شیمیزو با قطبی به دنبال رسیدن به جایگاهی بالاتر

به گزارش راه ساری، خبرنگاران : شیمیزو اس پالس سال جاری هم جی لیگ را لب مرز نیمه اول و دوم جدول رده بندی به سرانجام رساند اما با نایب قهرمانی در جام حذفی ژاپن نشان داد روزهای بهتری با افشین قطبی در پیش رو دارد.

شیمیزو با قطبی به دنبال رسیدن به جایگاهی بالاتر

به گزارش خبرنگاران، فصل گذشته که شیمیزو اس پالس لیگ ژاپن را در رده دهم جدول به سرانجام رساند، خیلی ها به این باور رسیدند که افشین قطبی آن گزینه ای که نارنجی پوشان شیزوکا برای سرانجام دادن به انتظار طولانی مدت خود برای بردن جام می خواهد نیست. امسال اما شیمیزو نه تنها به نسبت سال گذشته، فصل را یک رده بالاتر به سرانجام رساند بلکه کاری کرد که چهار سال از انجام آن ناتوان بود؛ صعود به فینال جام حذفی.

اگرچه این بازی برای شیمیزو نتیجه ای جز شکست 2 بر یک برابر کاشیما آنتلرز و تمدید انتظار 10 ساله اش برای بردن جام نداشت اما باعث شد یک مسئله اثبات گردد و آن هم اینکه بر خلاف تصور خیلی ها، افشین قطبی، مربی جاه طلب و بلندپروازی است که آمده نارنجی پوشان شیزوکا را به اوج برگرداند.

دو سال پس از ترک تیم ملی ایران، قطبی کار خود را در شرق آسیا در حالی آغاز کرد که در بدو ورودش شیمیزو چند بازیکن کلیدی خود را از دست داد. این اتفاق اما ذره ای از انگیزه او برای احیای شیمیزو کم نکرد. قطبی با آوردن بازیکنانی مثل یوشیدا لی، یونگ آپین و کاوای آغاز به ساختن تیم خود کرد. با آمدن یک مربی جدید که بازیکنان را با نگاهی متفاوت می دید، شیمیزو از تیمی که معمولا ترکیبی ثابت و بدون تغییر داشت به تیمی تغییر چهره داد که برای تک تک پست هایش رقابت سختی میان بازیکنان وجود داشت.

آمدن قطبی به شیمیزو به بازیکنانی مانند اومائه که در دوره مربیان پیشین تنها یک نیمکت نشین بودند انگیزه فراوانی برای جنگیدن بر سر تصاحب مکانی در ترکیب اصلی داد. در طرف دیگر بازیکنان قدیمی که نتوانستند نظر مربی را جلب نمایند خیلی راحت از فهرست بازیکنان او خط خوردند و به صورت قرضی یا دائمی به تیم های دیگر واگذار شدند.

2011 از حیث تغییر و تحول برای شیمیزو سالی پر تنش بود. برای عده ای قبول تغییراتی که قطبی در شیمیزو به وجود آورد سخت بود چون آنها عقیده داشتند همین تغییرات مانع از آن شده که تیم جایگاهی در حد و اندازه مدعی قهرمانی داشته باشد. هر چه می گذشت تغییرات گسترده قطبی با واکنش های شدیدتری روبرو می شد. جدایی چند بازیکن محبوب در پیش فصل از یک طرف و نیمکت نشینی چند بازیکن قدیمی از طرف دیگر طرفداران را ناراحت و ناراضی نموده بود و همانطور که انتظار می رفت این شرایط روی نتایج تیم هم تاثیر گذاشت.

به دنبال نتایج ضعیف تیم در بازی های ابتدایی، فشار روی مربی سابق پرسپولیس بیشتر شد و موج نقدها در مورد تغییرات بیش از اندازه سریع او را افزایش یافت. سال 2012 اما برای قطبی سال متفاوتی بود چون تغییرات او به تدریج به بار نشستند. با به سرانجام بردن لیگ با یک پله ارتقا نسبت به فصل گذشته و صعود به فینال جام حذفی قطبی نشان داد جهت مناسب را برای راهنمایی تیمش انتخاب نموده است. در واقع پیشرفت شیمیزو اس پالس در امسال دست سرسخت ترین منتفدان قطبی را هم برای انکار تغییراتی که او در جوان ترین تیم ژاپن به وجود آورده را بست.

شیمیزو اس پالسی که تا پیش از ورود قطبی به ژاپن خطر سقوط را در بیخ گوش خود حس می کرد، از سال 2011 زمانی که قطبی فلسفه بازی باشگاه را متحول کرد به کلی تغییر چهره داد. پیوستن قطبی به شیمیزو نه تنها انگیزه بازیکنان این تیم را در جبهه داخلی افزایش داده بلکه آنها را به دنیای شدن و تبدیل شدن به تیمی که اهدافش تنها محدود به مرزهای ژاپنیست امیدوار نموده است.

در دو فصل نه چندان طولانی، شیمیزو به لطف حضور قطبی دوباره به دنیا آمد. رسیدن به یک قدمی کسب جواز لیگ قهرمانان آسیا ، جذب بازار خارجی و پیشروی تا آستانه فتح یک جام بعد از یک دهه همگی نتایجی بوده اند که ورود قطبی به شیمیزو به همراه داشته است. ممکن است هنوز هم بسیاری از طرفداران ناکامی مجدد شیمیزو برای بردن نخستین جام قهرمانی در جی لیگ را ملاکی برای ناکام بودن قطبی قلمداد نمایند اما چیزی که معین این است که این شیمیزو دیگر آن تیم گمنام سابق نیست و چندان دور از انتظار نیست اگر چند فصل آینده به نقطه عطفی در تاریخ نارنجی های شیزوکا تبدیل گردد.

زرین گراف: زرین گراف: عصر طلایی گرافیک

منبع: تسنیم
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 7998

به "شیمیزو با قطبی به دنبال رسیدن به جایگاهی بالاتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیمیزو با قطبی به دنبال رسیدن به جایگاهی بالاتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید