همه چیز درباره HiSilicon؛ بازوی تراشه ساز هواوی

به گزارش راه ساری، هواوی بعد از فقط چند سال پیروز شد به برند مشهوری در حوزه گوشی های هوشمند تبدیل گردد. اگر از گوشی هواوی استفاده می کنید، به احتمال زیاد قلب تپنده آن یکی از تراشه های کایرین است که توسط HiSilicon فراوری می گردد؛ این یکی از شرکت های زیرمجموعه هواوی محسوب می گردد که مقر اصلی آن در شنژن چین واقع شده است. البته با توجه به شرایط فعلی، هواوی باید تغییرات زیادی را پشت سر بگذارد که در ادامه به این موضوع می پردازیم.

همه چیز درباره HiSilicon؛ بازوی تراشه ساز هواوی

هواوی مانند شرکت های اپل و سامسونگ، تراشه های خود را طراحی می نماید. چنین کاری به هواوی اجازه می دهد که کنترل بیشتری بر روی سخت افزار و نرم افزار گوشی های خود داشته باشد و در نتیجه گوشی های این شرکت حرف بیشتری برای گفتن خواهند داشت. از این لحاظ، HiSilicon به یک بخش ضروری برای پیروزیت گوشی های هواوی تبدیل شده است. در ادامه به طور مفصل به این بخش از شرکت هواوی می پردازیم.

تاریخچه مختصر HiSilicon

هواوی یکی از شرکت های قدیمی در حوزه تجهیزات مخابراتی محسوب می گردد. این شرکت در سال 1987 توسط مهندس سابق ارتش آزادی بخش خلق چین، رن ژنگفی، تأسیس شد. این حقیقت به شدت بر نگرش دولت ایالات متحده نسبت به هواوی تأثیر گذاشته که این اختلاف طی ماه های اخیر با تصویب تحریم های مختلف تشدید یافته است.

هواوی بخش موبایل خود را در سال 2003 تأسیس کرد و در سال 2004 اولین گوشی خود به نام C300 را روانه بازار کرد. در سال 2009، اولین گوشی اندرویدی هواوی به نام U8820 به دست کاربران رسید. در سال 2012 هم شاهد معرفی اولین گوشی 4G هواوی به نام Ascend P1 بودیم. هواوی پیش از گوشی های هوشمند، تجهیزات شبکه های مخابراتی را برای مشتریان خود در سرتاسر دنیا ارائه می کرد و هنوز هم فروش این تجهیزات بخش اصلی کسب وکار این شرکت به حساب می آید.

HiSilicon در سال 2004 برای طراحی انواع مدارهای مجتمع و ریزپردازنده های مختص طیف وسیعی از محصولات الکترونیکی مختلف مانند تراشه های روتر و مودم های لازم برای تجهیزات مخابراتی خود تأسیس شد. در سال 2011 که ریچارد یو به عنوان رئیس هواوی انتخاب شد، این شرکت تصمیم گرفت به سمت طراحی تراشه های موبایل هم حرکت کند.

دلیل چنین تصمیمی ساده بود؛ تراشه های اختصاصی به هواوی اجازه می داد که خود را از دیگر فراورینمایندگان چینی متمایز کند. اولین تراشه های موبایل هواوی سری K3 در 2012 بود اما در آن دوران هواوی برای بیشتر گوشی های خود همچنان از تراشه های ساخت دیگر شرکت ها استفاده می کرد. در سال 2014 برند کایرین به دنیا آمد و گوشی های هواوی P6S، Ascend P7 و تبلت مدیاپد با تراشه کایرین 910 روانه بازار شدند.

مانند دیگر تراشه های موبایل، پردازنده های HiSilicon مبتنی بر معماری Arm هستند. برخلاف اپل، HiSilicon هسته های سفارشی برای پردازنده ها را طراحی نمی نماید و از همان طرح های ارائه شده توسط Arm بهره می برد. در کنار آن، این تراشه های هواوی حاوی مودم اختصاصی، پردازنده های سیگنال تصویر و بخش های مربوط به یادگیری ماشینی هستند که توسط این شرکت فراوری می شوند. هواوی تراشه های کایرین را به دیگر شرکت ها نمی فروشد و فقط گوشی های هواوی همراه با آن ها روانه بازار می شوند.

HiSilicon، هواوی و تحریم آمریکا

هواوی در سال 2020 با مسائل فزاینده ای روبه رو شده است و به نظر نمی رسد به این زودی ها مسائل به سرانجام برسند. تحریم های آمریکا باعث شد که هواوی گوشی های خود را بدون سرویس ها و اپلیکیشن های گوگل راهی بازار کند. به همین خاطر این شرکت بودجه هنگفتی را به توسعه سرویس های موبایل هواوی موسوم به HMS اختصاص داده تا جای خالی سرویس های گوگل کمتر احساس شوند.

چند ماه قبل آمریکا تحریم های جدیدی علیه هواوی وضع کرد که طبق آن ها شرکت های فراورینماینده تراشه مانند TSMC دیگر نمی توانند برای HiSilicon و دیگر زیرمجموعه های هواوی تراشه فراوری نمایند. بر اساس گزارش های منتشر شده، در انبارهای هواوی فقط تعداد محدودی تراشه پرچم دار باقی مانده است. به همین خاطر اعلام شد که هواوی برای گوشی های جدید خود میخواهد از تراشه های ساخت دیگر شرکت ها مانند مدیاتک استفاده کند.

در این میان باید بگوییم که HiSilicon سال ها وقت صرف توسعه تکنولوژی های اختصاصی نموده و حالا آن ها را از دست داده است. بدون داشتن تراشه های کایرین، گوشی های هواوی یکی از مهم ترین مزیت های رقابتی خود را از دست می دهند.

همان طور که گفتیم هواوی بعد از تصویب تحریم های جدید امیدوار بود که بتواند با مدیاتک همکاری کند. اما آمریکا بار دیگر فشار را بر روی این شرکت افزایش داده و هواوی دیگر نمی تواند تراشه های خارجی مبتنی بر تکنولوژی های آمریکایی را خریداری کند. در نتیجه مدیاتک برای فروش تراشه به هواوی از دولت آمریکا درخواست مجوز نموده است که معلوم نیست آیا با این درخواست موافقت می گردد یا نه.

  • آیا هواوی بدون داشتن تراشه های اختصاصی کایرین می تواند دوام بیاورد؟

رقابت HiSilicon و کوالکام

هواوی در گذشته یکی از عظیم ترین خریداران تراشه های اسنپ دراگون بود و در سال های اخیر بعضی از گوشی های ارزان قیمت آنر با تراشه های کوالکام به دست کاربران رسیده اند. با این حال، محبوب ترین گوشی های هواوی از تراشه های اختصاصی این شرکت بهره می برند. با افزایش سهم این شرکت در بازار گوشی های هوشمند، شرکای کوالکام هم تحت فشار قرار گرفته اند.

اگرچه تراشه های کوالکام همچنان قلب تپنده اکثریت گوشی های اندرویدی را تشکیل می دهند، اما صعود هواوی به عنوان سه شرکت برتر باعث شده این شرکت به رقیب قدری تبدیل گردد. مدیر HiSilicon در سال 2018 در جریان مصاحبه ای گفته که کوالکام را به عنوان مهم ترین رقیب این شرکت می بیند.

به طور خلاصه مدتی بعد از معرفی اولین تراشه های هواوی، درگیری بین این شرکت و کوالکام شروع شد. علی رغم اینکه در آن دوران هواوی هنوز مشتری کوالکام بود، اما کوالکام به طور گسترده اطلاعات مربوط به تراشه های خود را مخفی می کرد زیرا نگران رسیدن این اطلاعات به دست کارکنان HiSilicon بود. البته نگرانی کوالکام احتمالا چندان بی اساس نبوده زیرا در همان زمان کارکنان هواوی اشاره کردند که وقتی به همراه گوگل بر روی نکسوس 6P کار می کردند، در زمینه بهینه سازی نرم افزار و سخت افزار اطلاعات زیادی به دست آورده اند.

خارج از دنیای تراشه های موبایل، این دو شرکت در زمینه پتنت های اینترنت اشیاء و تکنولوژی های مربوط به 5G هم درگیری های زیادی داشته اند. کوالکام در زمینه پتنت های استانداردهای CDMA، 3G و 4G حرف اول را می زند و همچنین پیروزیت این شرکت در زمینه عرضه تراشه های مجهز به مودم یکپارچه باعث شده تراشه های این شرکت محبوبیت زیادی پیدا نمایند. اما در زمینه 5G، هواوی پیروز شده تعداد زیادی پتنت ارزشمند در زمینه گجت های مصرفی و زیرساخت را ثبت کند و به همین خاطر در این زمینه به رقیب مهمی برای یکدیگر بدل شده اند.

تراشه های کایرین

جدیدترین تراشه پرچم دار ساخت HiSilicon کایرین 990 نام دارد. از جمله گوشی های مبتنی بر آن می توانیم به گوشی های هواوی P40 و آنر 30 پرو پلاس اشاره کنیم.

همان طور که از تمام تراشه های پرچم دار انتظار داریم، در این تراشه بخش های قدرتمندی تعبیه شده است. پردازنده 8 هسته ای تشکیل شده از Cortex-A76 و A55 به همراه پردازنده گرافیکی Mali-G76 MP16 این تراشه را به قدرتمندترین محصول HiSilicon تبدیل نموده اند. البته در مقایسه با رقبای خود این تراشه ضعف هایی هم دارد.

هواوی برای این تراشه از واحدهای پردازش تصویر و ویدیو بهتری استفاده نموده که امکانات مربوط به این حوزه را افزایش می دهند و همچنین نباید مودم 5G یکپارچه آن را از قلم بیندازیم. از دیگر ویژگی های مهم آن می توانیم به واحد پردازش عصبی دوگانه مبتنی بر معماری اختصاصی هواوی موسوم به داوینچی اشاره کنیم.

نسل قبلی این تراشه به نام کایرین 980 هم شباهت زیادی به کایرین 990 دارد که البته از ویژگی های ضعیف تر بهره می برد و فاقد مودم 5G و بعضی امکانات پیشرفته مربوط به دوربین است. اما این تراشه همچنان حرف زیادی برای گفتن دارد و تعداد زیادی از گوشی های هواوی و آنر همراه با آن عرضه شده اند.

برای گوشی های میان رده و در کل مقرون به صرفه، هواوی سری تراشه های کایرین 800 را اختصاص داده است. به عنوان مثال می توانیم به تراشه کایرین 820 اشاره کنیم که از فناوری 5G هم پشتیبانی می نماید. تراشه های سری 700 و 600 هم برای گوشی های پایین رده استفاده می شدند که البته HiSilicon آن ها را بازنشسته نموده است. ضمناً نباید تعبیه بعضی تراشه های مدیاتک در تعدادی از گوشی های پایین رده هواوی را از قلم بیندازیم.

HiSilicon در سال 2021

شرکت HiSilicon مانند هواوی به سرعت رشد نموده است. یک شرکت ناشناخته در حوزه تراشه ها در عرض چند سال پیروز شده به نام مهمی در این حوزه بدل گردد. بدون شک تراشه های HiSilicon نقش مهمی در پیروزیت و افزایش محبوبیت گوشی های هواوی و آنر داشته اند. با وجود این قدرت، به دلیل تحریم های گسترده آمریکا گوشی های هواوی میت 40 آخرین گوشی های مجهز به تراشه های کایرین خواهند بود.

در رابطه با آینده HiSilicon و به خصوص تراشه های کایرین با قاطعیت نمی توانیم اظهارنظر کنیم. ساخت تراشه های قدرتمند حداقل تا چند سال آینده در کشور چین امکان پذیر نیست و درگیری با دولت آمریکا بر روی فعالیت های هواوی در زمینه زیرساخت های 5G هم تأثیر زیادی داشته است. HiSilicon و هواوی ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند و آینده هر دو آن ها در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

  • تحریم های جدید آمریکا و آینده گوشی های هواوی

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 مهر 1399 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 11388

به "همه چیز درباره HiSilicon؛ بازوی تراشه ساز هواوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره HiSilicon؛ بازوی تراشه ساز هواوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید