پیوند در زیر سایه کرونا

به گزارش راه ساری، ممنوعیت های قانونی با برگزاری مراسم ترحیم و عروسی، این مراسم ها را به زیر زمین برده است و همین موضوع خطرات آن را افزایش داده است.

پیوند در زیر سایه کرونا

به گزارش خبرنگار از ، یکی از جا های که امروز به مکانی برای جولان دادن کرونا ویروس تبدیل شده مهمانی ها وعروسی هایی هست که با بی توجهی به همه هشدار ها به شکل های مختلف در حال برگزاری است.

به نظر می رسد ممنوعیت برگزاری مراسم عزا و عروسی در تالار های مهمانی باعث شکل گیری نوع جدیدی از برگزاری مراسم، آن هم به صورت زیرزمینی و مخفیانه شده است، موضوعی که به اعتقاد کارشناسان باعث افزایش تجمعات شده و می تواند آمار مبتلایان به کووید 19 را افزایش دهد.

افزایش آمار مبتلایان به کووید 19 نشان از بی توجهی افراد نسبت به کرونا ویروس دارد .

ممنوعیت برگزاری مراسم عزا و عروسی در تالار های مهمانی موجب شده این مراسم ها نه به شکل معمول، بلکه به صورت مخفیانه در منازل، باغ ها و حتی پارکینگ ها برگزار می گردد.

اخبار متعدد از ابتلای خوشه ای افراد به کووید 19 در مجالس عروسی این موضوع را تایید می نماید.

استاندار زنجان در یکی از جلسات ستاد مبارزه با کرونا گفت:خواهش می کنم مردم از برگزاری مراسمات اجتناب کنند.

رییس ستاد مقابله با کرونا ویروس استان با بیان اینکه مخالفتی با فعالیت تالار ها نداریم تاکید نمود: بنا بر اعلام علوم پزشکی، در استان زنجان عامل اصلی افزایش تعداد مبتلایان به کرونا حضور در تجمعات و مهمانی ها از جمله مراسم جشن و ترحیم است، از این رو مسئولان تالار ها موظفند با نظارت بر بهداشت و رعایت دستورالعمل های بهداشتی و همچنین متعهد شدن به رعایت این موارد فعالیت کنند.

عسگری فرماندار زنجان هم در مصاحبه با خبرنگار گروه استان های خبرنگاران از زنجان، با بیان اینکه تاکید شده است مردم از برگزاری مراسم عروسی و عزاداری در زنجان خودداری کنند، اضافه نمود: تذکرات به مردمی که تصمیم به برگزاری مراسم دارند داده می گردد و در صورت عدم رعایت علیه این افراد اعلام جرم خواهد شد.

فرماندار شهرستان زنجان گفت: اکنون مراسم در مراکز رسمی برگزار نمی گردد و در منازل و باغ های شخصی افراد برگزار می گردد که نگرانی ها را از شیوع ویروس کرونا در استان دوچندان می نماید.

او با بیان اینکه تالار های پذیرایی، رستوران ها، باغ رستوران های دارای مجوز که تحت نظارت اصناف و اداره اماکن در حال فعالیت هستند، مدام در حال رصد بوده و اکنون هیچ گونه مراسمی در تالار های دارای مجوز شهر زنجان برگزار نمی گردد، اضافه نمود: در مواردی که مردم اقدام به دریافت مراسم می کردند، متولیان امر با حضور به موقع خود و صحبت با آنان اجازه برگزاری مراسم را ندادند.

عسگری با بیان اینکه مراسم عروسی و مجالس عزاداری مهم ترین عامل شیوع ویروس کرونا است، گفت: مردم از برگزاری مراسم خودداری کنند و مدعوین نیز از حضور در این مراسم پرهیز کنند.

او با اشاره به ابتلای 35 نفر در یک مراسم عروسی در زنجان مطرح نمود: از این تعداد 6 نفر بستری شده و 29 نفر در قرنطینه حضور دارند.

عسگری همچنین از ابتلای 13 نفر در یک مهمانی 25 نفره خانوادگی به کووید 19 اطلاع داد و گفت: این مراسم که در یکی از رستوران های زنجان برگزار شده بود موجب پلمب موقت آن نیز شد.

فرماندار زنجان در انتها گفت: برای برگزارکنندگان مراسم ترحیم، عروسی، تولد و هرگونه مراسمی که منجر به تجمع گردد اعلام جرم خواهد شد و این افراد باید پاسخ گوی قانون باشند.

یکی از این جا های شلوغ مهمانی ها و عروسی هایی است که با بی توجهی به همه هشدار ها برگزار می گردد.

همین مبحث بهانه ای شد سری به سطح شهر و اصناف مربوط به این مراسم ها بزنیم.

آنچه که پیدا بود سر شلوغی این صنف ها حکایت از گرم بودن بازار مراسم ها و عروسی ها داشت.

از گل خنده روی لب های گل فروش ها تا ضرب آهنگ ماشین آرایشگاه ها

کمال یکی از گل فروشی های شهر می گوید:این جور که پیداست ابن بیماری حالا حالا ها از بین رفتنی نیست به همین جهت مردم باید با کنار آمدن با این بیماری و با رعایت دستوالعمل های بهداشتی به مراسم خود برسند.

او اضافه نمود:با وجود اینکه این روز ها برگزاری مراسم عروسی کمتر شده ولی همچنان در هفته دو ماشین عروسی را تزیین می کنیم.

محسن یکی از آرایشگر های شهرمان است او می گوید: در هفته سه تا چهار داماد به آرایشگاه مراجعه می کنند، زندگی ادامه دارد و باید تدابیر لازم در جامعه اندیشیده گردد تا مردم به زندگی روز مره خود ادامه دهند.

او می افزاید: ما در آرایشگاه تمامی دستوالعمل ها را رعایت می کنیم، چون علاوه بر اینکه وظیفه اخلاقی نسبت به حفظ سلامتی همشهری هایمان داریم جان خودمان هم در خطر است لذا در اینجا همه پروتکل های بهداشتی رعایت می گردد.

به یکی از دفاتر عقد هم سری زدیم اینجا هم اگر چه مثل گذشته بازارشان داغ داغ نیست، ولی با این حال می گویند، چون نزدیک به ایام محرم هستیم هر روز دو خانواده برای جاری شدن عقد به اینجا مراجعه می کنند.

در سطح شهر با یکی از جوانان هم کلام شدیم شیرین جوان 28 ساله می گوید فکر می کنم این روز ها به صلاح نیست که زوج های جوان به فکر برپایی مراسم عروسی باشند، چون به هر حال هر چقدر بخواهی رعایت کنی ممکن است یه صورت اتفاقی تعدادی از مهمان های شما درگیر کرونا ویروس شوند و این جز ناراحتی برای زوج جوان چیز دیگری به یادگار نمی گذارد.

او می گوید: بهتر است مراسمات به تاخیر بیافتد یا بهترین فرصت است بدون صرف هزینه های اضافی راهی خانه بخت شوی و در فرصت مناسب یک جشن کوچک با حضور اقوام نزدیک بگیری.

این ها نظراتی بود که قشر های مختلف بیان کردند، ولی شکی نیست که آخر این شادکامی ها بدون توجه به ویروس کرونا به قصه تلخ قرنطینه خواهد رسید.

قزلباش رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: هم اکنون بیش از 590 نفر به علت ابتلا به ویروس کرونا درمراکز درمانی بستری هستند.

او اضافه نمود: در 24 ساعت گذشته با جان باختن 2 نفر دیگر آمار جان باختگان کرونایی استان زنجان به 182 نفر رسید.

قزلباش با بیان اینکه از شروع شیوع کرونا تا به امروز 5 هزار و 365 نفر به علت ابتلا و یا مشکوک بودن به این ویروس در مراکز درمانی استان نمونه برداری و بستری شده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان اظهار کرد: از مجموع بیماران مبتلا به این ویروس هم تا به امروز هزار و 340 نفر با بهبودی کامل از بیمارستان ترخیص شده اند.

او در ادامه بیان داشت: روزانه به طور متوسط 150 تا 200 آزمایش کرونا در استان زنجان مثبت می گردد که 40 تا 50 نفر به دلیل شرایط حاد دربیمارستان ها بستری می شوند.

قزلباش گفت: در حالی ظرفیت تخت های بیمارستانی استان 2 هزار تخت است مجموعه درمانی استان در 4 ماه گذشته درگیر رسیدگی و درمان بیش از 5 هزار بیمار مشکوک به کرونا در استان بوده است واکنون دوباره تمام شیفت درحال کار هستند.

ن

بالی: سفر به جزیره ای شگفت انگیز در اندونزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 10323

به "پیوند در زیر سایه کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیوند در زیر سایه کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید