اشیای تاریخی قلعه منوجان مرمت شد

به گزارش راه ساری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان از مرمت اشیای تاریخی قلعه منوجان در این استان خبر داد.

اشیای تاریخی قلعه منوجان مرمت شد

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، فریدون فعالی اظهار کرد: بیش از 40 قطعه شیء فرهنگی و تاریخی قلعه منوجان که در نتیجه کاوش های باستان شناسی نخستین فصل کاوش در این قلعه به دست آمده بود، مرمت شد.

او اضافه نمود: قلعه منوجان از جمله قلاع ارزشمند تاریخی در جنوب کرمان و مرکز شهر منوجان است که بر پایه کاوش های باستان شناسی اجرا شده استقرارهایی از سده های نخست اسلامی تا ادوار قاجاریه را بدون وقفه در بر دارد.

فعالی شرح داد: همچنین در کاوش های اجرا شده اشیای قابل توجهی از ظروف سفالی، لعابدار و منقوش، مهره های سنگی با تنوع فراوان اشیا فلزی و شیشه به دست آمده است که برپایه شواهد باستان شناسی می توان گفت تولید محلی بوده و در قلعه منوجان و شهر قدیم منوجان تولید شده اند.

او بیان نمود:برپایه متون مورخین و جغرافی نویسان ایرانی و عرب، منوجان در سده های نخست تا میانی اسلامی از شهرهای بزرگ با رونق اقتصادی بوده و در جهت راه بزرگ دریای جنوب به مناطق مرکزی و شمال شرقی ایران (خراسان بزرگ) قرار داشته است.

مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اضافه نمود:کاوش های باستان شناسی اشیایی از سده چهارم دوره سلجوقی و سده های هشتم و نهم هجری دوره صفویه و بعد از آن را آشکار کرده که مهر تاییدی است بر منابع مورخین و جغرافی نویسان است.

او اظهار داشت: در حال حاضر اشیای یادشده قابلیت نمایش در موزه را دارا هستند.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان، تور لحظه آخری مالزی، تور مالزی نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان مالزی را از ما بخواهید.

kheimehnews.ir: با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 7714

به "اشیای تاریخی قلعه منوجان مرمت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشیای تاریخی قلعه منوجان مرمت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید