هشدارهای هواشناسی به کشاورزان درباره کاهش دما

به گزارش راه ساری، مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: طی روزهای آینده در منطقه ها جنوب غرب و شمال غرب احتمال سرمازدگی وجود دارد و کشاورزان باید مراقب کاهش دما باشند.

هشدارهای هواشناسی به کشاورزان درباره کاهش دما

مسعود حقیقت مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت وگو با خبرنگاران، گفت : امروز در استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، اردبیل، زنجان، قزوین، همدان، البرز و تهران وزش باد شدید همراه با کاهش نسبی دما پیش بینی می گردد.

وی اضافه کرد: روز آدینه فعالیت سامانه به شکل بارش پراکنده در استان های مازندران، گلستان و خراسان شمالی انتظار می رود.

حقیقت ادامه داد: طی امروز و فردا در قسمت هایی از غرب و جنوب غرب وزش باد پیش بینی می گردد. بنابر نقشه های هواشناسی روز شنبه در بیشتر منطقه ها کشور جو آرام و پایدار است.

وی در توصیه ای به کشاورزان گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان منطقه ها گرمسیر جنوب و جنوب غرب، کشت گندم و جو دیم یا آبی توصیه می گردد چرا که فرصتی باقی نمانده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در منطقه ها شمالی کشور بیماری ساق سیاه در مزارع کلزا پایش گردد و در صورت مشاهده، سم پاشی را در ساعات میانی روز انجام دهند.

به گفته وی، طی روزهای آینده در منطقه ها جنوب غرب و شمال غرب احتمال سرمازدگی وجود دارد که با این وجود کشاورزان مراقب کاهش دما باشند.

حقیقت در توصیه دیگر به کشاورزان گفت: با توجه به شرایط جوی به گلخانه داران شرق و جنوب کشور توصیه می گردد که سیستم سرمایشی مناسب را در واحدها برقرار نمایند.

مدیرکل پایش هواشناسی گفت: مدل های اقلیمی نشان می دهد که در فصل زمستان بارش ها نرمال و فراتر از نرمال است، بدین منظور کشاورزان بویژه منطقه ها گرمسیر که کشت دیم را انجام ندارند، حدبیشتر تا 20 آذر وقت دارند که از بارش های سرانجامی ماه بهره مند شوند.

حقیقت ادامه داد: بنابر آمار مقدار بارش نسبت به سال قبل و دوره نرمال بلندمدت کمتر از نرمال است که انتظار می رود در آذرماه هم بارش خاصی در بسیاری از منطقه ها نیمه جنوبی و جنوب غرب کشور نداشته باشیم و تنها در منطقه ها شمال، شمال غرب و قسمت هایی از نوار ساحلی خزر بارش هایی داریم.

وی درباره آخرین شرایط بارش کشور گفت: بنابر آخرین آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی تا به امروز 28.3 میلی متر، در مدت مشابه سال قبل 50.2 میلی متر و در دوره نرمال بلندمدت 45 میلی متر است که این امر کاهش 22 میلی متری نسبت به سال قبل و 16.7 میلی متری دوره نرمال بلندمدت را نشان می دهد.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: بنابر آمار استان های ایلام، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، بوشهر، خوزستان، کردستان، چهارمحال و بختیاری و فارس بیشترین مقدار کم بارشی را دارند.

وی در سرانجام گفت: مقدار بارش استان های البرز، مرکزی، یزد، قم، مازندران و گیلان در سال زراعی جاری بالاتر از نرمال است.

انتهای پیغام

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 بهمن 1400 بروزرسانی: 26 بهمن 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14482

به "هشدارهای هواشناسی به کشاورزان درباره کاهش دما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدارهای هواشناسی به کشاورزان درباره کاهش دما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید