میزبانی ایران از گردشگران جام جهانی 2022 قطر

به گزارش راه ساری، میزبانی ایران از گردشگران جام جهانی یک فرصت استثنائی برای کشور ما محسوب می گردد تا پتانسیل های بالقوه خود را بالفعل نموده و صنعت گردشگری را به شکل کاملا محسوسی توسعه بخشیم. بدون شک همه ما می دانیم که رویدادهای مهم ورزشی همواره فرصتی برای تکمیل زیرساخت های صنعت گردشگری محسوب می شوند. یک رویداد ورزشی جهانی مانند جام جهانی قطر که با مشارکت تعدادی از جزایر ایران برگزار می گردد، یک فرصت عالی برای تکمیل زیرساخت های صنعت گردشگری در این جزیره ها مانند هتل ها، جاده ها، اسکله ها، مارینا ها و از همه مهمتر نمادهای شهری و توسعه آنها محسوب می گردد.

میزبانی ایران از گردشگران جام جهانی 2022 قطر

میزبانی ایران از گردشگران جام دنیای

همانطور که میدانید جام دنیای قطر که بیست و دومین جام دنیای فوتبال محسوب می گردد از 21 ماه نوامبر تا 18 ماه دسامبر 2022 یعنی از 31 آبان ماه تا 27 آذر ماه 1401 در هشت استادیوم و پنج شهر کشور قطر برگزار خواهد شد. این اولین جام دنیای محسوب می گردد که یک کشور از دنیا عرب میزبان آنان است و بعلاوه بعد از جام دنیای 2002 دومین بار است که جام دنیای در آسیا برگزار خواهد شد. به علاوه این جام دنیای آخرین دوره از مسابقات محسوب می گردد که در آن 32 تیم شرکت خواهند کرد.

در جام دنیای 2026 و بعد از آن حضور 48 تیم قطعی است. گرمای شدید قطر در فصل تابستان سبب شده که این جام دنیای از اواخر ماه نوامبر تا اواسط ماه دسامبر برگزار گردد. این اولین بار است که این رقابت ها در ماه می، ژوئن و ژوئیه برگزار نخواهند شد. کشور قطر از دسامبر 2010 که به وسیله فدراسیون جام دنیای فوتبال، فیفا به عنوان میزبان جام دنیای 2022 انتخاب شد؛ توانست زیر ساخت های گردشگری و شهری خود را توسعه بخشیده و با بودجه ای بالغ بر 200 میلیون دلار، 8 استادیوم، شهر تازه، فرودگاه، بندر و مترو را توسعه بخشید. کشور ما نیز می تواند با هدف میزبانی ایران از گردشگران جام دنیای نقش موثری در این مسابقات داشته باشد، البته با انجام یک برنامه ریزی مدون.

یک فرصت استثنائی برای ایران

قطر کشوری کم جمعیت و کوچک محسوب می گردد که تنها 1 درصد از مساحت ایران و حدود 8 برابر مساحت جزیره قشم را دارد. مساحت کم این کشور باعث شده که احداث کردن هتل ها و استادیوم ها در آن با مشکل روبرو گردد. زیرا که جمعیت 3 میلیون نفری آن احتیاج چندانی امکانات به این حجم از امکانات ندارند. به همین علت بعضی از استادیوم ها بعد از برگزاری مسابقات جام دنیای دوباره برچیده خواهند شد. برای مثال بعضی از هتل های شناور قطر برای پوشش دادن جام دنیای بر روی آب ساخته شدند. 16 هتل که هرکدام از آنها 101 اتاق داشته و در مجموع می توانند 1616 مسافر را اسکان دهند. بعلاوه مکان یابی آنها در نزدیکی استادیوم لوسیل یعنی محل برگزار شدن ملاقات افتتاحیه و فینال جام دنیای قطر است. این هتل ها بعد از انتها مسابقات، برچیده خواهند شد.

در این بین با درنظر گرفتن محدودیت هایی که کشور قطر بواسطه مساحت اندک خود دارد، میتوان جزایر ایران را برترین فرصت دانست تا به میزبانی جام دنیای قطر یاری نموده و از اندازه بار و فشار این اتفاق بکاهند. جزایر ایران با توسعه زیرساخت ها می توانند گردشگری را رونق بخشیده و دیگر احتیاجی به برچیدن استادیوم ها و هتل ها در این جزایر نیست. گاهی اوقات هزینه از بین بردن یک هتل یا استادیوم بیشتر از هزینه احداث، صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست خواهد زد. میزبانی ایران از گردشگران جام دنیای بواسطه این مسابقات پر هوادار، یک فرصت واضح و مسلم است.

اقدامات مهم در میزبانی ایران از گردشگران جام دنیای

بد نیست بدانید که کشور ایران در جزیره کیش با ایجاد یک ترمینال مسافربری امکان استقرار 5 کشتی کروز را برای اقامت گردشگران و مسافران فراهم نموده است که 2 کشتی در کیش مستقر هستند و 3 کشتی دیگر به این دو کشتی اضافه خواهند شد. ایران نیز برنامه ریزی های مدون و مناسبی انجام داده تا در ماه های به جامانده به تاریخ آغاز برگزاری مسابقات بتواند توجه گردشگران زیادی را با هدف توسعه صنعت گردشگری، به جاذبه های ایران جلب کند. بدون شک این یک فرصت برای میزبانی ایران از گردشگران جام دنیای محسوب می گردد که نباید به راحتی آن را نادیده گرفت.

همانطور که می دانیم اقامت در هتل های قطر با هزینه های بالایی انجام می گردد که تمامی مسافران و تماشاگران توان پرداخت این هزینه ها را ندارند. به همین علت در ازای آن می توانند در هتل های ایران اقامت داشته و هزینه های خود را مدیریت نمایند. بعلاوه 20 هزار تخت، 6 هزار اتاق و 53 هتل در جزیره کیش وجود دارد و قرار است که هتل ها ظرفیت خود را تا زمان برگزاری مسابقات به حد استاندارد برسانند. بعلاوه بر طبق مراودات اقتصادی و بانکی اجرا شده میان ایران و قطر قرار است که در اپلیکیشن حایا کارت مراحل معرفی هتل های ایران آن انجام گردد تا تماشاگران با شناخت و معرفی قبلی، هتل ها را انتخاب نمایند. برنامه ریزی ها خبر از رایگان شدن صدور ویزا به ایران و عدم احتیاج به ویزا برای سفر به قشم و کیش را می دهند.

پیش بینی های اجرا شده برای جام دنیای قطر 2022

همانطور که اشاره کردیم میزبانی ایران از گردشگران جام دنیای یک فرصت بی نظیر است که بر طبق آن برنامه ریزی هایی نیز اجرا شده است. برای مثال 6 استان تهران، فارس، کرمان، اصفهان، هرمزگان، بندرعباس و جزایر کیش و قشم قرار است مقصد سفر تماشاگران جام دنیای باشند. به عبارتی نقشه راه اصلی و نهایی عملیاتی شدن همکاری های قطر و ایران در برگزاری جام دنیای امضا و نهایی شده و این فرصتی مناسب برای معرفی دستاوردهای فرهنگی ایران به دنیا محسوب می گردد. در این بازه زمانی قرار است تمدن ایران در بخش هایی مانند آثار باستانی، موزه های ایران شناسی و بوم گردی به مسافران و گردشگران معرفی گردد.

به عبارتی در جام دنیای 2022 در هر روز قرار است 4 بازی در مراحل گروهی برگزار گردد که به عبارتی انجام بازی های مرحله گروهی در 12 روز صورت خواهد گرفت. در این بازه زمانی، تماشاگران از حضور در بازی ها لذت می برند و در ایامی که تیم ملی آنها بازی نخواهد داشت تا مسابقه بعدی می توانند استراحت نمایند. این زمان در نظر گرفته شده برای استراحت گردشگران، فرصتی است تا آنها به وسیله راه های هوایی و خطوط دریایی جمهوری اسلامی ایران به شهر های مرزی و حتی مرکز ایران آمده و از جاذبه های کشور ما تماشا نمایند. در این بین هم میزبانی ایران از گردشگران جام دنیای سبب می گردد تا صنعت توریسم در کشور ما از مواهب بی شمار جام دنیای قطر 2022 برخوردار گردد.

ایران، قطر و جام دنیای 2022

کشور قطر بعد از قرعه کشی میزبانی برای جام دنیای 2022 در سال 2010، دوازده سال فرصت داشت تا زیرساخت های خود را توسعه بخشیده و آنها را برای جام دنیای آماده کند. کشور ما نیز در مدت زمان به جای مانده با تشکیل کارگروه های مجزا و تخصصی و انجام اقدامات موازی و همزمان به راحتی می تواند بخشی از برگزاری جام دنیای قطر 2022 باشد و میزبانی ایران از گردشگران جام دنیای به یک واقعه مهم در منطقه تبدیل خواهد شد. ایمن سازی جاده ها و راه ها در داخل جزایر، آموزش دادن مردم بومی جزیره برای ارائه بهتر خدمات، افزایش هتل ها و اقامتگاه های شناور که هم اکنون به وسیله شرکت های داخلی در حال ساخت هستند و همینطور افزایش طراحی و ساخت اقامتگاه های سنتی و موقتی در جوار ساحل، می تواند از جمله اقدامات مناسب کشور ایران در میزبانی جام دنیای قطر 2022 باشد.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14654

به "میزبانی ایران از گردشگران جام جهانی 2022 قطر" امتیاز دهید

1 کاربر به "میزبانی ایران از گردشگران جام جهانی 2022 قطر" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میزبانی ایران از گردشگران جام جهانی 2022 قطر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید