اعطای جایزه مرمت و معماری سال 2019 موسسه بین المللی آرکی تایزر به طراح خانه تاریخی سعادت در کاشان

به گزارش راه ساری، رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان از اعطای جایزه بین المللی A+Award سال 2019 در بخش معماری و مرمت از طرف موسسه آرکی تایزر Architizer به پریسا منوچهری کاشانی برای پروژۀ مرمت خانۀ تاریخی سعادت در کاشان اطلاع داد.

اعطای جایزه مرمت و معماری سال 2019 موسسه بین المللی آرکی تایزر به طراح خانه تاریخی سعادت در کاشان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، مهران سرمدیان، رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان با اعلام این خبر گفت: آرکی تایزر یکی از بزرگترین و معتبرترین مراجع برگزاری مسابقات بین المللی معماری در دنیاست که در بیش از 80 شاخه برگزار می گردد و هر ساله صدها معمار از سراسر دنیا پروژه های خود را برای حضور در این رویداد دنیای به این رقابت می گذارند.

سرمدیان خاطر نشان کرد: هدف موسسۀ بین المللی آرکی تایزر از برگزاری این رقابت دنیای، معرفی معماران برجسته و آثار آنهاست که می تواند تصویری کلی از کارنامۀ سالانۀ تولیدات معماری روز دنیا ارائه دهد و بهترین پروژه ها و آثار معماری سال را به دنیا معرفی و از آن ها تقدیر کند. هیأت داوران این مسابقه متشکل از سرآمدترین شخصیت های هنری و معماری دنیا است.

او اضافه کرد: موسسۀ آرکی تایزر با بیش از 400 میلیون مخاطب دنیای ، در ایران نیز در میان جامعه مهندسین معمار بسیار شناخته شده است، ولی با این وجود این اولین بار است که پروژۀ مرمت یک خانۀ تاریخی در ایران پیروز به دریافت این جایزه شده است. پروژۀ مرمت خانه تاریخی سعادت در کتاب پروژه های منتخب معماری سال 2019 موسسۀ آرکی تایزر توسط ناشر معتبر هنری Phaidon به چاپ خواهد رسید.

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان توضیح داد: خانۀ تاریخی سعادت متعلق به دورۀ قاجار و با الگوی معماری گودال باغچه، در سه طبقه و در زمینی به مساحت هزار متر مربع در کوی دو مسجدون کاشان واقع شده و از جمله بناهای تاریخی ارزشمند و زیبای کاشان است، از ویژگی های شاخص این بنای ارزشمند می توان به اجزای ظریف معماری، تناسبات خاص فضایی، تنوع و نحوۀ ترکیب فضا های اصلی با فضاهای باز و نیمه باز، وجود آبنما و رواق در حیاط مهتابی طبقه همکف و همچنین وجود قوس های تزیینی منحصربه فرد اشاره نمود.

سرمدیان خاطر نشان کرد: خانۀ سعادت تا پیش از شروع فرآیند مرمت به صورت بنایی متروکه و در حال تخریب رها شده بود و در شروع مراحل تفکیک سند توسط مالکین قرار داشت تا در سال 1391 توسط پریسا منوچهری خریداری و مراحل طراحی و مرمت آن توسط ایشان شروع شد.

او اضافه کرد: فرآیندی شش ساله که با دقت نظر در تمامی جزییات و با استفاده از تجربیات طراحانه و بهره وری از تکنولوژی روز دنیا، در عین رعایت موازین فنی و تخصصی مرمت و با همکاری مستقیم کارشناسان میراث و مشاورین متخصص و پیمانکاران و استادکاران مجرب، عاقبت در سال 1397 به نتیجه رسید و خانۀ تاریخی سعادت حیات دوبارۀ خود را شروع کرد.

سرمدیان گفت: کاربری این خانه به عنوان مرکز و اقامتگاه میهمانان یک موسسه فرهنگی و یک بنیاد مردمی در شرف تاسیس در نظر گرفته شده است که هر دو نهاد با هدف حمایت و توانمندسازی صنایع خلاق در جهت بازآفرینی بافت های تاریخی فعالیت خواهند داشت.

خانه تاریخی سعادت در سال 1387 به شماره 24445 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 29 مرداد 1398 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 3818

به "اعطای جایزه مرمت و معماری سال 2019 موسسه بین المللی آرکی تایزر به طراح خانه تاریخی سعادت در کاشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعطای جایزه مرمت و معماری سال 2019 موسسه بین المللی آرکی تایزر به طراح خانه تاریخی سعادت در کاشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید