مکث تیارا و ناگفته ها درباره این خودرو ، کراس اووری که BAIC نیست!
به گزارش راه ساری، مکث تیارا محصول برند BAIC چین نیست! بلکه این خودرو را سال ها قبل یکی از زیر مجموعه های گمنام زوتی (Zotye) فراوری می کرد. تیارا بارها و بارها در طول چند سال اخیر تغییر نام و نشان خود را تجربه کرد. حال این کراس اوور به کشورمان رسیده و قرار است از سوی مکث موتور به دست مشتری ایرانی برسد.
TRAUM SEEK 5 مکث تیارا / بایک Ruixiang X5
خبرنگاران - محمد فتح اللهی - یکی از خودروهایی که در نمایشگاه شهر آفتاب رونمایی شد، تیارا بود. تیارا کراس اوور نو مکث موتور، زیر مجموعه ماموت است.
پیش تر در رسانه ها عنوان شده بود که تیارا (Ruixiang X5) محصول برند بایک (BAIC) چین است. اما پس از آنالیز معین شد که این کراس اوور را پیش تر برند TRAUM (بیان = tʁaʊ̯m) چین فراوری نموده بود.
TRAUM SEEK 5 مکث تیارا / بایک Ruixiang X5
نام ترآوم از واژه آلمانی به معنای رویا برگرفته شده بود. اما این لغت در زبان چینی Junma عنوان می شد که به معنای اسب است.
TRAUM (ترآوم) برندی بود که زیر چتر حمایتی زوتی (Zotye) قرار داشت. بطور خلاصه، TRAUM خودروهایی بودند که به وسیله Jiangnan Auto فراوری می شدند. Jiangnan Auto نیز خود تحت مالکیت زوتی قرار داشت. در واقع زوتی 70 درصد از سهام جیانگنان را در دست داشت.
TRAUM SEEK 5 مکث تیارا / بایک Ruixiang X5
Jiangnan Auto به علت فراوری مقرون به صرفه ترین خودروهای چینی مشهور شده بود. اما اکنون براساس اخبار رسانه های چینی، یک برند ورشکسته است.
بزرگترین دستاورد کمپانی جیانگنان در سال 2012 محقق شد! این افتخار، کسب رده چهلمی در زمینه فراوری وسایل نقلیه موتوری با فروش 117/051 دستگاه محصول بود.
TRAUM SEEK 5 مکث تیارا / بایک Ruixiang X5
از TRAUM به BAIC
مکث تیارا در سال 2018 بنام Traum SEEK 5 بفروش می رسید. SEEK 5 در حقیقت سومین محصول فراوریی برند Traum بود. البته قرار بود این خودرو با نام Traum D50 در بازار چین حضور داشته باشد.
SEEK 5 تا سال 2021 با همان شمایل اولیه در زیر مجموعه زوتی فراوری و عرضه شد. اطلاعاتی در خصوص آمار فروش این خودرو در سالهای 2020 و 2021 در دسترس نیست.
TRAUM SEEK 5 مکث تیارا / بایک Ruixiang X5
اما در سال 2018 این خودرو توانسته بود فروش 6/087 دستگاهی را تجربه کند. در سال 2019 فروش SEEK 5 حتی به 28/330 دستگاه نیز رسید.
این کراس اوور حتی با نام Meet 5 نیز شناخته می شد. Zotye در سال 2021 بطور کامل اعلام ورشکستگی کرد. طبیعتاً محصولاتی در این خودروسازی به جای مانده بود که پتانسیل فراوری در سایر برندهای چینی را داشتند.
TRAUM SEEK 5 مکث تیارا / بایک Ruixiang X5
SEEK 5 که یکی از فراوریات TRAUM بشمار می رفت و زیر مجموعه زوتی بود، به بایک راه پیدا کرد. پس از ورود این خودرو به خط فراوری بایک، این برند چینی چهره SEEK 5 را تغییر داد.
کراس اووری که امروز به نام مکث تیارا می شناسیم در حقیقت فیس لیفت SEEK 5 از TRUAM است. خودرویی که جوینت ونچر BAIC Ruixiang امیدهای فراوانی به موفقیت های آن دارد. چرا که بایک هم این روزها با مسائل اقتصادی فراوانی رو به رو است.
TRAUM SEEK 5 مکث تیارا / بایک Ruixiang X5
بایک در سال 2021 از BAIC Yinxiang به BAIC Ruixiang تغییر نام داد. اما سهامداران، مدیران وشرکت های تابعه این برند، تغییری نکردند.
حقیقت این است که برند BAIC motor هیچ گاه در میان خودروسازان برتر در کشور چین نبود. بایک سالهاست که عمدتاً در کنار نام هایی چون برلیانس، فودای، SWM، فاو و JMC دیده می گردد. یعنی در رده خودروسازانی که تکنولوژی ساخت پایینی دارند.
بهتر است اینگونه اشاره کنیم که برندهای JAC، هایما، دانگ فنگ و فوتون خودروسازان بهتری از بایک بشمار می فرایند.
از SEEK 5 به Ruixiang X5
همانطور که عنوان شد، این خودرو پیش تر تحت عنوان TRAUM فراوری می شد. ساختار کلی این کراس اوور و پتانسیل فروش آن موجب شد تا بایک خط فراوری آن را به تملک خود درآورد.
اما SEEK 5 با شمایل قدیمی خود به وسیله بایک عرضه نشد. بلکه این نشان چینی در نمایشگاه خودرو Chongqing چین SEEK 5 را با ظاهری نو معرفی کرد.
TRAUM SEEK 5 مکث تیارا / بایک Ruixiang X5
ظاهری که در ابتدا تصور می شد Ruixiang X5 کاملاً یک خودرو نو است. اما اینگونه نیست و این کراس اوور در حقیقت فیس لیفت یک خودرو قدیمی بشمار می رود.
BAIC Ruixiang X5 در کارخانه Hechuan و در شهر Chongqing چین فراوری می گردد. یعنی زمانی که ماموت خودرو زیر مجموعه مکث موتور را ایجاد کرد، بایک هم در چین از نشان Ruixiang پرده برداشت و خودرو X5 را با این برند به بازار عرضه کرد.
معینات فنی Ruixiang X5
مکث تیارا به رسم هموطنان خود از موتور 1/5 لیتری چهار سیلندر 16 سوپاپ بهره می برد. X5 با این موتور (کد موتور TLE4G15D) توربو قادر است 156 اسب بخار قدرت در 5600 دور در دقیقه نیرو فراوری کند. گشتاور استخراج شده از آن هم به رقم 215 نیوتن متر می رسد که از دور 2000 تا 4000 در دقیقه در دسترس است.
موتور TRAUM SEEK 5
البته مکث تیارا زمانی با برند TRAUM به فروش می رسید موتورهای دیگری نیز داشت. یک موتور 1/5 لیتری 150 اسب بخاری و موتور 1/8 لیتری 139 اسب بخاری انتخاب های دیگر مشتریان برای آن خودرو بودند.
موتور مکث تیارا / بایک Ruixiang X5
مکث تیارا با چنین موتوری نخواهد توانست رقیب مستقیم تیگو هشت پرو باشد. چرا که رقیب هموطن خود از موتور 197 اسب بخاری استفاده می نماید. گشتاور خروجی موتور تیگو هشت پرو نیز به 290 نیوتن متر می رسد که در بین دورهای 2000 تا 4000 دور در دسترس قرار گرفته است.
موتور TRAUM SEEK 5 موتور مکث تیارا / بایک Ruixiang X5
مکث تیارا با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به بازار خواهد آمد. این جعبه دنده تنها انتخابی است که می توان با موتور 156 اسب بخاری اقدام به سفارش آن کرد.
گیربکس های قدیمی 6 و 5 سرعته دستی نیز جعبه دنده هایی بودند که برای موتورهای قدیمی استفاده می شدند.
رقابت با تیگو هشت پرو
این خودرو با طول 4788 میلیمتری از تیگو هشت پرو 66 میلیمتر طویل تر است. عرض آن 1875 میلیمتر بوده که 15 میلیمتر از رقیب مدیران خودرویی خود پهن تر دیده خواهد شد. ارتفاع X5 هم 1730 میلیمتر است که در این بخش 15 میلیمتر از تیگو هشت پرو کوتاهتر خواهد بود.
حجم محفظه بار مکث تیارا نیز تنها 145 لیتر است. یعنی حتی کمتر از یک هاچ بک کوچک شهری. اما در صورت خواباندن جایگاه های ردیف سوم، این حجم به 1380 لیتر می رسد. فضایی که در مقایسه با گنجایش 1930 لیتری صندوق عقب تیگو هشت پرو بسیار کوچک به نظر می رسد.
امکانات رفاهی مکث تیارا
مکث تیارا در گرانترین نسخه خود 123/800 یوان قیمت دارد. یعنی رقمی معادل 566/385/000 تومان. برای بدست آوردن قیمت حدودی این خودرو در کشورمان نیز کافیست این رقم را در 2 ضرب کنیم.
TRAUM SEEK 5 مکث تیارا / بایک Ruixiang X5
این کراس اوور در کامل ترین نسخه مجهز به رینگ های 18 اینچی، کنترل فشار باد تایرها، ایربگ های راننده و سرنشین کناری، دوربین 360 درجه، سنسور عقب، کروز کنترل، کنترل حرکت خودرو در سرازیری ها و سربالایی ها، سانروف پانورامیک، استارت دکمه ای، ورود بدون کلید، صندوق برقی، مانیتور 12/3 اینچی (احتمالاً نمونه 10/25 اینچی در ایران عرضه گردد)، تنظیم جایگاه راننده و شاگرد بصورت برقی، چراغ های LED جلو و عقب، برف پاکن عقب و ایرکاندیشن تک نقطه ای با خروجی تهویه برای سرنشینان عقب است.
مکث تیارا در ایران
در اینکه تیارا خودرویی قدیمی است، تردیدی نیست. با آنکه تیارا فیس لیفت کلی را در بخش بدنه خود تجربه نموده، اما هنوز هم رگه هایی از یک کراس اوور از مد افتاده را می توان در آن مشاهده کرد.
همین مورد در رقابت با سایر هفت نفره های بازار هم بی تأثیر نخواهد بود. هر قدر رسانه ها و مکث موتور تأکید داشته باشند که تیارا محصولی از بایک است، اما واقعیت آن است که اینگونه نیست.
TRAUM SEEK 5 مکث تیارا / بایک Ruixiang X5
با کراس اووری رو به رو هستیم که تا همین اواخر با برند زوتی در بازار چین عرضه می شد. گذشته از این مورد، اندازه فروش این خودرو نیز در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.
بایک در مقایسه با سایر برندهای چینی در ایران برندی بی حاشیه است. اطلاعات کمی که از این برند به دست مصرف کننده ایرانی رسیده باعث شده تا خودروسازان خصوصی ما مانور زیادی بر روی آن داشته باشند.
TRAUM SEEK 5 مکث تیارا / بایک Ruixiang X5
اما باید توجه داشت که مکث تیارا کراس اووری است که پس از بلاتکلیفی در زوتی و TRAUM به بایک رفت. بایک مسائل اقتصادی خود را به درستی حل ننموده و حالا یکی از محصولاتش قرار است در زیر مجموعه یک شرکت خودروسازی خصوصی ما به فراوری برسد.
مکث موتور و شریک تجاری چینی نو / تمام احتمالات عرضه محصولات آنالیز شد
خودروهای آینده بازار ایران آنالیز شدند / پاسپورت ایرانی برای چینی ها!
آنالیز ویژگی های کشنده دافران ؛ آیا ارزش خرید دارد؟
قوی ترین موتور سه سیلندر معرفی گردید ؛ موتور سه سیلندر تارا چگونه است؟
منبع: بیت ران