ارسلان امیری: در بچگی دروغگوی خوبی بودم

به گزارش راه ساری، تهران (پانا) - ارسلان امیری، کارگردان و نویسنده فیلم زالاوا از اهمیت نقش تخیل در نوشتن سخن می گوید و روایت می کند که آنچه در کودکی برایش جذابیت داشت این بود که چگونه موضوعی خیالی را برای اطرافیان مطرح می کند و به باور دیگران می نشیند.

ارسلان امیری: در بچگی دروغگوی خوبی بودم

ارسلان امیری، کارگردان فیلم زالاوا در گفت و گو با پانا درباره زمان ساخت فیلمش بعد از چندین تجربه فیلم نامه نویسی و تدوین گری می گوید: من فیلم اولم را خیلی سال پیش می خواستم بسازم، مثلاً 20 سال پیش و در همان سنی که علاقه مندان سینما دوست دارند فیلم بسازند اما من چون نسبت به خودم سخت گیرتر بودم و دوست داشتم فیلمی بسازم که شناسنامه خودم باشد، نیاز به کسب تجربه بیشتری داشتم و ناخودآگاه این چنین شد که تجربه های نویسندگی و تدوین و غیره را ابتدا کسب کردم. ناگفته نماند که این جهت را خیلی حساب شده نمی توان جلو رفت.

تجربه جهت ساخت فیلم اول را راحت تر می کند

ارسلان امیری می افزاید: طبیعی است که وقتی فیلم ساز جوانی بدون تجربه، فیلمی بسازد طبیعتا نمی توان چندان به آن امیدوار بود مگر اینکه چندین فیلم کوتاه هم داشته باشد. برای من این گونه بود که این شانس را داشتم در چندین تله فیلم و فیلم سینمایی نقشی به عنوان فیلم نامه نویس یا تدوین گر داشته باشم. این شانس با من بود و همین تجربه کمک کرد تا فیلم اولم را راحت تر بسازم.

در بچگی دروغگوی خوبی بودم

امیری در ارتباط با ایده اولیه شکل گیری فیلم نامه زالاوا می گوید: یکی از علایق همیشگی من قصه گویی بوده و هرکجا دورهمی یا مجلس خودمانی و محبت آمیز ای داشتیم، قصه گویی می کردم. آنچه برایم جذابیت داشت باور آدم ها بود. درواقع اینکه چطور من موضوعی خیالی را می گویم و دیگران باور می کنند. در بچگی دروغ گوی خوبی بودم و دروغ هایم را می توانستم به گونه ای بگویم که اطرافیانم باور کنند. این باور کردن ها برای من مساله جالبی شد.

باور آدم ها دستمایه قصه نویسی من شد

وی می افزاید: تجربه جالبی که درگذشته برایم وجود داشت ماجرای یک قصه است که سینه به سینه بین اجداد من روایت می شد. ماجرای فردی که جنی را تسخیر کرده بود و به خانواده اش خدمت می کرد. این همان تم باور است و اطرافیان به گونه ای این داستان عجیب را روایت می کنند که گویی باورش کرده اند. این مساله که چه می شود تا داستان به باور بنشیند و بعدها چه تأثیر و چه درامی دارد، دستمایه ای شد برای اینکه من قصه بنویسم. آنچه آرام آرام در ذهن من شکل گرفت این بود که چطور یک باور نادرست و خرافه می تواند درام ایجاد کند.

دوست داشتم فیلمم را با واکنش مردم محک بزنم

وی درباره برگزاری جشنواره فجر سی و نهم بدون حضور مردم می گوید: من خوشبختانه بازخورد مخاطبانم را در فضای مجازی می گیرم و اکنون دیگر نیازی به حضور چهره به چهره با مخاطب نیست. درواقع در دایرکتم نظراتشان را می گویند و به گونه ای نظراتشان در شبکه های مجازی به گوش من می رسد، اما برای من واکنش مردم به فیلم زالاوا مهم بود، چون فیلم برای مردم و درباره مردم است و دوست داشتم به سالن های سینما بروم و نفس به نفس با مردم صحبت کنم. این فیلم ژانری است و کمتر در سینمای ایران به سراغ فیلم های ژانری رفته می شود. ازاین جهت مایل بودم حالا که کار خوبی اجرا شده و یک گروه درجه یک و خوب به من کمک کردند، این هوای تازه را بارأی و واکنش مردم محک بزنم که این بخش دریغ شده است. البته کامنت ها می آید و می بینیم نظر مردم چیست اما این مهم درک نمی شود زیرا این درک با حضور فیزیکی ممکن می شد.

زالاوا در زمان طولانی و تعداد معدود سینما اکران شود

ارسلان امیری، کارگردان فیلم زالاوا درباره نحوه اکران فیلمش می گوید: بسیار دوست دارم فیلم من بجای اینکه در زمان کوتاه در تعداد زیادی سینما به نمایش گذاشته شود، در معدودی سینما اما در طولانی مدت اکران شود. زالاوا فیلمی مخاطب پسند و ژانری است و برای مردم ساخته شده و امیدوارم در چرخه اکران همه امکان تماشای فیلم را پیدا کنند.

وی درباره اهمیت حضور سوپراستار در فیلم هایش می گوید: سوپراستار در این فیلم به اندازه فیلم های دیگر نیست اما در فیلم زالاوا سه ستاره درخشان هستند که سوپراستارهای آینده هستند و باید به آن ها فضایی برای تبلیغات داده شود تا این موج تازه بازیگران تازه نفس درجه یک هم دیده شوند. در این فیلم عواملی که کارشان بیش از سطح استاندارد سینمای ایران است، همکاری داشتند. از گریم درجه یک گرفته تا طراحی لباس بسیار خاص است و فیلم برداری درجه یک داریم. همچنین فیلم برداری که سال ها تجربه کرده و حالا به این فیلم بین ژانری آمده است و باید چندین ژانر باهم ترکیب شود و مراقب باشد هیچ لحن، نور و رنگ و کمپوزیسیون فیلم، انسجامش را از دست ندهد و همه این ها نیازمند یک اکران خوب است تا مردم با آن ارتباط گسترده بگیرند تا این اتفاق بیافتد.

نوجوان ها میل به دیده شدن دارند نه علاقه به بازیگری

ارسلان امیری با مخاطب قراردادن نوجوانان و دانش آموزان علاقه مند به بازیگری و سینما می گوید: به نظر من نوجوان ها اول بنشنند و درسشان را بخوانند و وارد دنیای بازیگری نشوند. متأسفانه نوجوانان وقتی به سینما فکر می کنند اولین جنبه برایشان بازیگری است. نوجوانانی که عاشق بازیگری هستند، بدانند این بازیگری نیست که عاشقش هستند بلکه آن ها مایل اند که دیده شوند و ازاین جهت به سراغ بازیگری می فرایند و بدانند شاید لازم باشد کار دیگری انجام دهند. می توانند این میل ذاتی دیده شدن را در فضایی که استعداد دارند، ببرند تا واقعا دیده شوند. پیشنهاد می کنم داستان بخوانند و فکرشان را آماده و تربیت کنند. دنیای خیال و قصه پردازی کمک می کند بعدها هر رشته ای که انتخاب می کنند در آن خلاقیت داشته باشند و خلاقیتشان شکوفا شده و جهتشان را در هر حرفه ای پیدا کنند، آن را خلاقانه پیگیری کنند.

زالاوا فیلمی به کارگردانی ارسلان امیری و تهیه کنندگی روح الله برادری و سمیرا برادری و نویسندگی ارسلان امیری، آیدا پناهنده و تهمینه بهرام است که توانسته به جمع 16فیلم منتخب جهت داوری در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر راه یابد

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 16 اسفند 1399 بروزرسانی: 16 اسفند 1399 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 13993

به "ارسلان امیری: در بچگی دروغگوی خوبی بودم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارسلان امیری: در بچگی دروغگوی خوبی بودم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید