آیا اورکلاک کردن کامپیوتر جذابیت خود را از دست داده است؟

به گزارش راه ساری، اگر با مفهوم اورکلاک کردن کامپیوتر آشنا نیستید، به زبان ساده باید بگوییم که کاربران با این کار می توانند فشار بیشتری به سیستم خود وارد نمایند و در نتیجه توان سخت افزاری بالاتری دریافت نمایند. اما با توجه به پیشرفت قطعات سخت افزاری در چند سال اخیر، آیا اصلا اورکلاک کردن کامپیوتر عاقلانه است؟ در این صورت، کدام دسته از کاربران باید چنین کاری را انجام دهند؟

آیا اورکلاک کردن کامپیوتر جذابیت خود را از دست داده است؟

اورکلاک چیست و چگونه انجام می گردد

پردازنده، کارت گرافیک و رم زمانی که اورکلاک می شوند، نسبت به حالت عادی با سرعت بیشتری کار می نمایند. گاهی اوقات با استفاده از فرایند اورکلاک می توانید سرعت یک پردازنده مقرون به صرفه قیمت را از پردازنده گران قیمت بیشتر کنید. اما اگر از پردازنده های پرچم دار بهره می برید، با اورکلاک آن قادر به بهره گیری از سرعت بسیار بالایی خواهید که برای بعضی کارها این سرعت اهمیت زیادی پیدا می نماید.

بسیاری از خوره های تکنولوژی که نمی خواهند متحمل هزینه بیشتری برای بهره گیری از سرعت بالاتر شوند، به اورکلاک قطعات سیستم خود روی می آورند. به همین دلیل در ازای چند ساعت آزمون و خطا و وقت گذاشتن، سیستم آن ها در حد یک سیستم گران تر انجام وظیفه می نماید.

شرکت ها برای سرعت پردازنده، کارت گرافیک و رم تا حدی محافظه کارانه عمل می نمایند تا این قطعات عمر طولانی تری داشته باشند. اما بعضی از آن ها که از قابلیت اورکلاک پشتیبانی می نمایند، می توانند سرعت بیشتر از حد استاندارد را ارائه نمایند.

پردازنده ها و کارت گرافیک های نو به طور پیش فرض اورکلاک شده اند

سازندگان تراشه ها در طول سال ها رابطه عشق و نفرت با اورکلاک داشته اند. گاهی اوقات این شرکت ها اورکلاک را برای بعضی پردازنده ها غیرممکن می نمایند تا کاربران نتوانند سرعت پردازنده موردنظر را افزایش دهند و از طرف دیگر اینتل پردازنده های سری K را ارائه می دهد که به طور تعیین از این قابلیت پشتیبانی می نمایند.

اما طی چند سال اخیر، اینتل و AMD توجه بیشتری به سرعت و عملکرد پردازنده های خود نشان می دهند و در نتیجه با توجه به توان و سیستم خنک نماینده، می توانند سرعت بالایی را به ارمغان بیاورند. بنابراین اگرچه چنین کاری ارتباط مستقیمی با مفهوم اورکلاک ندارد، اما در هر صورت نمی توانیم نتایج مجذوب کننده این رویکرد را کتمان کنیم.

آندرکلاک کردن قطعات

در کنار اورکلاک کردن کامپیوتر، باید به آندرکلاک کردن آن ها هم اشاره کنیم. با این کار تراشه های موردنظر برق کمتری مصرف می نمایند و در نتیجه حداکثر سرعت آن ها هم کاهش پیدا می نماید. اما همین کاهش مصرف انرژی، منجر به کاهش حرارت تولیدی می گردد و بنابراین بعضی قطعات می توانند برای زمان طولانی سرعت خوبی را به ارمغان بیاورند. این در حالی است که گاهی اوقات بعضی تراشه ها در صورت ارائه حداکثر توان ممکن، به علت گرمای زیاد نمی توانند این عملکرد را حفظ نمایند.

سرانجام مجذوب کنندهیت اورکلاک کامپیوتر برای کاربران معمولی

با توجه به بهبود قدرت پردازنده ها و کارت گرافیک ها در سال های اخیر و بعلاوه بهتر شدن عملکرد سیستم های خنک نماینده، بسیاری از کاربران معمولی دیگر انگیزه چندانی برای اورکلاک کردن کامپیوتر خود ندارند. بنابراین به جای این کار، کاربران ترجیح می دهند از پاور و سیستم خنک نماینده بهتر استفاده نمایند تا این قطعات بتوانند برترین عملکرد موردنظر را بدون احتیاج به اورکلاک ارائه نمایند.

اما اورکلاک همچنان بین خوره های تکنولوژی پرطرفدار است

اگرچه کاربران معمولی دیگر به این کار علاقه چندانی نشان نمی دهند، اما خوره های تکنولوژی همچنان روش های مختلفی را برای بهبود عملکرد قطعات کامپیوتر خود به کار می گیرند. چنین افرادی صرفا در پی نتیجه نیستند. بلکه همین دستکاری کامپیوتر برای آن ها فرایند لذت بخش و مجذوب کنندهی محسوب می گردد. بنابراین تا زمانی که کامپیوترها وجود دارند، این افراد هم با استفاده از روش های مختلف به اورکلاک کامپیوتر خود ادامه خواهند داد.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 مهر 1401 بروزرسانی: 24 مهر 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14676

به "آیا اورکلاک کردن کامپیوتر جذابیت خود را از دست داده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا اورکلاک کردن کامپیوتر جذابیت خود را از دست داده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید