بازسازی قلعه تاریخی شهرآب اردستان پس از 60 سال

به گزارش راه ساری، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، مهدی مشهدی امروز 2 مردادماه 99، با اعلام این مطلب گفت: با توجه به شواهد موجود و ارائه گزارش های نویسندگان کتاب های تاریخی و فرهنگی اردستان و زواره، بخش غربی این قلعه تاریخی در دهه 40 خورشیدی بر اثر جاری شدن سیل، تخریب و پس از آن بخش هایی از این قلعه تاریخی در بخش غربی نیز در دهه 50 خورشیدی بر اثر خشک سالی و نابودی باغ های پیرامون قلعه به تدریج تخریب شد.

بازسازی قلعه تاریخی شهرآب اردستان پس از 60 سال

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

او اضافه نمود: طی دهه 50 خورشیدی، ادعای مالکیت خاندان عامری بر روی این قلعه تاریخی توسط دستگاه قضایی اثبات و از آن تاریخ تا کنون این قلعه تاریخی دارای مالکیت خصوصی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اردستان با اشاره به کوشش های این اداره به منظور نجات این قلعه تاریخی، تأکید کرد: با توجه به متروکه شدن قلعه شهرآب، این مکان به تدریج به محل دفن زباله های مردم روستا تبدیل شده بود، لذا در طی هفته گذشته به همت این اداره و بخشداری زواره، نشستی با حضور مالکان قلعه برگزار و توافق شد تا مالکان خصوصی این قلعه نسبت به واگذاری سه هزارمتر مربع از بخش تاریخی قلعه به دهیاری روستای شهرآب و یا اداره میراث فرهنگی شهرستان اقدام نمایند. همچنین براساس توافق های دیگری که انجام شد، مالکان قلعه در هفته های گذشته اقدام به تخلیه زباله و نخاله ساختمانی از بخش های ویران قلعه کردند، که تصاویر آن به اشتباه با عنوان تخریب مجدد قلعه شهرآب در فضای مجازی منعکس شد.

او با اشاره به طرح این اداره به منظور احیای این قلعه گفت: با توجه به اینکه درحال حاضر طرح بازسازی 40 خانه تاریخی در کنار بازسازی بافت تاریخی شهر زواره در دستورکار اداره اردستان واقع شده است، طرح بازسازی این قلعه تاریخی نیز پس از نزدیک به 60 سال، تدوین شده، لذا پس از بازسازی اضطراری و برطرف خطر از آن، با تشویق سرمایه گذاران، این قلعه تاریخی به یک مجموعه گردشگری تبدیل می گردد.

منبع: گردشبان
انتشار: 12 شهریور 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 10349

به "بازسازی قلعه تاریخی شهرآب اردستان پس از 60 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی قلعه تاریخی شهرآب اردستان پس از 60 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید