معرفی برترین دانشگاه های مهندسی در جهان، پیشرفت دانشگاه های آسیایی

به گزارش راه ساری، جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگاران گفت: در رتبه بندی تامیز در حوزه مهندسی و فناوری قاره آسیا همچنان فزونی خود را دوش به دوش دانشگاه های آمریکا و اروپا حفظ کرده است و عملکرد دانشگاه های این قاره، مناسب و درخور توجه است.

معرفی برترین دانشگاه های مهندسی در جهان، پیشرفت دانشگاه های آسیایی

وی افزود: تعداد دانشگاه های آسیا در این رتبه بندی بیشتر از یک چهارم کل دانشگاه هایی است که در موضوع مهندسی و فناوری جزء دانشگاه های طراز اول جهان بشمار می آیند.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: در این حوزه، آسیا با 26 دانشگاه که در سال قبل تنها 19 دانشگاه در این حوزه داشت، عملکرد بهتری از خود نشان داده است و در مجموع تعداد 8 کشور آسیایی از جمله هندوستان با موسسه علوم هندوستان که پیروز به کسب رتبه 99 شده است، در جدول رتبه بندی مشاهده می شود.

مهراد بیان نمود: دانشگاه های برتر چین در این رتبه بندی دو برابر شده است و از سه دانشگاه در سال گذشته به 6 دانشگاه افزایش یافته. این درحالی است که تایوان و کره جنوبی به ترتیب دارای 2 و 5 دانشگاه ممتاز در حوزه مهندسی و فناوری هستند.

درخشش دانشگاه سنگاپور در رتبه بندی حوزه مهندسی تایمز

وی تاکید کرد: در این رتبه بندی دانشگاه ملی سنگاپور برترین دانشگاه آسیایی است که در بین 100 دانشگاه ممتازه، رتبه 13 را کسب کرده است.

رئیس گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز تاکید کرد: در این رتبه بندی دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ نیز رتبه 16 را در اختیار دارد و دلیل عمده برتری این دانشگاه آن است که دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ در سال 2012 به تاسیس رشته های کارشناسی پرداخت و برنامه های درسی این دانشگاه از نظر ماهیت به صورت دانشجو محوری، گسترده، میان رشته ای و جامع است.

وی تاکید کرد: آمریکا گرچه با 13 دانشگاه در راس این نظام رتبه بندی واقع شده است اما در مقایسه با سال قبل که دارای 34 دانشگاه برتر بود، از تعداد دانشگاه های این کشور در این حوزه کاسته شده است.

رئیس گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز افزود: تعداد دانشگاه های 4 کشور از 11 کشور اروپایی شامل انگلستان، فرانسه، هلند و سوئد نیز کاهش پیداکره است و همزمان دانشگاه های ترکیه و فنلاند که هرکدام در جدول رتبه بندی سال گذشته در جایگاه 99 به صورت مشترک دارای یک دانشگاه بودند از جدول رتبه بندی حذف شدند.

مهراد گفت: آلمان تنها کشور اروپایی است که با افزودن بر تعداد دانشگاه های ممتاز تعداد دانشگاه های خود را به 7 مورد افزایش داده است.

وی با بیان اینکه در این نظام رتبه بندی بهترین دانشگاه ها در کشورهایی فعالیت می کنند که با انگیزه لازم مورد حمایت دولت های ملی و محلی قرار دارند، گفت: این دانشگاه ها توجه خود را به نوآوری و ایجاد تسهیلات به منظور انتقال دانش از شرکای خارجی معطوف کرده اند.

رئیس گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: جمهوری خلق چین از دهه 1990 میلادی به طور پیروزیت آمیزی از این فرمول استفاده می کند و سنگاپور، کره جنوبی، هنگ کنگ و تایوان نیز از این سیاست پیروی می کنند.

مهراد افزود: تاکنون بسیاری از کشورهای آسیایی در تربیت هزاران دانشجوی دکتری به ویژه در رشته های مهندسی و علوم سرمایه گذاری کرده اند که این عمل تاثیر قوی بر روی صنایع و اقتصاد کشورهای آسیایی در 30 سال آینده خواهد د اشت.

10 دانشگاه برتر حوزه فنی و مهندسی

وی مطرح نمود: 10 دانشگاه برتر حوزه مهندسی و فناوری در رتبه بندی تایمز به ترتیب شامل دانشگاه های استانفورد، کلتک، ام ای تی، کمبریج، برکلی، اکسفورد، پرینستون، موسسه فناوری زوریخ در سوئیس، امپریال کالج لندن و دانشگاه کارنجی ملون است.

رئیس گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز بیان داشت: در این رتبه بندی دانشگاه هایی از کانادا، رژیم اشغالگر قدس، آمریکا، آلمان، هنگ کنگ، چین، ایتالیا، هندوستان، ژاپن، استرالیا، فرانسه، بلژیک، سنگاپور، اتریش، کره جنوبی، دانمارک، انگلستان، سوئد، هلند و فدراسیون روسیه حضور داشتند.

مهراد گفت: رتبه بندی موضوعی مهندسی و فناوری از 13 شاخص عملکردی شامل آموزش، پژوهش و استناد هرکدام با 30 امتیاز، چشم انداز بین المللی با 7.5 امتیاز و درآمد صنعتی با 2.5 امتیاز استفاده می کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 آبان 1398 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 5714

به "معرفی برترین دانشگاه های مهندسی در جهان، پیشرفت دانشگاه های آسیایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی برترین دانشگاه های مهندسی در جهان، پیشرفت دانشگاه های آسیایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید