جدال سامسونگ و هواوی در سال 2020 نبردی نابرابر بود

به گزارش راه ساری، سامسونگ در پایان سال 2020 توانسته مقام خود را به عنوان بزرگترین سازنده گوشی در جهان حفظ کند، اما در همین سال سامسونگ برای مدتی به رتبه دوم بازار موبایل سقوط کرد و در این مدت هواوی رتبه اول را از آن خود کرد. همان طور که احتمالا می دانید، این یک موفقیت کوتاه مدت بود.

جدال سامسونگ و هواوی در سال 2020 نبردی نابرابر بود

هواوی همچنان یکی از بزرگترین سازندگان گوشی های هوشمند محسوب می شود که این موفقیت تا حد زیادی به لطف حضور گسترده در بازار چین امکان پذیر شده است. اما در خارج از چین، با داستان دیگری روبه رو هستیم.

برتری مقطعی هواوی

در طول نیم دهه گذشته، هواوی به یکی از محبوب ترین برندهای موبایل تبدیل شده است. این شرکت انواع و اقسام گوشی ها را با امکانات و قیمت های مختلف راهی بازار کرده و توانسته به رقیب قدری برای سامسونگ بدل شود. برای مدتی، هواوی در بازار کشورهای غربی فاصله خود را با سامسونگ تا حد زیادی کاهش داد اما در نهایت به دلیل تحریم های آمریکا، این فرایند متوقف شد.

به دلیل تحریم های آمریکا، گوشی های هواوی بدون سرویس ها و اپلیکیشن های گوگل عرضه می شوند و این یعنی فارغ از کیفیت سخت افزار، کاربران از لحاظ نرم افزاری با کمبودهای مختلفی روبرو می شوند. هواوی به لطف حضور گسترده در بازار چین در سال 2020 هم توانست میلیون ها گوشی را راهی بازار کند. اما طبق آمارهای منتشر شده، آمار فروش گوشی های هواوی در اروپا فرایند نزولی داشته است.

شکست هواوی در اروپا به نفع سامسونگ تمام شده و مثلا در سه ماهه سوم 2020، سامسونگ با کنار زدن هواوی در بازار روسیه بار دیگر به مقام نخست رسید. البته در این میان، سامسونگ دیسپلی که بخش تولید نمایشگر سامسونگ محسوب می شود، همچنان با هواوی همکاری دارد و توانسته برای فروش نمایشگرهای اولد به این شرکت از وزارت بازرگانی آمریکا مجوز دریافت کند.

عرضه گوشی های متنوع

گذشته از آمار فروش، هر دو شرکت در سال 2020 گوشی های متنوعی را راهی بازار کرده اند. گوشی های میان رده سری گلکسی M و A سامسونگ در سال 2020 توجه زیادی را جلب کردند و سامسونگ از سه مدل گلکسی اس 20 به همراه مدل فن ادیشن و همچنین دو مدل نوت 20 هم رونمایی کرد.

سامسونگ در این سال در بازار تبلت هم بسیار فعال بود و چندین تبلت جذاب با قیمت های مختلف را به دست کاربران رساند. هواوی هم چند مدل تبلت جدید معرفی کرد که مانند گوشی های جدید این شرکت، به طور گسترده در کشورهای مختلف عرضه نشدند.

در زمینه ساعت های هوشمند هم هر دو شرکت با رشد سالانه روبه رو شده اند و ساعت های سامسونگ و هواوی به ترتیب 10 و 15 درصد از بازار را در اختیار دارند. البته سامسونگ با عرضه دو ساعت هوشمند توانسته این موفقیت را کسب کند ولی هواوی در سال 2020 از 5 ساعت هوشمند رونمایی کرده است.

روی هم رفته، هواوی با وجود تمام فشارهای آمریکا توانسته برخلاف انتظارات عملکرد نسبتا خوبی در بازارهای مختلف داشته باشد. همچنین این شرکت ماه ها قبل از تراشه پرچم دار کایرین 990 رونمایی کرد که به دلیل تشدید تحریم های آمریکا، آخرین تراشه پرچم دار ساخت این شرکت محسوب می شود ولی در بنچمارک های مختلف نسبت به اگزینوس 990 عملکرد بهتری از خود نشان داده است. اگرچه 2020 سال نسبتا بهتری برای سامسونگ بوده، اما این موفقیت بیشتر به لطف فشارهای گسترده بر روی هواوی امکان پذیر شده است.

نبرد بر سر گوشی های تاشو

سامسونگ همچنان سلطان بلامنازع گوشی های تاشو محسوب می شود. گوشی تاشو هواوی میت ایکس در برابر گلکسی فولد حرف چندانی برای گفتن نداشت و نسل بعدی آن هم که با نام میت ایکس اس معرفی شد، نتوانست توجه زیادی را جلب کند. از طرف دیگر گلکسی Z Flip ستایش گسترده ای شد و روی هم رفته به نظر می رسد رویکرد هواوی در قبال گوشی های تاشو که نمایشگر اصلی در بخش بیرونی قرار گرفته، ایده چندان مناسبی محسوب نمی شود.

گلکسی زد فولد 2 هم علاوه بر تاشو بودن نمایشگر، یک پرچم دار تمام عیار محسوب می شود و به همین خاطر توجه افرادی را جلب کرد که به این تکنولوژی نوظهور علاقه دارند و از طرف دیگر خواستار بهره گیری از بهترین تجربه کاربری ممکن هستند. در حال حاضر، سامسونگ تنها برند مهم در زمینه گوشی های تاشو محسوب می شود و هنوز عرض اندام برند مهم دیگری در حوزه گوشی های تاشو دیده نمی شود. اگرچه در سال 2019 به نظر می رسید هواوی در زمینه گوشی های تاشو رقیب قدری برای سامسونگ است، اما در سال 2020 عملا شاهد هیچ رقابت معناداری بین آن دو نبودیم.

صعود سامسونگ در زمینه تجهیزات 5G

فارغ از رقابت سامسونگ و هواوی بر سر گوشی های هوشمند، باید بگوییم که در این سال سامسونگ در زمینه تجهیزات 5G موفقیت حائز اهمیتی را کسب کرد. بعد از اینکه مشخص شد هواوی نمی تواند تجهیزات 5G خود را برای آمریکا و کانادا ارائه دهد، امیدوار بود که با فروش تجهیزات خود به کشورهای اروپایی ضرر به وجود آمده را جبران کند.

اما در نهایت بسیاری از کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند استفاده از تجهیزات مخابراتی هواوی را ممنوع کنند و برخی دیگر اعلام کردند که قراردادهای فعلی را تمدید نخواهند کرد. در نتیجه، بداقبالی هواوی به سامسونگ اجازه داد در بسیاری از این کشورها به عنوان جایگزین هواوی وارد عمل شود. به عبارت دیگر، در زمینه تجهیزات 5G سهم بازار هواوی کاهش پیدا کرده و در عین حال سامسونگ قراردادهای بیشتری را از آن خود کرده است.

2020 حداقل از نظر لجستیکی سال سختی برای بسیاری از سازندگان گوشی ها بود ولی هواوی در کنار این مسائل، باید با تحریم های آمریکا و دیگر کشورها هم دست و پنجه نرم می کرد. اما آن طور که همه انتظار داشتند، کمر این شرکت هنوز نشکسته و در عوض در کشور چین موفقیت های مهمی را به دست آورده است.

در نهایت باید بگوییم که به لطف فشارهای گسترده اعمال شده بر هواوی، سامسونگ توانسته درآمد هنگفتی را به دست آورد که البته نباید نوآوری ها و تلاش های سامسونگ را هم کتمان کنیم. اما به نظر شما اگر هواوی قربانی تحریم های آمریکا نبود، در سال 2020 می توانست سامسونگ را کنار بزند و در رتبه اول بازار موبایل قرار بگیرد؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

  • 2020 سال درخشش گوشی های میان رده بود

منبع: Sam Mobile

آسمان تو: با ما سفر را تجربه کنید

مهسان بلاگ: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 13278

به "جدال سامسونگ و هواوی در سال 2020 نبردی نابرابر بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدال سامسونگ و هواوی در سال 2020 نبردی نابرابر بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید