10 تا از برترین جاذبه های گردشگری آلانیا

به گزارش راه ساری، جاذبه های گردشگری آلانیا را می شناسید؟ آلانیا بیشتر به خاطر سواحلش شناخته شده است. آلانیا بعلاوه در فاصله یک روزه از بعضی از معروف ترین مکان های باستانی و جاذبه های گردشگری این منطقه مدیترانه واقع شده است. اگر قصد سفر به آلانیای زیبا و تاریخی را دارید، با ما در این راهنمای محبوب ترین جاذبه های گردشگری آلانیا از مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید.

10 تا از برترین جاذبه های گردشگری آلانیا

پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری آلانیا

1. قلعه آلانیا

دیوارهای باستانی شش کیلومتری قلعه آلانیا در امتداد دماغه مرتفعی که بر توسعه مدرن آلانیا سایه می اندازد، یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری آلانیا است. آن طرف دیوارها منطقه شهر قدیمی آلانیا، جالب ترین برای کاوش و گردشگری قرار گرفته است.

تاریخ قلعه آلانیا به دوران کلاسیک باز می گردد، زمانی که این شبه جزیره پر از غار و سنگلاخ محل مورد علاقه هجوم دزدان دریایی بود. استحکامات ساخته شده به وسیله یونانی ها تحت حاکمیت رومیان توسعه یافت، اما در دوران بیزانس بود که نقش آلانیا به عنوان یک بندر دریایی مدیترانه به معنای واقعی شروع شد.

بسیاری از آثار ساختمانی به جامانده که هنوز در منطقه قلعه به جای مانده اند، مربوط به دوران سلجوقیان در قرن سیزدهم است، زمانی که آلانیا به یک مرکز تجاری تبدیل شد.

محوطه پایین قلعه، که به دروازه ورودی نزدیک است، به محله اِحمِدِک معروف است. اینجا می توانید در کوچه هایی با خانه هایی با سقف قرمز یادگار دوران عثمانی کاوش کنید، مسیرهای پر پیچ و خم را تا Iç Kale (قلعه درونی قلعه) دنبال کنید تا به ویرانه های قدیمی تر سلجوقی و بیزانس به علاوه چشم انداز ها شگفت انگیز از سراسر دریا، فلات ساحلی و فراتر از آن، قله های کوه های توروس برسید.

2. بندر آلانیا

کنار بندر آلانیا، برج سرخ (Kızılkule) و کشتی سازی سلجوقی (Tersane) در وااقع توسعه استحکامات قلعه آلانیا هستند که در قرن سیزدهم ساخته شده اند.

این برج سرخ هشت ضلعی به ارتفاع 30 متر به عنوان برج دفاعی بندر در دوره سلجوقیان خدمت می نموده. در داخل، نمایشگاه هایی در خصوص تاریخ برج سرخ و آلانیا وجود دارد، اما برترین کاری که می توانید اینجا در یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری آلانیا انجام دهید این است که از پشت بام بالا بروید و چشم انداز ها عالی جلوی بندر را مشاهده کنید.

از برج، یک پیاده روی زیبا در امتداد دیوارهای استحکامات اصلی بندر تا تنها نمونه باقی مانده از کشتی سازی دوران سلجوقیان در ترکیه وجود دارد. تالارهای قوسی اینجا که در امتداد ساحل ساخته شده اند، رو به دریا هستند، به طوری که امواج مدام به سنگ ها کوبیده می شوند مسیر پیاده روی از اینجا به مدت کوتاهی در امتداد خط ساحلی تا ساختمان کوچک برج دیده بانی دوره سلجوقی ادامه می یابد.

3. تله کابین آلانیا

دیدنی ترین راه برای رسیدن به منطقه قلعه آلانیا، سواری با تله کابین آلانیا موسوم به Alanya Teleferik است که ساحل کلئوپاترا را به منطقه پایین قلعه احمدک متصل می کند. این تله کابین روزانه بین ساعت 11 صبح تا 9 شب کار می کند و سفر بر فراز صخره برای مشاهده چشم انداز های ساحلی غروب آفتاب و بعلاوه وسیله ای برای حمل و نقل بین جاذبه های گردشگری آلانیا عالی است.

سواری 900 متری چشم انداز های عالی از صخره جنگلی منتهی به قلعه، نوار شنی ساحل کلئوپاترا و دریای مدیترانه در پایین، و بعلاوه کوه ها در دوردست را ارائه می دهد.

ایستگاه پایینی درست در پشت ساحل قرار گرفته است، در حالی که ایستگاه بالایی شما را به دروازه اصلی قلعه آلانیا می رساند و از آنجا می توانید برای کشف ساختمان ها و خرابه های تاریخی کاوش کنید.

4. قایق گردی

از حدود ماه مه تا اکتبر تعداد زیادی تور قایق از بندر آلانیا برای سفرهای یک روزه در اطراف، بازدید از غارهای دریایی که زمانی دزدان دریایی در آنجا پنهان می شدند، همراه با لنگر انداختن در ساحل برای توقف های فراوان شنا وجود خواهد داشت.

غارهای دریایی اصلی که به وسیله قایق ها بازدید می گردد غار دزدان دریایی و غار داملاتاس هستند، اگرچه بسته به تور قایق مورد نظر می توان از چندین غار دیگر از جمله غار فسفورلو و غار عاشقان هم دی میان جاذبه های گردشگری آلانیا بازدید کرد.

کیفیت سفرها بسیار فرق دارد. بعضی از قایق ها اساساً سفرهای مهمانی اختصاصی هستند، بنابراین قبل از حرکت حتماً اپراتورها را آنالیز کنید و با هتل محل اقامت تان تا راهنمای تور مشورت کنید. به طور کلی، قایق های کوچک تر معمولاً گزینه بهتری هستند. برای سفرهای کوتاه تر، می توانید در اطراف بندر هنگام غروب خورشید را انتخاب کنید.

5. ساحل کلئوپاترا

برای بسیاری از بازدیدنمایندگان، تعطیلات در آلانیا همواره به معنای ساحل گردی خواهد بود؛ سواحل شنی، که به وسیله استراحتگاه های مختلف محصور شده اند..

در خود آلانیا، نوار اصلی، ساحل کلئوپاترا است که در ضلع غربی شهر قرار گرفته است و به وسیله شیب صخره ای و جنگلی دماغه قلعه از مرکز شهر آلانیا جدا شده است. این بخش از ساحل با ماسه های سفید نوید بخش شنا و آفتاب گرفتن با امکانات عالی برای یک روز کامل برای گردشگران است.

در فصل اوج بازدید از جاذبه های گردشگری آلانیا، جولای و آگوست، ساحل می تواند شلوغ گردد. با این حال، اگر در اواخر بهار یا اوایل پاییز به اینجا بیایید، زمانی که هوای اینجا هنوز آفتابی و گرم است، این نوار شنی را به طور شگفت آوری در مقایسه با روزهای تابستان خلوت خواهید دید.

6. سیده و سیدرا

خرابه های باستانی پراکنده در اطراف شهر کوچک سیده تنها در 64 کیلومتری شمال غربی آلانیا قرار دارند، بنابراین می توان به راحتی در قالب یک سفر یک روزه از آن ها بازدید کرد.

سیده یک استراحتگاه ساحلی کوچک اما شلوغ با یک منطقه بازار بسیار توریستی است که در منطقه قدیمی شهر پیچ در پیچ قرار گرفته و به منطقه ای در کنار بندر منتهی می گردد. کافه ها و رستوران های زیادی در امتداد ساحل در اینجا وجود دارد، بنابراین در سفر یک روزه تان، اینجا برترین مکان برای توقف برای صرف ناهار است.

منطقه اصلی خرابه های باستانی درست روبروی ورودی داخلی منطقه قدیمی شهر سیده قرار گرفته است. اینجا جایی است که صحنه نمایش باشکوه رومی قرن دوم سیده را خواهید دید که ظرفیتی برای 20000 تماشاگر دارد. این یکی از برجسته ترین سازه های رومی ترکیه است که به خوبی حفظ شده و به یکی از چشم گیرترین جاذبه های گردشگری آلانیا تبدیل شده است.

بازدید از موزه سیده را هم از دست ندهید، که در یک حمام رومی روبروی ورودی صحنه نمایش قرار گرفته است. پس از آن، مطمئن شوید که به کاوش در منطقه ویرانه های آگورا و معبد تیچه که درست در شرق صحنه نمایش قرار گرفته است، بپردازید. پس از اینکه که در این سایت باستان شناسی به میزان کافی کاوش نموده و پرسه زدید، به خود شهر قدیمی بروید و به سمت بندر قدم بزنید. ستون های به جای مانده از معابد آپولو و آتنا که مشرف به دریا هستند، درست در کنار اسکله قرار دارند.

برای بازدید از یک ویرانه باستانی دور از ازدحام اتوبوس های تور، می توانید سیدرای باستانی را انتخاب کنید. حتی در اوج فصل توریستی، احتمالاً شما تنها بازدید نماینده ای این ویرانه های باستانی خواهید بود که بر فراز تپه ای مشرف به ساحل، تنها در 22 کیلومتری جنوب آلانیا قرار گرفته است.

تاریخ سکونت سیدرا که در قرن سیزدهم به طور کامل متروک شد، درست به قرن هفتم قبل از میلاد باز می گردد. با این حال، مهم ترین دوره آن در دوران روم بود، زمانی که این مکان به علت موقعیت ساحلی آن به معروفیت رسید. بیشتر ساختمان هایی که امروزه هنوز قابل مشاهده هستند، مربوط به آن دوران می شوند.

در یک خیابان دارای ستون پرسه بزنید و مجموعه حمام های رومی و معبد را که برترین ویژگی های حفظ شده این منطقه باستانی هستند، کاوش کنید. با صرف زمان بیشتر، کلیسای سیدرا و کارگاه روغن زیتون را که هر دو مربوط به دوره بیزانس و از جاذبه های گردشگری آلانیا هستند را هم می توانید ببینید.

7. غار دیم

غار دیم (Dim) در یک فاصله کوتاه از آلانیا (در 11 کیلومتری)، در دامنه غربی کوه Cebel-i Reis در کوه های توروس قرار گرفته است. این غار دومین غار بزرگ ترکیه و از محبوب ترین جاذبه های گردشگری آلانیا است که با یک مسیر پیاده روی به طول 360 متر به داخل غار، به سمت پایین و به عمق 17 متر زیر سطح ورودی به روی بازدیدنمایندگان باز است.

فضای داخلی سنگ آهک با تشکیلات غول پیکر استالاکتیت و استالاگمیت، تا تالاب در پایین ترین سطح غار پر شده است. پیشنهاد می کنیم یک ژاکت یا لباس گرم همراه خود بیاورید، زیرا زمانی که داخل غار هستید به آن احتیاج خواهید داشت. حتی در اوج تابستان هم اینجا سرد است. محوطه ورودی غار، با کافه اش، چشم انداز ای درخشان از فلات ساحلی را به بازدید نمایندگان ارائه می دهد.

8.کوپرولو کانیون

پارک ملی کوپرولو کانیون (Köprülü Canyon) در 120 کیلومتری شمال آلانیا قرار گرفته است. این منطقه در درجه اول به عنوان یکی از برترین مکان ها برای بازدید در منطقه برای سفرهای رفتینگ شناخته می گردد که در رودخانه آبی یخی که در دره می پیچد انجام می گردد، اما فعالیت های دیگری از جمله فرصت های پیاده روی و بازدید از ویرانه های رومی هم اینجا در یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری آلانیا طرفدارن خودشان را دارند.

سِلگِه اصلی ترین سایت باستان شناسی رومی در این منطقه است. بقایای این شهر پر رونق با 20000 نفر در میان دهکده خلوت آلتینکایا در 11 کیلومتری شمال غربی خود دره قرار گرفته است. صحنه نمایش بزرگ رومی که در دامنه تپه بریده شده و بر فراز خانه های روستایی مدرن خود نمایی می کند، با وجود اینکه تا حدی ویران شده است هم ارزش بازدید را دارد.

در خود دره، چندین شرکت تور، سفرهای رفتینگ را در امتداد رودخانه کوپرو انجام می دهند. سفرها از دیدنی ترین بخش رودخانه عبور می نمایند و از زیر پل اولوک ساخته رومی ها می گذرند که قدمت آن به قرن دوم باز می گردد.

طول این دره 14 کیلومتر است و دیواره های آن در بعضی مکان ها تا 400 متر ارتفاع دارند. اگر قایقرانی فعالیت مورد علاقه شما نیست، چندین کافه و رستوران در امتداد ساحل رودخانه برای استراحت و تحسین چشم انداز ها دره هم وجود دارد.

برای کوهنوردان، تعدادی مسیر در منطقه دره وجود دارد که از پیاده روی تا قله 2504 متری کوه بوزبورون تا پیاده روی دو ساعته در مسیر جاده رومی را شامل می شوند.

9. ساحل شرقی آلانیا

ساحل کلئوپاترا به معنای واقعی کلمه با شکوه است، اما اگر می خواهید صحنه ساحل را کمی تغییر دهید، آلانیا یک نوار شنی دیگر هم دارد. از سمت جنوب شرقی بندر آلانیا، خط ساحلی طولانی ساحل پورتاکال قرار گرفته است که در امتداد لبه شهر حدود چهار کیلومتر ادامه دارد و در انتهای جنوب شرقی آلانیا، جایی که رودخانه دیم به دریا می رود، به ساحل توسمور می رسد.

Portakal و Tosmur به وسیله هتل ها و رستوران های زیادی خدمات رسانی می شوند، و بعضی از کلوپ های ساحلی نیز در طول ساحل فعال هستند و صندلی های آفتاب گیر با سایه بان و خدمات پیشخدمت برای نوشیدنی ها و غذا در ساحل را به گردشگران و بازدید نمایندگان ارائه می دهند.

از دیگر امکانات اینجا می توان به کابین تعویض لباس و دوش آب شیرین اشاره نمود. ناجیان غریق در فصل تابستان در ساحل گشت زنی می نمایند. به علت طول ساحل، حتی در اوج تابستان، همواره فضای زیادی برای همه وجود دارد، اما اگر در پی آرامش و سکوت در این نوار هستید، به سمت جنوب شرقی بروید، جایی که همواره مسافران کمتری در ساحل وجود دارد.

10. دره ساپادره

Sapadere Canyon، در حومه روستای کوچک Sapadere، یک سفر کوتاه از آلانیا است که تنها 20 کیلومتر از شهر فاصله دارد. از ماه می تا اکتبر، بسیاری از اپراتورهای تور در آلانیا، تورهای جیپ روزانه را در دره Sapadere اجرا می نمایند، که برای مسافرانی که می خواهند از چشم انداز ها لذت دیدنی منطقه لذت ببرند، یک فرصت عالی است.

دره Sapadere اگرچه کوچک است و 800 متر امتداد دارد، اما به زیبایی در میان دیوارهای بلندی که ارتفاع آن ها به 400 متر می رسد فشرده شده است. این ویژگی باعث می گردد این دره آب و هوای خنک تری نسبت به ساحل داشته باشد که آن را به مقصدی بسیار محبوب و یکی از پرطرفدار ترین جاذبه های گردشگری آلانیا در اوج تابستان تبدیل می کند.

یک مسیر پیاده روی از میان دره از چند کافه می گذرد، جایی که می توانید استراحت کنید و از محیط دره لذت ببرید. در پایین دره یک تالاب کوچک و آبشار وجود دارد. بیشتر مردم به اینجا می آیند تا در آب سرد و سبز آبی تالاب شنا نمایند و از دمای خنک منطقه در یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری آلانیا لذت ببرند.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1403 بروزرسانی: 11 شهریور 1403 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14847

به "10 تا از برترین جاذبه های گردشگری آلانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 تا از برترین جاذبه های گردشگری آلانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید