یافته های جدید مریخ نورد ناسا پس از هفت سال جستجو

به گزارش راه ساری، مریخ نورد ناسا پس از هفت سال جستجو در سطح مریخ اطلاعات جدیدی را ارائه نموده است.

یافته های جدید مریخ نورد ناسا پس از هفت سال جستجو

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، مریخ نورد کنجکاوی ناسا، هفت سال پیش سطح سیاره سرخ را لمس و از آن موقع ماموریت جستجوی خود را شروع کرد؛ این مریخ نورد تاکنون 21 کیلومتر را طی نموده و جستجوهایی را در رابطه با حیات میکروبی بر روی مریخ انجام داده است.

براساس گزارش ناسا، کنجکاوی اکنون در گوشه ای از کوه شارپ و در داخل گودال گیل است. میلیاردها سال پیش جریان های آب و رودخانه هایی از این گودال عبور می کردند. آب، رسوبات اعماق رودخانه را تغییر داده و مقدار زیادی خاک رس را در منطقه به جای گذاشته است. البته باید بدانید که این نشانه های خاک رس سال ها پیش از راه اندازی مریخ نورد کنجکاوی توسط مدارگرد شناسایی مریخ تشخیص داده شد.

کریستین بنت از سازمان زمین شناسی آمریکا، گفت: یکی از دلایلی که ما به گودال گیل رفتیم وجود این منطقه در آن گودال بود. ما برای مدت 10 سال و با استفاده از تصاویر مدارگرد، این منطقه را مورد مطالعه قرار دادیم و در نهایت اکنون قادریم تا از نزدیک نگاهی به آن بیندازیم.

طبق این گزارش، نمونه های سنگی که این مریخ نورد در طول ماموریت خود حفر نموده، مقدار زیادی مواد معدنی و خاک رس است. از طرفی کنجکاوی در قسمت های دیگر کوه شارپ مقادیر بسیار زیادی خاک رس را کشف کرد، این در حالی است که مدارگرد شناسایی مریخ، هیچ خاک رسی را در این منطقه شناسایی ننموده بود. همین امر باعث شد تا دانشمندان از تفاوت میان یافته های مدارگرد و مریخ نورد شگفت زده شوند.

والری فاکس از موسسه علمی و فناوری کالیفرنیا گفت: هنگامی که مریخ نورد کنجکاوی برای نخستین بار به این منطقه رسید، با پارکینگی از شن و ماسه سنگی روبرو شد.

براساس این گزارش، از آنجایی که این سنگ ریزه ها بسیار کوچک هستند، ممکن است از نگاه مدارگرد شناسایی مریخ به صورت نشانه هایی از خاک رس ظاهر شوند. همچنین وجود گرد و غبار بر روی سنگ های صاف می تواند مشاهده این نشانه ها را از فضا مبهم کند.

مریخ نورد کنجکاوی در ماه ژوئن از پارکینگ سنگ ریزه ها خارج و با ویژگی های پیچیده تری از زمین شناسی روبرو شد؛ سپس این مریخ نورد ایستاد و تصویر پانورامای 360 درجه ای از دورنمای منطقه ای به نام Teal Ridge گرفت.

اخیرا تصاویر مفصلی از صخره Strathdon گرفته شده که نشان می دهد این صخره از ده ها لایه رسوب ساخته و به یک پشته ای شکننده و موج دار تبدیل شده است.

مطالعات این مریخ نورد نشان می دهد که لایه های مواج در این ساختارها حاکی از یک محیط پویاتر است؛ به گونه ای که باد، آب یا هردوی آنها می توانند این منطقه را تشکیل داده باشند.

طبق این گزارش، محققان اعلام کردند که ما در این تصاویر شاهد تحولاتی در دریاچه باستانی ثبت شده در این صخره ها بودیم. این دریاچه تنها یک دریاچه ایستا است و این یافته ها نشان می دهد که تاریخچه وجود آب در مریخ پیچیده تر است.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی، تفریحی و گردشگری