کاوش و خواناسازی کاروانسرای زکی خانی زرقان

به گزارش راه ساری، مدیر کل میراث فرهنگی فارس گفت: کاوش و خواناسازی کاروانسرای زکی خانی زرقان با مجوز پژوهشکده باستان شناسی کشور و نظارت اداره کل میراث فرهنگی فارس انجام شد.

کاوش و خواناسازی کاروانسرای زکی خانی زرقان

به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، مصیب امیری گفت: کاوش کاروانسرای ثبتی زکی خانی زرقان، با هدف خوانا سازی و زیبا سازی و با تامین اعتبار 150 میلیون ریالی از سوی شهرداری زرقان، از ابتدای مهر ماه شروع و 18 آبان ماه جاری به اتمام رسید.

این مقام مسئول اضافه نمود: این کارونسرا متعلق به دوران صفویه و با شماره 16040 در سال 85 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .

امیری خاطر نشان کرد: با توجه به توافق ها، قرار است کاربری این کاروانسرا توسط شورا و شهرداری زرقان به فرهنگی تغییر نموده و در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

سرپرست کارگاه کاوش کاروانسرای زکی خان نیز گفت: این کاروانسرا در تملک شهرداری زرقان و کاربری آن پایانه حمل و نقل عمومی است.

اکبر عزیزی اضافه نمود: پس از تصمیم و مکاتبه شهرداری مبنی تغییر کاربری و زیباسازی این محل برای استفاده عمومی، مجوز کاوش این بنای تاریخی از سوی پژوهشکده باستان شناسی کشور صادر شد.

عزیزی ادامه داد: عکس های هوایی سال 45 نشان می دهد که بخش های شمالی و شرقی این کاروانسرا باقی بوده است اما متاسفانه 12 سال پیش، شهردار وقت با توجیه متولی نداشتن مکان، اقدام به تخریب بخش شرقی نموده و آن را آسفالت می نماید.

او اضافه نمود: تیم کاوش در این فصل با ایجاد چند ترانشه، از باقی بودن بخش هایی از پی آگاه شدند که با تامین اعتبار فصل بعد، عملیات آوار برداری و احیای بیش از 90 درصد این بخش ممکن خواهد بود.

huseynvahedi.ir: واحدی: وبسایت خبری، تفریحی و سرگرمی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 اسفند 1401 بروزرسانی: 3 اسفند 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 687

به "کاوش و خواناسازی کاروانسرای زکی خانی زرقان" امتیاز دهید

2 کاربر به "کاوش و خواناسازی کاروانسرای زکی خانی زرقان" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوش و خواناسازی کاروانسرای زکی خانی زرقان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید