هشدار برای ورزش ایران، سرنوشت پنچاک سیلات برای کوراش تکرار می گردد؟

به گزارش راه ساری، حضور رسمی کوراش در بازی های آسیایی 2022 و 2026 می تواند یک هشدار جدی برای کاروان ایران باشد.

هشدار برای ورزش ایران، سرنوشت پنچاک سیلات برای کوراش تکرار می گردد؟

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرنگاران، با اعلام رئیس فدراسیون جهانی کوراش و حیدر فرمان، مدیر بازی های آسیایی در کنگره المپیک آسیا در بانکوک، کوراش در 7 وزن مردان و 8 وزن زنان و دو مدال در بخش تیمی به صورت رسمی در بازی های آسیایی 2022 هانگژو و 2026 ناگویا حضور خواهد داشت.

اضافه شدن مدال های این رشته می تواند به نوعی یک هشدار برای مسئولان ورزش ایران باشد تا جلوی تکرار فاجعه بازی های آسیایی 2018 جاکارتا اتفاقاتی که در پنچاک سیلات را افتاد، بگیرند. در مسابقات پنچاک سیلات که در 16 وزن برگزار گردید، اندونزی میزبان 14 طلا کسب کرد تا به لطف درخشش در همین رشته برای نخستین بار با کسب 31 طلا در رده چهارم جدول مدالی بایستد.

همانطور که عنوان شد، قرار است در دو دوره آینده بازی های آسیایی 17 مدال طلا در کوراش توزیع گردد. مدعی ترین کشور برای کسب مدال در این رشته ازبکستان است. ازبک ها در 2018 توانستند در 7 وزن برگزار گردیده به 6 طلا، 2 نقره و 4 برنز دست یابند و به لطف درخشش در همین رشته هم بود که بالاتر از ایران در رده پنجم جدول مدالی قرار بگیرند.

حالا قرار است مسابقات کوراش در 17 وزن برگزار گردد. این بدان معناست که ازبکستان از حالا حساب ویژه ای روی این طلاها باز خواهد نمود تا همچنان بتواند جایگاهش را در رده چهارم حفظ نموده و نیم نگاهی به رتبه های بالاتر داشته باشد.

نکته مهمی که مسئولان ورزش کشور علاوه بر موضوع کار بیشتر بر روی این دو رشته باید به آن توجه نمایند، سکوت نکردن نسبت به بعضی اتفاقات است. ازبکستان با توجه به اینکه قدرت اول کوراش است، لابی های زیادی را برای حضور پرنگ تر این رشته در بازی های آسیایی داشته و نتیجه اش نیز توزیع 17 طلا در مسابقات آینده کوراش است؛ اتفاقی که برای نخستین بار رخ می دهد و سابقه نداشته است.

قطعاً لابی ازبک ها در شورای المپیک آسیا اجازه حذف کامل این رشته از بازی های آسیایی را نمی دهد، اما شاید بتواند از شدت و قدرت آن کم کرد. اعتراض به اقدام اخیر در اضافه کردن اوزان مختلف توسط کشورها می تواند حداقل به تحت فشار قرار دریافت شورای المپیک آسیا و متعاقب آن کم شدن این اوزان منجر گردد. در این میان مسئولان کمیته ملی المپیک ایران نقش مهمی را می توانند ایفا نمایند.

با توجه به رابطه خوب کمیته ایران با مسئولان شورای المپیک آسیا، این انتظار وجود دارد که کمیته ملی المپیک با یاری مشاوران خود از تکرار اتفاقات پنچاک سیلات در بازی های آسیایی 2018 اندونزی جلوگیری کند و از حالا رایزنی های خود را برای این کار انجام دهد. اگر جلسه ای در این خصوص وجود دارد، حتما مسئولان کمیته در آن حضور داشته باشند، تا ایران به عنوان یکی از کشورهای تاثیرگذار بتواند از حقوق ورزش کشورمان دفاع کند.

ازبکستان یکی از رقبای اصلی ایران در کسب رتبه چهارم بازی های آسیایی است. اگر مسئولان ایران و در رأس آنها کمیته ملی المپیک بتوانند سایر کشورها را با خود همراه نمایند، این شرایط می تواند برای سال های آینده به نفع ورزش کشور باشد و از تکرار اتفاقات بازی های آسیایی 2018 جلوگیری کند.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 1732

به "هشدار برای ورزش ایران، سرنوشت پنچاک سیلات برای کوراش تکرار می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار برای ورزش ایران، سرنوشت پنچاک سیلات برای کوراش تکرار می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید