مدیران انجمن های دوستی ایران با کشورهای خارجی از دزفول دیدن کردند

به گزارش راه ساری، به گزارش خبرنگاران، نائب رئیس شبکه انجمن های دوستی ایران شامگاه چهارشنبه با سایر کشورها به همراه بعضی از مدیران انجمن های دوستی ایران در ملاقات با شهردار دزفول به منظور تاسیس اولین دفتر نمایندگی انجمن های دوستی ایران با سایر ملت ها در دزفول با بیان اینکه شجاعت های مردم دزفول در زمان جنگ تحمیلی زبانزد ایرانیان و حتی خارجی ها است، اظهار کرد: این نگین ارزشمند همیشه برگردن سرزمین ایران می درخشد و قطعا دزفول باعث افتخار آیندگان خواهد بود.

مدیران انجمن های دوستی ایران با کشورهای خارجی از دزفول دیدن کردند

غلامرضا سیدان افزود: در بازدیدهایی که امروز به همراه دیگر مدیران انجمن های دوستی ایران با سایر کشورهای خارجی از بناها و مکان های تاریخی دزفول داشتیم شهرداری این شهر میزبان بسیار خوبی بود که این امر جای تقدیر دارد.

وی با بیان اینکه بالغ بر یک دهه از عمر انجمن های دوستی می گذرد، عنوان نمود: این انجمن ها به دلیل احساس احتیاج حوزه دیپلماسی عمومی تشکیل شده اند و آن چیزی را که در حوزه رسمی وزارت امور خارجه است را دنبال می نمایند اما خیلی کارها وجود دارد که در قدوقواره دولت ها نیست که در این صورت مردم باید با همکاری خود باری را از روی دوش ملت بردارند.

رویکرد انجمن های دوستی غیرسیاسی است

نائب رئیس شبکه انجمن های دوستی ایران با سایر کشورها، رویکرد این انجمن ها را غیرسیاسی و غیر دولتی خواند و گفت: در حال حاضر 60 انجمن دوستی در وزارت کشور ثبت شده و فعالیت می نمایند که امروز مدیران 16 انجمن ازاین تعداد به دزفول آمده اند. انجمن های دوستی در 12 سال عمر خود توانسته اند کارهای زیادی در حوزه های غیررسمی و تشکل های مردمی از جمله امضای تفاهم نامه همکاری با شهرداری تهران و سازمان ارتباطات اسلامی انجام دهند.

سیدان افزود: در حال حاضر نیز مقرر شده تا تفاهم نامه همکاری با نهاد ریاست جمهوری را امضا کنیم. ضمن اینکه علاوه بر اقدامات فرهنگی و هنری در حوزه های مختلف از جمله اقتصاد نیز ورود نموده ایم و کوشش داریم تشکیلاتی را انسجام دهیم که بتوانیم تعاملات مالی خرد و کلان را بین ایران و سایر کشورها ایجاد کنیم.

وی عنوان نمود: مطابق با تفاهم نامه مقرر شده بود تا اولین خواهر خواندگی را با شهر کاشان انجام دهیم اما با رایزنی و پیگیری های فعال دزفولی یعنی علیرضا قادرپناه، مقرر شد تا اولین دفتر شبکه شورای عالی انجمن های دوستی ایران با سایر کشورها در دزفول ایجاد و افتتاح گردد.

سمینار بین المللی شناخت عارفان در دزفول برگزار گردد

مسئول انجمن دوستی ایران و ساحل عاج نیز اظهار کرد: با توجه به ظرفیت های فرهنگی زیادی که دزفول دارد پیشنهاد می کنیم تا یک سمینار بین المللی شناخت عارفان منطقه با میزبانی دزفول برگزار گردد.

محمدجواد دستغیب افزود: قطعا اگر این سمینار برگزار گردد ما در انجمن های دوستی می توانیم زمینه حضور افراد شاخص کشورهای مختلف را در سمینار مذکور فراهم کنیم تا بعد دنیای این شهر باسرعت بیشتری پیش برود.

وی گفت: اگر به دزفول توجه گردد می توان گفت که این شهر از پاریس نیز زیباتر است و قطعا اگر سمینار شناخت عرفای منطقه با توجه به برخورداری این شهر از عارفان و عالمان بزرگ، برگزار گردد، در هدف این شهر که گسترش فرهنگ و غنای فرهنگی است سرعت بیشتری به وجود خواهد آمد.

لزوم ایجاد راستا گردشگری بین دزفول و نیوزلند

مسئول انجمن دوستی ایران و نیوزلند نیز در این نشست اظهار کرد: امروز با دیدن دزفول مجموعه ای از آثار تاریخی را شاهد بودیم که پیشنهاد می کنیم حتما در زمینه معرفی این آثار ارزشمند مستندی ساخته گردد که ما نیز می توانیم در این زمینه کمک دهنده باشیم.

محمود رضا دلاور افزود: کشور نیوزلند با وجود اینکه تنها چهار میلیون نفر جمعیت دارد اما از بالاترین سرانه گردشگری نیز برخوردار است و گردشگران را حمایت می نماید، بنابراین احتیاج است تا یک راستا دوطرفه بین دزفول و این کشور در زمینه جذب توریست و گردشگری ایجاد گردد.

دزفول یک شهر جنگ زده نیست

مدیر انجمن ایران و تاجیکستان نیز با بیان اینکه دزفول نماد مقاومت ایران در جنگ تحمیلی است، اظهار کرد: اینکه دزفول یک شهر جنگ زده است باید از ذهن ها خارج گردد چرا که این شهر برخلاف خرمشهر و آبادان خیلی زود توانست بر این مسائل فائق بیاید.

مجتهد شبستری با بیان اینکه دزفول نشان داده که از تمدن بالای پنج هزار سال برخوردار است، افزود: تاجیکستان نیز یک کشور برخوردار از غنای فرهنگی است بنابراین امیدوار هستیم که بتوانیم حلقه های گسسته دزفول بااین کشور را پیوند دهیم.

وی با اشاره به اینکه زیبایی دزفول جای تقدیر و شگفتی دارد، گفت: به عنوان کسی که مشاور رئیس سازمان محیط زیست نیز هستم با توجه به مسائلی از قبیل ریزگردها و مسائل زیست محیطی که دزفول با آنها درگیر است حاضر هستم همکاری های خوبی را با این شهر در راستای حل مسائل مذکور و تقویت روابط تجاری و فرهنگی این شهر با سایر کشورها داشته باشیم.

لزوم ایجاد دبیرخانه در دزفول

وی با بیان اینکه همکاری با دزفول نباید به این بازدید ختم گردد و باید دبیرخانه ای برای گسترش همکاری های این شهر با شبکه انجمن های دوستی در دزفول ایجاد گردد، یادآور شد: ما باید از محدوده خود خارج شویم و کشورهای مختلف دنیا را به هم متصل کنیم که دزفول نیز با توجه به ظرفیت های عظیم خود می تواند مرکز این فعالیت ها باشد.

مدیر انجمن دوستی ایران و پاکستان نیز در این نشست بابیان اینکه امروز توانستیم عظمت های دزفول را به خوبی ببینیم، اظهار کرد: انجمن های دوستی در بحث دیپلماسی عمومی می توانند فعال باشند و در تمام زمینه هایی که به اجتماعات مردمی مربوط می گردد دخالت و حتی روابط بین ملت ها را برقرار می نمایند.

علی آرین نژاد افزود: انجمن های دوستی از سال 1965 برای اولین بار در آمریکا مطرح شد که اقداماتی جدا از دیپلماسی های سنتی دستگاه های رسمی را برعهده داشتند.

وی گفت: در جمهوری اسلامی ایران نیز این شبکه انجمن ها تثبیت شد و هم اکنون در وزارت امور خارجه بخشی با عنوان مدیریت دیپلماسی عمومی وجود دارد که از موقعیت مطرحی نیز برخوردار است و سخنگوی وزارت امور خارجه یعنی آقای جابر انصاری مدیر این دیپلماسی عمومی نیز است.

مدیر انجمن دوستی ایران و پاکستان بابیان اینکه ماهیت اصلی این انجمن ها به صورت انجمن مردم نهاد است که می توانند ارتباطات بین مردم ایران را با تمام دنیا برقرار نمایند، افزود: آسیا و اقیانوسیه ازبیشترین درصد خاک و آب دنیا و از جمعیتی بالغ بر 4.5 میلیارد نفر برخوردار است، بنابراین توانایی بسیار عظیمی از نظر فرهنگی و مالی دراین قاره نهفته است.

آرین نژاد عنوان نمود: جمهوری اسلامی ایران نشان داده که اگر چه غرب را می پذیرد اما دخالت های آن را هیچوقت نخواهد پذیرفت و به همین دلیل سیاست های ایران به سمت شرق بازگشته و جواب مثبت نیز داده است.

وی با بیان اینکه اقتصاد مجموع کشورهای آسیایی چندین برابر توان مالی تمام دنیا است، گفت: فرصت خوبی است که به وسیله این روابط فرهنگی بتوانیم از امتیازات زیادی برخوردار شویم.

لزوم تبادل صاحب نظران دزفول و پاکستان

مسئول انجمن دوستی ایران با کشور پاکستان همچنین عنوان نمود: دزفول با توجه به علما و عرفای زیادی که دارد که شاگردان این عرفا در تمام کشورهای دنیا و حتی پاکستان نیز وجود دارند، بنابراین اگر رفت آمدی بین صاحب نظران دزفول و پاکستان برقرار گردد قطعا در شناسایی فرهنگ این شهر نقش بسیار زیادی خواهد داشت.

دزفول در شهریت خود ماند

شهردار دزفول نیز در این نشست صمیمی با بیان اینکه دزفول یک شهر مذهبی است که عمده اقتصاد آن بر پایه کشاورزی است، اظهار کرد: دزفول شاید تنها شهری در کشور باشد که تمام بیمارستان ها و عمده مدارس آن توسط خیرین و مردم ساخته شده و شهری است که در 8 سال دفاع مقدس به خوبی توانست میزبان رزمنده ها و مرکز پشتیبانی عملیات ها قرار بگیرد.

محمد رضا کرمی نژاد با اشاره به اینکه در جنگ تحمیلی مردم دزفول با هر بار تخریب منازل خود به سرعت به بازسازی آن می پرداختند، افزود: همین امر موجب شد تا شهر دزفول در شهریت خود بماند و شاید به همین دلیل بود که پرونده بازسازی دزفول جلوتر از سایر شهرها بسته شد.

وی با بیان اینکه شهرداری وظایف متعددی از جمله جمع آوری زباله گرفته تا مدیریت شهری و مسائل فرهنگی را برعهده دارد، گفت: از 2 سال پیش معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری دزفول تاسیس شد که این معاونت درراستای آموزش های شهروندی و فرهنگی تا به امروز اقدامات بسیار زیادی انجام داده که یکی از این اقدامات نیز دعوت از مدیران انجمن های دوستی ایران با کشورهای خارجی است.

شهردار دزفول با اشاره به اینکه موضوع خواهر خواندنی می تواند در مباحث فرهنگی و گردشگری موثر باشد، افزود: ما سال گذشته به همراه امام آدینه شهرستان در ملاقات با استاندار کربلا استارت خواهر خواندگی بااین شهر را زدیم چرا که ارتباطات فرهنگی دزفول و کربلا بسیار زیاد است.

کرمی نژاد بیان نمود: مقرر شد تا در کربلا مراکز فرهنگی داشته باشیم و در تمام مسایل نیز با یکدیگر همکاری کنیم که خوشبختانه این امر در حال اجرا است.

وی ضمن قبول پیشنهاد مدیران انجمن های دوستی مبنی بر ایجاد یک دبیرخانه در دزفول برای ارتباط با شبکه انجمن های دوستی، اظهار کرد: برای ساخت مستند درخصوص آثار و ظرفیت های دزفول نیز قطعا پیگیری خواهیم کرد، ضمن اینکه در مدت های اخیر نیز مستندهایی در این زمینه ارائه نموده ایم.

شهردار دزفول وجود رودخانه دز را یک امتیاز بزرگ برای دزفول برشمرد که اقتصاد پویای منطقه نیز برپایه ان است، افزود: در بعضی فصول سال روزانه بیش از هزاران نفر از شهرهای استان و سایر استان ها به سواحل رودخانه دز می آیند که ما نیز کوشش داریم تا یک مرکز گردشگری ویژه را در ساحل رودخانه ایجاد کنیم، 13 هکتار زمین آماده شده و به دنبال سرمایه گذار هستیم.

دزفول از سرمایه گذاران استقبال می نماید

کرمی نژاد گفت: اگر این انجمن های دوستی بتوانند زمینه ورود سرمایه گذاران بخش صنعتی و تمام بخش هارا نیز در دزفول فراهم نمایند ما از این امر استقبال خواهیم کرد، چه بسا در مدت های اخیر نیز با گروهای سرمایه گذار خارجی از کشورهای آلمان و امارات نیز مراوداتی داشته ایم.

وی توضیح داد: به طور کلی شهرداری دزفول با تمام توان میخواهد در زمینه اعتلای فرهنگ و پیشرفت این شهر با انجمن های دوستی ایران با سایر کشور ها تبادلات خوبی داشته باشد.

به گزارش خبرنگاران، مدیران انجمن های دوستی ایران با کشورهای خارجی امروز با دعوت معاونت فرهنگی شهرداری دزفول وارد این شهرستان شدند و به بازدید آثار و مکان های تاریخی و گردشگری دزفول از جمله مجسمه یعقوب لیث، بازار تاریخی، رودخانه دز، آسیاب های تاریخی، پل ساسانی و چند مکان تاریخی و گردشگری دیگر دزفول پرداختند که در این بازدید ها دکتر محمدحسین حکمت پژوهشگر برجسته دزفولی و دکتر علیرضا قادر پناه و محمد آذر کیش مدیر انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول به عنوان راهنما این افراد را همراهی می کردند.

گزارش از : رویا رجبی

visaro.ir: ویزای تضمینی شینگن، ویزای کانادا تضمینی

sloblag.com: محفلی برای هم اندیشی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8325

به "مدیران انجمن های دوستی ایران با کشورهای خارجی از دزفول دیدن کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیران انجمن های دوستی ایران با کشورهای خارجی از دزفول دیدن کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید