هدررفت سهم ایران از بارش های مرزی

به گزارش راه ساری، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل ها با تاکید بر اینکه باید سهم ایران از بارش های مرزی را بگیریم، گفت: در حال حاضر به دلیل اینکه در 90 درصد حوضه های آبخیز مرزی فعالیت های آبخیزداری و آبخوان داری انجام نشده است بخش زیادی از سیلاب ها از کشور خارج می گردد.

هدررفت سهم ایران از بارش های مرزی

ابوالقاسم حسین پور در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به حوضه های آبخیز مرزی، اظهار کرد: متاسفانه با وجود مسائل خشکسالی در کشور، بخشی از بارش های نوار مرزی و سایر آب هایی که از آبخیزهای مرزی کشور نشات می گیرد از پهنه سرزمینی ما خارج می گردد.

وی با بیان اینکه کل حوضه های آبخیز مرزی کشور 25 میلیون هکتار است، توضیح داد: در حال حاضر با توجه به اعتباراتی که در اختیار سازمان جنگل ها قرار گرفته است در دو میلیون هکتار از حوضه های آبخیز مرزی فعالیت های آبخیزداری و آبخوان داری اجرا شده است و حدود 90 درصد سطوح آبخیز مرزی ما در انتظار تامین منابع مالی برای اجرای فعالیت ها است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل ها ادامه داد: بر اساس اصول هیدرولوژی فرامرزی آن طرف مرزهای ما نیز از بارش های مرزی حق آبه ای دارد. ما باید با رعایت این اصل، سهم ایران از بارش های مرزی را بگیریم. در حال حاضر به دلیل اینکه در 90 درصد حوضه های آبخیز مرزی فعالیت های آبخیزداری و آبخوان داری انجام نشده است بخش زیادی از سیلاب ها از کشور خارج می گردد.

حسین پور با تاکید بر اینکه سهم منابع آبی کشور ما در حوضه های آبخیز مرزی در قالب طرح های های آبخیزداری و آبخوانداری با رعایت اصول هیدرولوژی سرزمینی باید در نظر گرفته گردد، گفت: بسیاری از مناطق مرزی کشور، مناطق محرومی هستند که به توجه ویژه احتیاج دارند. دریافت حق آبه های مرزی علاوه بر اینکه می تواند به اقتدار مرزی کشور و امنیت پایدار یاری کند، سبب دریافت سهم کشور از بارش های مرزی می گردد.

وی در انتها با اشاره به اینکه فقط چهار درصد کشور سیل خیزی ناچیزی دارند، توضیح داد: 96 درصد مساحت کشور سطوح متفاوتی از سیل خیزی دارند که از این 96 درصد، 28 درصد دچار سیلاب های طولانی و شدید هستند که در اولویت فعالیت های آبخیزداری و آبخوان داری قرار گرفته اند.

huseynvahedi.ir: واحدی: وبسایت خبری، تفریحی و سرگرمی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 اسفند 1401 بروزرسانی: 3 اسفند 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 997

به "هدررفت سهم ایران از بارش های مرزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدررفت سهم ایران از بارش های مرزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید