مفاهیم فضایی به زبان ساده، ابرنواخترها را بیشتر بشناسید

به گزارش راه ساری، کیهان مملو از مفاهیمی است که انسان ها در کره زمین کمتر با آن آشنا هستند. آگاهی از اطلاعاتی ساده می تواند درک مفاهیم فضایی را ساده سازد.

مفاهیم فضایی به زبان ساده، ابرنواخترها را بیشتر بشناسید

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه فناوری خبرگزاری خبرنگاران، دنیا هستی از قسمت های متفاوتی تشکیل شده است و انسان ها تنها ناحیه ای بسیار کوچک از این فضای بیکران را به خود اختصاص داده و در آن زندگی می کنند. هر ساله فاصله زمانی بین چهارم تا دهم اکتبر(13 تا 19 مهر) به عنوان هفته دنیای فضا شناخته می شود و کمیته دنیای فضا در این مدت برنامه های متعددی را برای آشنایی بیشتر مردم با علوم فضایی برگزار می کند.

ماده سیاه چیست؟/ اطلاعاتی در مورد مرموزترین ماده در دنیا هستی

شعار هفته دنیای فضا (World Space Week) امسال بهبود زندگی با ماهواره ها است. در ادامه این گزارش می خواهیم شما را با تعدادی از مفاهیم کاربردی در علوم فضایی آشنا کنیم:

منظومه شمسی

منظومه شمسی یا خورشیدی (Solar System) به سامانه ای شامل یک ستاره و 8 سیاره با نام های مشخص اطلاق می شود. این سیارات در مدارها و با فاصله ای مشخص از یکدیگر به دور خورشید گردش می کنند. هرکدام از سیارات منظومه شمسی دارای تعداد متفاوتی قمر یا ماه هستند. تا به امروز بیش از 200 ماه در منظومه شمسی شناسایی شده است. عظیم ترین سیاره منظومه خورشیدی مشتری و کوچک ترین آن سیاره تیر یا عطارد است.

تنها نقطه قابل سکونت در منظومه شمسی سیاره زمین است. این سیاره به دلیل وجود اکسیژن و نیروی گرانش شرایط ایده آلی برای زندگی دارد. فاصله هریک از سیارات منظومه شمسی از خورشید متفاوت است و این موضوع سبب شده مدت زمان چرخش آن ها به دور این ستاره غول پیکر متفاوت باشد. کوتاه ترین زمان چرخش مربوط به سیاره عطارد و طولانی ترین مربوط به پلوتون است.

کهکشان راه شیری

کهکشان راه شیری (the milky way) مجموعه ای از میلیاردها سیاره و ستاره است که منظومه شمسی نیز در این کهکشان قرار گرفته است. قدیمی ترین ستاره ای که در کهکشان راه شیری شناسایی شده است 13.6 میلیارد سال سن دارد. قطر صفحه کهکشان راه شیری حدود 100 هزار سال نوری است و تعداد ستارگان در این مجموعه 100 تا 400 میلیارد تخمین زده می شود.

سال نوری

مسافت بین اجرام آسمانی در علوم فضایی با یکای سال نوری (Light-year) اندازه گیری می شود. سال نوری در واقع مسافتی است که نور با سرعت مشخص در 1 سال طی می کند. با توجه به تعداد روزهای سال و سرعت نور بر حسب متر بر ثانیه مسافتی نور در یک سال طی می کند برابر 9٬460٬730٬472٬580٬800 متر است.

سیارک

سیارک ها (Asteroid) اجرامی آسمانی از جنس فلز و سنگ هستند. این اجرام آسمانی شکل مشخصی نداشته و به دلیل نیروی گرانش به دور ستاره ها می چرخند. در منظومه شمسی سیارک ها به دور خورشید گردش می کنند. البته دسته ای از سیارک ها نیز در مدار مشخصی قرار نگرفته و به صورت آزادانه در فضا حرکت می کنند. سیارک ها منابعی ارزشمند از مواد آلی و معدنی هستند و از انرژی نهفته در این اجرام برای ساخت تجهیزات فضایی قابل استفاده است اما به دلیل سرعت و جرم قابل توجه سیارک ها امکان دستیابی به انرژی آن ها تقریبا ممکن نیست و هر نوع جسمی در صورت برخورد با این اجرام به شدت آسیب می بیند.

سیاه چاله

سیاه چاله ها (Black Holes) از جمله مرموزترین اجرام کیهانی هستند که انسان ها هنوز نتوانسته اند آن ها را به طور کامل بشناسند. سیاه چاله ها دارای نیروی گرانشی بسیار قوی هستند و هر نوع ماده ای که در محدوده میدان مغناطیسی آن ها قرار بگیرد به سرعت به درون سیاه چاله کشیده شده و دیگر اثری از آن مشاهده نمی شود. حتی نور نیز قادر به گریز از میدان مغناطیسی سیاه چاله نیست. برخی از دانشمندان نظیر آلبرت اینشتین معتقد بودند سیاه چاله ها موادی که به درون خود کشیده می شوند به بعد دیگری از زمان و مکان منتقل می گردند.

ابرنواختر

ابرنواختر (Supernova) به پدیده ای اطلاق می شود که در زمان مرگ یک ستاره رخ می دهد. در واقع زمانی که ستاره ای به آخرین روزهای عمر خود نزدیک می شود با شدت و حجم بسیار زیادی منفجر شده و در نتیجه این انفجار عظیم ابرنواختر تشکیل می شود.

درخشش و نور ستارگان به دلیل انفجارهای هسته ای عظیمی است که به طور متوالی درون آن ها رخ می دهد زمانی که سوخت مورد نیاز برای این انفجارها به پایان برسد ستاره متلاشی شده و اجزای آن در کیهان پخش می شوند. به دلیل گسترش بدون توقف فضا، نور و درخشندگی ستارگانی که صدها هزار سال پیش از بین رفته اند هنوز در کهکشان دیده می شود. ابرنواخترها پدیده هایی بسیار نادر هستند و تا پیش از سال 1604 میلادی هنوز هیچ انسانی از وجود آن ها اطلاع نداشته و نمی دانست این اجرام درخشنده دقیقاً چه ماهیتی دارند.

هرچند امروز بشر به لطف تجهیزات فضایی پیشرفته در زمین و ماهواره های متعدد در منظومه شمسی اطلاعات و اسناد بیشتری از کیهان و اسرار آن در اختیار دارد ولی دانشمندان اذعان می کنند نسل انسان هنوز ذره ای بیشتر از حقایق هستی را درک نکرده و باید سال ها تلاش کرد تا رموز نامحدود ستارگان، سیارات و سایر پدیده ها و اجرام فضایی را درک کرد. امیدواریم در هفته دنیای فضا 2020 سازمان های فضایی به ویژه سازمان فضایی ایران با اتکا به استعدادهای جوانان ایرانی همه دنیا را بیشتر با فضا و علوم مرتبط با این حوزه آشنا کند.

4144/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 19 آبان 1399 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 11900

به "مفاهیم فضایی به زبان ساده، ابرنواخترها را بیشتر بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مفاهیم فضایی به زبان ساده، ابرنواخترها را بیشتر بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید