سهم 1200 واحدی یزد در طرح اقدام ملی

به گزارش راه ساری، سارا گلابگیریان- یزد- خبرنگار:انتظار طولانی مدت مستاجران برای اجرای طرحی در راستای خانه دار شدن، دولت را به تکاپو واداشت که طرح جدیدی را در حوزه مسکن اجرا کند. امید است با اجرای این طرح ها، بخشی از جمعیت مستاجران یزد خانه دار شوند چراکه دولت سهمیه 1200 واحدی را برای استان یزد تعیین کرده است.

سهم 1200 واحدی یزد در طرح اقدام ملی

افزایش قیمت زمین و مسکن، آرزوی بسیاری از خانواده های یزدی را برای خانه دار شدن، نقش بر آب و آنها را ناچار به خوش نشینی کرده است. از همه عوامل دخیل در رکود مسکن که بگذریم برنامه نامشخص دولت برای خانه دار کردن اجاره نشین ها مزید بر علت شد که هم صنعت ساختمان راکد بماند و هم تقاضای انباشته برای خانه دار شدن ایجاد شود. دولت در مرحله اول، طرح مسکن اجتماعی را مطرح نمود اما با تغییر وزیر مربوطه، این طرح زیر سوال رفت و منتفی شد و این روزها شاهد اجرای طرح اقدام ملی برای خانه دار شدن افراد فاقد مسکن هستیم که امید است به خاتمه خوبی برسد. در این طرح تسهیلات 75 میلیون تومانی برای ساخت مسکن در زمین متقاضیان در نظر گرفته شده است. تسهیلات، 18 درصدی است که در طول 2 سال دوره ساخت متناسب با پیشرفت فیزیکی و در 4 مرحله به متقاضیان پرداخت می شود.

بازپرداخت این تسهیلات هم پس از اتمام پروژه و در قالب فروش اقساطی آغاز می شود و مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات هم 10 سال است. سهمیه واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی 400 هزار واحد مسکونی در کشور است، این تعداد واحد مسکونی نقش ناچیزی در تامین نیاز مسکن کشور و استان یزد خواهد داشت اما برای رونق بخشیدن به صنعت ساختمان اقدام مثبتی است.

ثبت نام این طرح از ابتدای شهریور ماه آغاز شده و قرار است در اولین گام به صورت پایلوت در استان کرمان اجرا شود و واجدین شرایط سایر استان ها هم به صورت مرحله ای می توانند در این طرح ثبت نام کنند. سهمیه هر استان در این طرح براساس تعداد متقاضیان واجد شرایط ثبت نام شده مشخص می شود و بعد از بررسی متقاضیان نسبت به تامین میزان اراضی مورد نیاز و تسهیلات اقدام خواهد شد. در ادامه گفت وگوی روزنامه خبرنگاران با محسن صادقیان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد رادرباره اجرای طرح اقدام ملی و تاثیر آن بر تامین نیاز مسکن استان می خوانید.

  • سهم استان یزد در اجرای طرح اقدام ملی دولت برای تامین مسکن مورد نیاز چقدر است؟

طرح اقدام ملی مسکن به عنوان مهم ترین طرح مسکنی وزارت راه و شهرسازی چند ماهی است که مطرح شده و مقرر شد در این طرح 400 هزار واحد مسکونی در قالب باز آفرینی شهری و مسکن روستایی و شهری ساخته شود که سهم استان یزد در این میان 1200 واحد است. این سهمیه شامل 160 واحد در شهر اردکان، 100 واحد در شهر بافق، 100 واحد در شهر مهریز، 40 واحد در شهر زارچ، 20 واحد در شهر بفروئیه، 20 واحد در شهر احمدآباد، 60 واحد در شهر تفت، 60 واحد در شهر شاهدیه، 160 واحد در شهر میبد، 20 واحد در شهر مروست، 20 واحد در شهر عقدا، 20 واحد در شهر نیر، 200 واحد در شهر حمیدیا، 20 واحد در شهر ندوشن، 60 واحد در شهر ابرکوه، 20 واحد در شهر خضرآباد، 60 واحد در شهر اشکذر، 20 واحد در شهر هرات، 20 واحد در شهر مروست و 20 واحد در شهر بهاباد است.

  • متولی اجرای این طرح در استان چه دستگاهی است؟

قرار است در قالب این طرح 400 هزار واحد مسکونی در شهرهای مختلف ساخته شود و سهمیه بنیاد مسکن برای ساخت این واحدها 100 هزار واحد مسکونی است. این طرح قرار است در سطح ملی اجرا شود و تسهیلات مورد نیاز برای اجرای این طرح هم ارزیابی شده است.

  • چه کسانی مشمول این طرح هستند؟

ساخت این واحدها برای متقاضیانی است که تا به امروز واحد مسکونی نداشته اند و متقاضیان می توانند زمین های خود را برای ساخت این واحدها در اختیار مجریان این طرح قرار دهند و تسهیلات 75 میلیون تومانی دریافت کنند. برای اجرای این طرح متقاضیان باید 3 شرط لازم را داشته باشند، متقاضی باید فاقد مسکن و سرپرست خانوار باشند و 5 سال اخیر در شهر مورد تقاضا سکونت داشته باشد، در این صورت می توانند در این طرح ثبت نام کنند البته اولویت پرداخت تسهیلات با افرادی است که دارای زمین باشند.

  • محل اجرای این طرح کجاست؟ بسیاری عقیده دارند این طرح شامل ساخت واحدهای مسکونی در حواشی شهرها است.

در این طرح تمام واحدها در قالب مشارکت متقاضیان و سازندگان در زمین های واقع در محدوده شهرها با امکانات زیرساختی و روبنایی ساخته می شود در نتیجه سعی بر این شده است که مسائلی که در برخی از پروژه های مسکن مهر برای متقاضیان ایجاد شده بود در این طرح برطرف شود.

  • به نظر شما اجرای این طرح در تامین نیاز مسکن استان چه تاثیری دارد؟

قطعا ظرفیت محدود در نظر گرفته شده در این طرح در بازار مسکن تاثیر نمی گذارد. این طرح برای اعمال تاثیر فوری بر صنعت ساخت وساز کشور اجرا می شود اما با توجه به نیاز نزدیک به 83 هزار نفری متقاضی مسکن در استان یزد، بر اساس اظهارات رئیس اتحادیه مشاوران املاک یزد، سهم ناچیزی در تامین این نیاز دارد. آنچه مسلم است وزارت راه و شهرسازی باید در راستای تامین تقاضای مسکن در استان راهکاری بیندیشد وگرنه نیاز موجود بدون پاسخ باقی خواهد ماند. بررسی اولیه و تحلیل بازار مسکن در استان نشان می دهد که بیش از 30 درصد ساکنان استان مستاجر هستند. این آمار موید این است که حدود 100 هزار خانوار استان نیازمند مسکن هستند و یکی از دلایل بالا رفتن قیمت زمین و اجاره مسکن نیز وجود این تقاضا در بازار مسکن استان است.

  • شما عقیده دارید که ساخت وساز در استان در حال انجام است، پس این تقاضای انباشته برای خانه دار شدن حاصل چیست؟

آنچه در نگاه اول مشهود است، این است که تعادل و عدالتی در توزیع مناسب ساخت وساز در شهرهای مختلف استان از جمله شهر یزد وجود ندارد. به نظر می رسد که ساخت وساز مسکن در مناطق مناسب و خوب شهر، برای اقشار با درآمد مناسب و بالا در حال انجام است و بازار نسبتا مناسبی دارد ولی مسکن مناسب برای مردم با درآمد متوسط و پایین تامین نشده است. دولت باید تدبیری برای خانه دار شدن قشر متوسط به پایین جامعه در نظر بگیرد چراکه این افراد بخش عمده ای از تقاضای مسکن استان را شامل می شوند و عمدتا اجاره نشین هستند. برای برنامه ریزی تامین مسکن اقشار کم درآمد مهم ترین موضوع تامین زمین است که نمونه این برنامه ریزی را می توان در طرح مسکن مهر و تامین زمین دولتی برای این طرح دید. با تامین زمین می توان هزینه های تمام شده مسکن را برای اقشار کم درآمد کاهش داد.

  • به نظر شما دستگاه های دولتی براساس قانون تمایلی به واگذاری زمین ها برای ساخت وساز مسکن دارند؟

نکته قابل ملاحظه در زمین های دولتی، ایجاد مشوق های لازم برای تامین مسکن کارکنان دولت در زمین های دولتی متعلق به دستگاه های اجرایی است که طرح مسکن مهر به خوبی از این ماده قانونی استفاده کرد و اگر باز هم این رویکرد دنبال شود، در تامین نیاز مسکن استان نقش مهمی دارد.

  • 100هزار خانوار یزدی خانه ندارند

برخی گزارش ها موید این بود که 100 هزار خانوار استان یزد خانه ندارند. این در حالی است که یزدی ها اهمیت زیادی برای خانه دار شدن به ویژه قبل از ازدواج قائل هستند، اما این روزها نه تنها زوج های جوان بلکه خانواده هایی که بیش از یک دهه از ازدواجشان می گذرد، توانایی خانه دار شدن ندارند.

افزایش حباب گونه قیمت مسکن در یزد به دنبال این افزایش در پایتخت، قیمت ها را 3 تا 4 برابر افزایش داده است و اگر به همین منوال پیش برود، نباید امیدی به خانه دار شدن داشت. دولت قبل در قالب طرح مسکن مهر بخشی از نیاز مسکن خانوارهای سطح درآمدی پایین را تامین کرد که البته با اما و اگرهایی همراه بود اما در حال حاضر بسیاری از خانواده ها حاضرند همان طرح مسکن مهر هم اجرا شود تا خانه دار شوند. مردم مدت ها چشم انتظار تصمیم دولت برای خانه دارشدن بودند و این روزها که صحبت از طرح اقدام ملی به میان آمده، امیدوارند که فرزندانشان از اجاره نشینی دربیایند و صاحب خانه شوند.

  • استقبال سرد انبوه سازان یزدی

یاسین دهقان- یزد- خبرنگار:بخش خصوصی در حوزه مسکن اعتقاد دارد که دولت باید با مشارکت با انبوه سازان برای تامین مسکن مورد نیاز در همه استان های کشور اقدام کند و این که دولت خود را کارفرما دانسته و فقط به منافع خود بیاندیشد، راه به جایی نخواهد برد. رئیس انجمن انبوه سازان استان یزد اجرای طرح اقدام ملی را در راستای تامین مسکن استان ناکارآمد و شکست خورده می داند و می افزاید: انبوه سازان هیچ یک از استان ها برای همکاری با دولت آمادگی خود را اعلام نکردند. سعید ساعی شاهی ادامه می دهد: در طرح اقدام ملی نیز دولت در نقش کارفرما حاضر شده و می خواهد با قراردادهای یک جانبه با بخش خصوصی مشارکت کند در حالی که قراردادها باید دوسویه باشد و انبوه سازان هم به منافع خود برسند.

وی می افزاید: قیمت های مشارکت بالا در این طرح باعث شده است که انبوه سازان علاقه ای به مشارکت با دولت نداشته باشند و قطعا اگر به همین روال پیش برود، این طرح محکوم به شکست خواهد بود. وی با اشاره به رکود 7 ساله ای که بر بازار مسکن استان حاکم است، ادامه می دهد: تا زمانی که دولت در نقش کارفرما وارد عمل شود و به بخش خصوصی اعتماد نکند، مشکل مسکن حل نخواهد شد. رئیس انجمن انبوه سازان استان یزد اظهار می کند: پیشنهاد بخش خصوصی مسکن استان به مسئولان این است که از یک سو هزینه زمین را پایین بیاورند و به صفر نزدیک کنند و از سوی دیگر هزینه های دستگاه ها از جمله شهرداری، نظام مهندسی، آب، برق، گاز را کاهش دهند تا به این ترتیب قدرت خرید مردم افزایش یابد و بازار ساخت وساز رونق بگیرد.

وی با تأیید گفته مسئولان که در حال حاضر ساخت وساز در استان انجام می شود، می گوید: ساخت وساز کم و بیش در استان اتفاق می افتد اما باید دید نیاز چه سطحی را پوشش می دهد که قطعا مخاطب این ساخت وسازها خانوارهای دارای قدرت خرید پایین نیستند. ساعی شاهی می افزاید: باید قبول کرد که مسکن در دولت در اولویت نبوده است، طرح های مختلف مسکن امید، اجتماعی و طرح اقدام ملی هیچکدام به اجرا درنیامده یا به نتیجه نرسیده است و زیرساخت لازم برای اجرای آنها نیز فراهم نشده است، از این رو نباید انتظار داشت که در این بازار، سرمایه گذار ریسک کند و وارد عمل شود.

وی با تاکید بر این که تقاضا برای مسکن در استان در حال افزایش است، می گوید: سالانه 8 هزار ازدواج در استان ثبت می شود که نیاز به مسکن جدید دارند و تامین نشدن مسکن برای این نیاز، مسائل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی بسیاری به دنبال خواهد داشت. ساعی شاهی می افزاید: یک سوم از نیاز مسکن استان به صورت خانه های اجاره ای تامین شده است. این درحالی است که با توجه به ضوابط طرح تفصیلی گذشته که زیرزمین ها در حکم انباری مجوز ساخت می گرفتند، خانه های موجود نیز بد مسکن هستند و کیفیت لازم برای زندگی را ندارند، از این رو باید هرچه زودتر برای تامین نیاز واقعی مسکن اقدامی صورت گیرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 5006

به "سهم 1200 واحدی یزد در طرح اقدام ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم 1200 واحدی یزد در طرح اقدام ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید