آزمایش 40 دقیقه ای کووید-19 با ارسال نتایج به تلفن همراه

به گزارش راه ساری، پژوهشگران آمریکایی، آزمایشی برای تشخیص کووید-19 ابداع کرده اند که می تواند نتایج را طی 40 دقیقه آماده کند و آن ها را در تلفن همراه نمایش دهد.

آزمایش 40 دقیقه ای کووید-19 با ارسال نتایج به تلفن همراه

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال نیوزتودی، پژوهشگران دانشگاه ایلینوی در اربانا-شمپین (UIUC)، نوعی آزمایش سریع برای تشخیص کووید-19 ابداع کرده اند که نتایج را روی تلفن همراه نمایش می دهد. آن ها باور دارند که این روش جدید می تواند امکان دسترسی گسترده به آزمایش کارآمد کووید-19 را در مناطقی که فاقد تخصص، زیرساخت و تجهیزات مخصوص آزمایشگاهی هستند، فراهم کند.

در اختیار داشتن یک آزمایش دقیق، کلید کنترل کروناویروس و کاهش انتقال آن است. روش موسوم به RT-PCR در حال حاضر، بهترین روش آزمایش ابتلا به کووید-19 به شمار می رود. آمریکا، اروپا و آسیا به صورت گسترده از آزمایش های RT-PCR استفاده می کنند. اگرچه این آزمایش های استاندارد، مقیاس پذیری بالایی دارند، اما بزرگترین محدودیت آن ها این است که برای انجام دادن آنها، تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز است.

این آزمایش برای تقویت ماده ژنتیکی ویروسی، به دمای متفاوتی در هر چرخه نیاز دارد تا دانشمندان بتوانند آن را تجزیه و تحلیل کنند. این فرایند موجب می شود که زمان انتظار برای دریافت نتایج، در مناطقی که به زیرساخت و تخصص مورد نیاز دسترسی ندارند، افزایش یابد.

پژوهشگران دانشگاه ایلینوی با در نظر دریافت این محدودیت ها، یک آزمایش سریع و کم هزینه موسوم به RT-LAMP ابداع کردند. به گفته پژوهشگران، این آزمایش می تواند با کمک یک ابزار دستی خوانش، یک کارتریج سه بعدی و یک تلفن همراه هوشمند، وجود کروناویروس را طی 40 دقیقه تشخیص دهد.

کاهش زمان انتظار

این آزمایش جدید به جای تکیه بر تقویت ماده ژنتیکی ویروس و استفاده از آن در 35 تا 40 چرخه متفاوت، فرایند ساده تری را به کار می گیرد.

دانشمندان، یک روش آزمایشی موسوم به LAMP را حدود 20 سال پیش ابداع کردند و آن را به عنوان یک جایگزین مقرون به صرفه در تقویت DNA به کار دریافتد. آن ها در حال حاضر از این روش برای تشخیص DNA در سل و مالاریا استفاده می کنند.

دانشمندان اخیرا روش RT-LAMP را برای تشخیص آران ای در ویروس هایی مانند HIV ابداع کرده اند. در این آزمایش، نمونه تا دمای 149 درجه فارنهایت گرم می شود تا همه ویروس های موجود در آن فعالیت خود را آغاز کنند. سپس پژوهشگران، ویروس را تجزیه می کنند تا توالی ژنتیکی نشان دهنده کروناویروس را تشخیص دهند.

گزارش ها نشان می دهند که RT-LAMP، حساسیت کمتری نسبت به آزمایش PCR دارد و نمی تواند وجود ویروس را در سطوح پایین تشخیص دهد.

پژوهشگران به رغم وجود این محدودیت ها، روش RT-LAMP را به کار دریافتد، زیرا این روش، به دستگاه های تجاری موسوم به ترموسایکلر (Thermocycler) که جهت تقویت و تکثیر DNA از آن ها استفاده می شود، نیازی ندارد. علاوه بر این، روش RT-LAMP نیازی ندارد که چندین مرحله را برای جذب ویروس پشت سر بگذارد.

در مقاله این پژوهش آمده است: شاید این روش بتواند به تشخیص مقیاس پذیر کووید- 19 بدون نیاز به زیرساخت ها و منابع آزمایشگاهی کمک کند و به خصوص در مکان هایی مانند مدارس، مراکز مراقبت از سالمندان و رویداد های ورزشی به کار برود.

این گروه پژوهشی در حال حاضر با شرکتی موسوم به Fast Radius که در شیکاگو واقع است، همکاری می کنند تا آزمایش خود را به مرحله تجاری برسانند.

این پژوهش، در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences به چاپ رسید.

زرین گراف: زرین گراف: عصر طلایی گرافیک

منبع: فرارو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 11514

به "آزمایش 40 دقیقه ای کووید-19 با ارسال نتایج به تلفن همراه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمایش 40 دقیقه ای کووید-19 با ارسال نتایج به تلفن همراه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید