مهاجرت به آلمان به وسیله تخصص چگونه است ؟

به گزارش راه ساری، مهاجرت به آلمان به وسیله تخصص: نحوه کاریابی در کشور آلمان و شرایط تابعیت با مهاجرت به آلمان به وسیله تخصص در این مقاله مورد آنالیز و تحلیل علمی قرار می گیرد. افرادی که قصد مهاجرت به آلمان به وسیله تخصص را دارند، ممکن است سوالات مختلفی در این زمینه داشته…

مهاجرت به آلمان به وسیله تخصص چگونه است ؟

مهاجرت به آلمان به وسیله تخصص و کار

مهاجرت به آلمان به وسیله تخصص : مجلس آلمان (German Bundestag) در 7 ژوئن سال 2019، روش مهاجرت به آلمان به وسیله تخصص را با تصویب قانون مهاجرت مهارتی تسهیل نمود.

در واقع این قانون، مهاجرت شاغلین ماهر دارای مدرک فنی و حرفه ای خارج از اتحادیه اروپایی (EU) را جهت کار و زندگی در آلمان سرعت بخشید.

اما شرایط فعلی در خصوص شاغلین ماهر دارای مدارک دانشگاهی مثل روال قبلی بوده و در این قانون نیز بدون تغییر باقی مانده است .

قانون مهاجرت مهارتی با عنوان The Skilled Immigration Act قرار است در سال 2020 به اجرا درآید.

هموطنان دارای مدرک فنی و حرفه ای نیز همانند دارندگان مدرک دانشگاهی از سال 2020 می توانند برای اخذ ویزای کار آلمان درخواست دهند.

مطابق برآوردهای دولت فدرال آلمان، قانون جدید سالانه در حدود 25000 کارگر ماهر را از تمام نقاط جهان به کشور آلمان جذب خواهد نمود.

بر طبق همین قانون ، هم دانشگاهیان دارای مدرک دانشگاهی مورد تایید در آلمان و هم کارگران دار ای مدارک فنی و حرفه ای معتبر در آلمان جزو افراد متخصص محسوب شده و از امکان مهاجرت به آلمان به وسیله تخصص برخوردار هستند.

اگر شما جزو فارغ التحصیلان دانشگاهی بوده و یا کارگر ماهری با مدرک فنی و حرفه ای می باشید، مهاجرت کاری به آلمان تحت قانون جدید مهاجرت مهارتی در سال 2019 می تواند ایده آل شما یاشد.

در صورت وجود هر گونه سوال یا ابهامی در این مورد، با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید تا اطلاعات دسته اولی در این زمینه اخذ نمائید.

اطلاعات مختصر و کاربردی درباره آلمان

  • پایتخت : برلین
  • زبان رسمی : آلمانی
  • واحد پول : یورو
  • جمعیت در سال 2018 : 83.386 میلیون نفر

کار در آلمان و شرایط عمومی آن

کار در آلمان شرایط جزئی و کلی دارد که می توان به طور مختصر بدان پرداخت . در ابتدا باید به شرایط عمومی کشور آلمان توجه کرد .

جمهوری فدرال آلمان ، با پایتخت برلین و عضوی از اتحادیه اروپاست .

نظام سیاسی کشور آلمان بر پایه قانون اساسی می باشد و در راس کشور ، رئیس جمهور دارای نوعی نقش تشریفاتی دارد که نخست وزیر وی اداره امور را در دست دارد .

واحد پول آلمان یورو می باشد و از اعضای اتحادیه شنگن نیز هست . عموما اشخاصی که شرایطی مثل سن مناسب ، مدرک تحصیلی ، سابقه کاری مناسب و … دارا می باشند ، از امتیازات کار در آلمان می توانند استفاده کنند .

بیمه از الزامات هر نوع ویزایی می باشد ؛ بدین معنی که برای صدور هر نوع ویزا ، باید فرد متقاضی توسط دولت آن کشور بیمه گردد .

اما برای ورود به این کشور به وسیله ویزای کاری ، اقداماتی نیز باید انجام گردد ؛ همانند ترجمه مدارک مورد احتیاج ، دریافت سوابق کاری مرتبط و ترجمه آن و … .

مهاجرت به آلمان به وسیله تخصص با ویزای کار مهارت بالا

ویزای کار آلمان در سال 2019 یکی از پرمتقاضی ترین نوع ویزاها در قلمرو اتحادیه اروپایی (EU) می باشد.

سیاست دولت آلمان استقبال از متخصصان و کارگران ماهر برای جبران کمبود متخصصان در بازار کار این کشور می باشد.

کارگران مهارت بالای آلمان شامل دانشمندان دارای دانش خاص و اساتید یا دانشیاران دانشگاهی با عملکرد های برتر هستند.

اما اطلاع از فهرست مشاغل مورد احتیاج آلمان در سال 2019، کلید موفقیت مهاجرتی این متخصصان می باشد.

کدام مشاغل در آلمان با کمبود متخصص روبرو هستند ؟

در حال حاضر، دکترها، فیزیوتراپ ها و پرستاران، کارشناسان IT، مهندسان و صنعتگران در صنایع ساختمانی، کارشناسان و متخصصان هوا و فضا، مهندسان برق و مکانیک، مهندسان انرژی و سایر مشاغل بنیادی (شامل متخصصان ریاضیات، علوم کامپیوتر، علوم طبیعی و تکنولوژی) جزو لیست مشاغل مورد احتیاج آلمان در سال 2019 هستند.

در این میان کارشناسان IT از این امتیاز برخوردارند که بدون مدرک رسمی می توانند به بازار کار آلمان راه پیدا کنند.

اما متقاضیان، برای اخذ ویزای کار در کشور آلمان به مدارک زیر احتیاجمندند:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی
  • پاسپورت بین المللی معتبر
  • مدرک اقامتی
  • بیمه سلامت
  • قرارداد کار به همراه پیشنهاد کار
  • تاییدیه از آژانس کار فدرال یا (Federal Employment Agency (BA
  • CV یا رزومه متقاضی
  • مدرک دانشگاهی معتبر یا مدرک مهارت فنی و حرفه ای
  • نامه همراه یا کاور لتر شخصی
  • مدرک عدم سو پیشینه
  • رسید پرداخت هزینه ویزای کار آلمان 75 €

مهاجرت به آلمان به وسیله تخصص با بلوکارت اتحادیه اروپایی (EU)

مهاجران خارجی با مدرک دانشگاهی معتبر صلاحیت درخواست بلو کارت اتحادیه اروپایی یا Blue Card EU را دارند.

شایان ذکر است که فارغ التحصیلان از دانشگاه های خارجی در ابتداء بایستی مدرک دانشگاهی خود را با مدرک دانشگاهی آلمان معادل سازی کنند.

اما ارائه مدرک دانشگاهی فقط یکی از شرایط اخذ بلوکارت اتحادیه اروپایی می باشد. شرط دیگر برای درخواست بلو کارت اتحادیه اروپایی ارائه پیشنهاد کار یا قرارداد کاری با حداقل دستمزد معین می باشد.

حداقل دستمزد سالانه ناخالص برای سال 2019 در حدود € 53,600 می باشد.

در صورت تامین این حداقل آستانه درآمدی، برای صدور کارت آبی اتحادیه اروپایی (EU) دیگر احتیاجی به اخذ تاییدیه از طرف اداره کار فدرال یا (Federal Employment Agency (BA (بخش 2 از زیربخش).

  1. شماره
  2. (a) حکم استخدام در آلمان {Beschäftigungsverordnung})

نحوه اخذ بلوکارت اتحادیه اروپایی در آلمان

نحوه اخذ بلوکارت اتحادیه اروپایی (EU) در آلمان به این ترتیب است که کارفرمای آلمانی به عنوان اسپانسر متقاضی عمل می نماید.

کارفرما بایستی درخواست ویزای کار را از طرف متقاضی به اداره کار آلمان تحویل دهد.

ارزیابی بازار کار نیز ممکن است برای اثبات عدم وجود کارگر اروپایی یا آلمانی جهت اشتغال در پست شغلی مورد نظر انجام گردد.

در این بین، کارفرما بایستی مدارک مورد احتیاج قانونی را نیز تهیه کند. به محض دریافت ویزای کار، متقاضی می تواند برای اخذ ویزای اقامت آلمان درخواست دهد.

مدت رسیدگی به درخواست بلو کارت تا حداکثر 2 ماه می باشد.

اما به محض تایید صلاحیت متقاضیان، ارائه مدارک زیر برای اخذ بلو کارت اتحادیه اروپایی ضروری می باشد:

  1. 3 کپی از فرم درخواست ویزای اقامت موقت آلمان
  2. 4 قطعه عکس رنگی 45×35 mm
  3. 2 فوتوکپی از پاسپورت بین المللی معتبر
  4. اطلاعات حاصل از استاندار درباره ارزیابی بازار کار
  5. قرارداد کاری با کارفرمای آلمان
  6. مدارک دانشگاهی یا فنی و حرفه ای
  7. بیمه سلامت معتبر
  8. مدرک اثبات تمکن اقتصادی
  9. مدرک زبان آلمانی (حداقل B1)
  10. درآمد سالیانه ناخالص حاصل از دستمزد ماهیانه یا سالیانه، اعلام شده در قرارداد که نبایستی کمتر از حقوق معین شده در قانون شورای وزرای اروپایی با حقوق سالانه €53.600 باشد.
  11. رسید پرداخت هزینه درخواست

مدت اقامت به وسیله بلو کارت اتحادیه اروپایی (EU) حداکثر 4 سال بوده و امکان تمدید آن با احراز شرایط متقاضیان وجود دارد.

اقامت به وسیله بلوکارت آلمان

دانلود

کار در آلمان به وسیله ویزای جست و جوی کار

ویزای جست و جوی کار در آلمان می تواند بهترین گزینه برای افراد ماهر و دارای تخصص های خاص مثل مهندسین ، دکتر ها ، افراد تکنسین های فنی و … باشد .

چرا که با توجه به شرایطی که در ادامه خواهیم گفت ، می توانند از امتیازات ویژه ای برای مهاجرت کاری در آلمان بهره مند شوند .

ویزای جست و جوی کار در آلمان چیست ؟

افرادی که در کشور های خارج از اتحادیه اروپا دارای تحصیلات دانشگاهی خوب ، رشته های مورد تقاضا و نیروی کار ماهر هستند ، می توانند با استفاده از سابقه کاری مرتبط با تحصیلات خود ، برای کار در آلمان توسط ویزای جست و جوی کار در خواست دهند .

عواملی همچون سن ، سطح زبان مناسب آلمانی ، مدرک تحصیلی و سابقه کاری مرتبط با رشته تحصیلی فرد ، می تواند از چهار عامل اصلی لازم برای طی این فرایند باشد .

بعد از دریافت ویزای جست و جوی کار در آلمان ، شرایط بدین صورت پیش خواهد رفت که فرد متقاضی 6 ماه فرصت دارد که با توجه به شرایط خود ، شغل مناسب و مورد نظر خود را در این کشور بیابد .

بعد از یافتن شغل ، وی می تواند با پرداخت اقتصادیات و دریافت استاندارد حقوق ماهیانه خود ، در خواست تمدید ویزای خود را به مقامات و مسئولان امور مهاجرتی ، تحویل دهد .

عموما افراد بعد از سپری کردن 3 الی 5 سال در همین شرایط ، می توانند برای دریافت کارت اقامت دائم خود ، در خواست دهند .

باید در اینجا خاطر نشان کنیم که فرد بعد از یافتن شغل و مشغول شدن به کار ، می تواند درخواست الحاق خانواده و همسر خود را به اداره مهاجرت و اداره کار این کشور تحویل دهد .

کار در آلمان به وسیله پیشنهاد کاری

کارفرمایان و رؤسای مراکز اشتغالی و شرکت های معتبر ، عموما برای استخدام نیروی کار مورد احتیاج خود ، دست به اقدام برای استخدام افراد خارجی (عموما داخل اتحادیه اروپا) می زنند .

اما گاها مواردی نیز پیش می آید که کارفرمایان بنا به دلایلی تمایل بیشتری به استخدام افراد خارج از اتحادیه اروپا و حتی خارج از قاره اروپا می زنند .

فرایند به این گونه پیش خواهد رفت که آن ها درخواستی برای استخدام نیروی کار مخصوص خود صادر میکنند ؛ اگر بعد از سه ماه در کشور آلمان نیرویی با شرایط ذکر شده یافت نشد.

همان آگهی به مدت سه ماه دیگر در اتحادیه اروپا منتشر خواهد شد و اگر همچنان شخص مورد نظر یافت نشد ، نقش افراد خارجی به میان می آید .

این نکته قابل ذکر است که تمامی مراحل و هزینه های دریافت پیشنهاد کاری به فرد مورد نظر ، از طرف کارفرما تامین خواهد شد .

افراد گاهی با دریافت ایمیل از طرف شرکتی در اروپا یا در آلمان ، گمان می کنند که این یک پیشنهاد کار در آلمان می باشد و همه شرایط آماده مهاجرت کاری به آلمان می باشد ؛

در صورتی که پیشنهاد کاری باید با اداره مهاجرت و اداره امور استخدام و کار آلمان هماهنگ باشد .

شرایط برای الحاق همسر و وابستگان درجه یک فرد ، بدین حالت است که بعد از استخدام وی ، می تواند درخواست الحاق خانواده یا همسر را به مقامات اعلام نماید

شرایط عمومی مهاجرت به آلمان

آلمان کشوری با حدود 81 میلیون جمعیت است که یک سوم مساحت آن را جنگل و بیشه زار تشکیل داده است.

آلمان عضو اتحادیه اروپاست و جالب است بدانید که 65% بزرگراه ها در این کشور محدودیت سرعت ندارند.

کشور آلمان هفتمین کشور اروپا از نظر وسعت است که مساحت آن در حدود 137.847 کیلومتر مربع است.

به علاوه، شاید آنچه بیش از همه مورد توجه علاقه مندان به کسب اطلاعات در زمینه هزینه مهاجرت به آلمان قرار می گیرد، تحصیل رایگان حتی برای افراد غیر آلمانی در این کشور است.

با این حال، اطلاع دقیق در خصوص جزئیات هزینه های زندگی در شهرهای مختلف آلمان و هزینه مهاجرت به آلمان احتیاجمند آنالیز دقیق تر است که در ادامه به آن پرداخته می گردد.

در میان شهرهای اروپایی، بزرگترین ایستگاه قطار در اروپا در برلین قرار گرفته است و برلین وسعتی 9 برابر پاریس دارد و حتی از نظر تعداد پل ها بر ونیز پیشی می گیرد.

جالب است بدانید سنت درخت کریسمس از فرهنگ آلمانی نشأت می گیرد و در کشور آلمان هیچ مجازاتی را برای افرادی که قصد فرار از زندان را دارند در نظر نمی گیرند؛ چرا که آزاد بودن یک غریزه طبیعی تلقی می گردد.

بیشتر بخوانید :

ایرانیرو: سفر به زیباترین شهرهای ایران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد

منبع: مجله دلگرم
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 11476

به "مهاجرت به آلمان به وسیله تخصص چگونه است ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهاجرت به آلمان به وسیله تخصص چگونه است ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید