمایشگاه صنایع دستی برگزار نموده ایم، اما این جوابگوی بازار نیست. همچنین از آنجا که عراق با بسیاری از کشورها تعرفه های ترجیحی دارد، در زمینه اطلاع رسانی، آموزش در مبادی های گمرکی، بسته های تبلیغاتی و توسعه فناوری و اطلاعات به شکل پیروز عمل ننموده ایم.

توسعه فناوری اطلاعات چه یاریی به فروش صنایع دستی می نماید؟

معاون حقوقی امور دولت و مجلس در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سخنران دیگر این همایش بود که گفت: هدف ما توسعه صنایع دستی است و می خواهیم بدانیم آیا توسعه فناوری اطلاعات به این موضوع یاری می نماید یا خیر. ما در کشور، 70 میلیون دستگاه موبایل داریم و هفت میلیارد سیم کارت در دنیا وجود دارد و این تنها شبکه دنیای محسوب می گردد. با توجه به سرمایه ارزشمندی که خداوند در حوزه صنایع دستی به ما داده و ما در دنیا در رتبه سوم قرار گرفته ایم، باید ببینیم از فناوری اطلاعات چطور می توانیم در این حوزه استفاده کنیم.

مرتضی براری اظهار کرد: ما سال جاری شاهد آن بودیم که 51/5 درصد اتصالات به اینترنت به وسیله موبایل بوده است. همچنین سال جاری در کشور آمریکا بیشترین تبلیغات در فضای مجازی اجرا شده است. در سال 2015 شش درصد خرده فروشی دنیا به وسیله الکترونیک اجرا شده و نکته جالب این که در سال 2014، 25 درصد خریدهای الکترونیکی به وسیله موبایل بوده که این اتفاق در سال 2015 به 43 درصد رسیده است. بنابراین موبایل پنجره واحد خریدهای خرده فروشی در دنیا محسوب می گردد و ما آماده ایم با برندهای بزرگ دنیای در حوزه صنایع دستی از این طریق رقابت کنیم.

او افزود: معتقدیم بستر آی تی می تواند به اقتصاد صنایع دستی رشد قابل ملاحظه ای بدهد، زیرا مردم دنیا حاضرند پول بدهند تا فرآیند فراوری صنایع دستی را به صورت آنلاین در فضای مجازی ببینند. معتقدیم در کشور، قشر لاکچری و سوپرلاکچری داریم، زیرا پول گوشی بعضی از این افراد در کشور ما بیش از 150 میلیون تومان است و ما می توانیم از این قشر برای فروش صنایع دستی استفاده کنیم.

قبل از داعش چه نموده ایم؟

رئیس اتاق بازرگانی آذربایجان شرقی دیگر سخنران این نشست بود که با انتقاد از فعالیت در این حوزه، اظهار کرد: ما قبل از داعش چه نموده ایم؟ داعش یک اتفاق جدید محسوب می گردد. سازمان توسعه تجارت ایران با اسم و رسمی که دارد برای این کار چه اقداماتی انجام داده است؟ ما راه را می دانیم، اما چرا به آن عمل نمی کنیم؟ آقای براری که می گوید حاضریم خدمات بدهیم چه خدماتی می تواند در این زمینه ارائه کند؟ گمرک های ما باید به دستگاه های ایکس ری تجهیز شوند. ما نیز معتقدیم قطعا بازارهای عراق برای کشور ما خوب است.

انتظار ادامه داد: رایزن های مالی کشور ما باید در کشورهای دیگر جان بنمایند تا راه صادرات را باز نمایند، زیرا ترکیه در این زمینه نفوذ نموده و ما نمی توانیم این کار را به درستی انجام دهیم. بهتر است راهکارهایی را که در این زمینه وجود دارد، مطرح کنیم.

باید مرزها باز شوند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه نیز اظهار کرد: علائم و شواهد نشان می دهد توفیق صنایع دستی در گرو بازاریابی خوب است. ما در کرمانشاه چهار بازارچه و دو مرز رسمی داریم. آنچه مد نظر ماست این است که اقلیم کردستان عراق را با عراق مرکزی تفکیک کنیم، زیرا در حال حاضر ما این دو را یکی می دانیم، در حالی که سلیقه های آن ها کاملا متفاوت است. از طرفی مرز خسروی و سومار بسته است و امکان تردد مسافر از این مرزها وجود ندارد. باید این مرزها باز شوند و تسهیل در صدور ویزا به وجود آید.

والایی گفت: متأسفانه آمدوشد مردم عراق به ایران گران است و همین امر موجب شده مردم کردستان عراق که به هر دلیلی وارد استان کرمانشاه یا کردستان می شدند، دیگر نیایند. باید جلسه ای بین مسئولان کشور عراق و ایران ترتیب داده گردد و در این زمینه گفت وگو و در مرحله بعد، نمایشگاه مشترک صنایع دستی برگزار کنیم تا بتوانیم از این طریق صنایع دستی یکدیگر را معرفی کنیم.

نیازهای خوزستان به عنوان دومین استان تاثیرگذار

بحرینی مقدم - معاون مالی استان خوزستان - نیز بیان نمود: خوزستان با درآمد بالا، دومین استان تأثیرگذار در کشور محسوب می گردد. اقتصاد خوبی که در منطقه اروند و خطوط ریلی و همچنین مرز شلمچه و چذابه وجود دارد، باعث شده این استان کریدوری به عراق ایجاد کند. ما باید شناخت دقیقی از نیازهای عراق داشته باشیم. بسته بندی و برندسازی، موانع گمرکی و مشکل حمل و نقل که به شدت با آن روبرو هستیم، همچنین تشکیل شرکت های مدیریتی صادراتی صنایع دستی، پایانه صادراتی تخصصی در این استان با توجه به حجم مراودات و همچنین برگزاری نمایشگاه سالانه صنایع دستی در منطقه آزاد اروند از جمله نیازهای این استان است.

استاد فرصت سوزی در منطقه کردستان بوده ایم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان نیز بیان نمود: ما در چند سال گذشته، استاد فرصت سوزی در منطقه کردستان بوده ایم. کسانی که برای سرمایه گذاری به کردستان عراق رفته بودند، خلف وعده کردند و این، مسائلی را برای ما در حوزه صادرات به وجود آورده است. ما در کردستان کمتر با مشکل داعش روبرو بوده ایم و بیشتر مسائل ما در گمرک های استان است.

محسن علوی گفت: صادرات گیوه از این استان به شکل قاچاق انجام می گردد، زیرا عراقی ها تمایل ندارند به گمرک خودشان عوارض پرداخت نمایند. از طرفی نبود کد تعیین در گمرک، انتقال پول و بسته بندی کالا نیز به مسائل این حوزه اضافه می گردد. بهترین راه چاره این است که با گمرک صحبت گردد تا در قوانین صادراتی این حوزه تجدید نظر نمایند. همچنین با طرف عراقی رایزنی کنیم تا آن ها از دریافت عوارض در گمرک خودشان خودداری نمایند.

گمرک همدان گمرک تخصصی سفال و سرامیک گردد

یکی از صادرنمایندگان سفال و سرامیک نیز در بیان مسائل صادراتی در این حوزه، گفت: 9 میلیون دلار صادرات در استان همدان تنها مربوط به یک نفر می گردد، زیرا آمار صادرات در استان همدان بسیار بالا است. به همین دلیل من به عنوان صادرنماینده سفال و سرامیک در این استان می خواهم که گمرک همدان را به عنوان گمرک تخصصی سفال و سرامیک تعیین نمایند.

بشیری اظهار کرد: استان همدان پرچمدار صادرات صنایع دستی است و بالاترین رقم را در این حوزه دارد. با وجود درگیری هایی که در عراق وجود دارد، استان همدان پیشتاز بوده است. ما مسائل مربوط به حمل ونقل را داریم. کالاهایی که یک سال پیش صادر نموده ایم، هنوز خروج آن ها در سامانه گمرک ثبت نشده است. به عبارتی صادرنماینده ای که از دست رئیس جمهور لوح صادرنماینده برتر را دریافت می نماید، مدت زمان زیادی نمی برد که از سوی گمرک حکم تخلف صادراتی می گیرد، زیرا قوانین سلیقه ای در گمرک های ما اعمال می گردد.

او بیان نمود: بسیاری از مطالبات ما در کشور عراق سوخت شده، برای مثال دو مشتری ما در درگیری با داعش کشته شدند و ما دیگر نمی توانیم مطالبات خود را بگیریم و دست مان هم به جایی بند نیست، زیرا ضمانت لازم از طرف تجار کشور عراق وجود ندارد.

از نمایشگاه صرفا صنایع دستی استقبال خوبی نمی گردد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم نیز اظهار کرد: فکر می کنم یکی از بهترین راهکارها در این حوزه برگزاری نمایشگاه صنایع دستی باشد. زمینه برگزاری این نمایشگاه ها به صورت فصلی و دائمی در قم وجود دارد، زیرا بیش از 90 درصد زائران عراقی از استان قم دیدن می نمایند. همچنین به جای آن که صرفا نمایشگاه صنایع دستی برگزار کنیم، باید آن را با نمایشگاه گردشگری تلفیق کنیم، زیرا شاهد هستیم که صرفا از نمایشگاه صنایع دستی استقبال خوبی نمی گردد.

جای هلدینگ صنایع دستی خالی است

مدیرعامل بانک توسعه نیز گفت: دو ماهی می گردد که با شرکت گسترش انفورماتیک ایران در حوزه فروش وارد فضای مجازی شده ایم و می خواهیم آن را به صنایع دستی اختصاص دهیم. به همین دلیل به نظرمان آمده که بحث فروش خارجی را هم داشته باشیم. هنوز جای خالی هلدینگ صنایع دستی در کشور ما به چشم می خورد و اگر بتوانیم کاری کنیم که همه دوستان در این زمینه فعالیت نمایند، بسیار خوب است.

رایزن سابق بازرگانی ایران در عراق نیز بیان نمود: عراق با کاهش نفت و جنگ، پایین ترین میزان واردات خود را دارد که اولویت آن با مواد غذایی، دارویی و پزشکی است. با این که تجربه زندگی در عراق را دارم متوجه شده ام تمایل این مردم به صنایع دستی کم است؛ اما از طرفی صنایع دستی لوکس را می پسندم. مشتری های بالقوه صنایع دستی در عراق شرکت های بزرگ خارجی و سفارتخانه ها هستند. به همین دلیل پیشنهاد می کنم برنامه معرفی صنایع دستی را به شکل همایش های تخصصی و بین المللی در اربیل و بصره برگزار کنیم.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز در این نشست پیشنهاد کرد که فعالان صنایع دستی و گردشگری در اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق حضور پررنگ تری داشته باشند تا بتوانند در این زمینه راهکارهای لازم را ارائه دهند، تصمیم سازی نمایند تا بتوانیم قدمی در این زمینه برداریم.

تور مالزی: تور مالزی ارزان، تور لحظه آخری مالزی، تور مالزی نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان مالزی را از ما بخواهید.

خیمه نیوز: با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8293

به "دردهای مشترکی که جلوی صادرات به عراق را می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دردهای مشترکی که جلوی صادرات به عراق را می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید