اکسپوی صنایع دستی در شهر جهانی صنایع دستی اصفهان برگزار شود

به گزارش راه ساری، به گزارش خبرنگاران، عباس شیردل پیش از ظهر شنبه در مراسم ثبت اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی گفت: صنایع دستی گنجینه های ارزشمند ملی هستند که باید به دلیل نقش حیاتی در چشم انداز فرهنگ عمومی جامعه توسط مسئولان حمایت ویژه شوند.

اکسپوی صنایع دستی در شهر جهانی صنایع دستی اصفهان برگزار شود

وی با بیان اینکه صنعتگران صنایع دستی ستون فقرات و رکن اصلی جوامع بشری هستند، اضافه کرد: هنرمندان صنایع دستی وظیفه سنگین نگهداری و حفاظت از میراث ملت خویش را بر دوش می کشند.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان با بیان اینکه شهر گنبدهای فیروزه ای بیش از 196 رسته تولیدی صنایع دستی را در دامان خود پرورش داده است که یک سوم رسته های جهان است، ابراز داشت: امروز که با رای شورای جهانی صنایع دستی اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی نام گرفته و ثبت جهانی شده است مسئولیتی مضاعف بر دوش مسئولان استانی و کشوری، دولتی و غیردولتی به ویژه اتحادیه صنف صنایع دستی اصفهان سنگینی می کند.

وی اضافه کرد: براین اساس وظیفه دولتمردان است که در رونق روزافزون شهر جهانی صنایع دستی کوشا باشند و به پیشنهادات متولیان و مدیران ذکر شده برای اعتلای هرچه بیشتر این رویداد تاریخی ماندگار تلاش کنند.

کنندگان مجلس کاستی های گذشته در زمینه صنایع دستی را جبران کنند

شیردل با اشاره به اینکه کنندگان مجلس باید در برنامه ششم توسعه کاستی های گذشته در زمینه اهمیت به این صنعت فاخر را جبران کنند، به بیان پیشنهادتی برای مسئولان پرداخت و بیان داشت: شهر اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی باید پیش از گذشته مورد توجه شورای جهانی صنایع دستی باشد و امکان حضور هنرمندان برجسته صنعتگران تلاش گر حوزه صنایع دستی در فضای سایبری و مجازی و بازارهای الکترونیکی برای عرضه تولیدات صنایع دستی و هنری فراهم شود.

وی با بیان اینکه حضور گسترده هنرمندان صنایع دستی اصفهان در جشنواره های بین المللی صنایع دستی با بهره مندی از امتیازات و برخی معافیت ها و تسهیلات ضروری است، تاکید کرد: برگزاری اکسپوی صنایع دستی در شهر اصفهان، حمایت های مادی و معنوی توسط شورای جهانی صنایع دستی و برگزاری جشنواره ای تخصصی دو سالانه بین المللی ضروری است.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان با بیان اینکه صنایع دستی ایران نیاز به ساختارهای جدید برای موفقیت در عرصه بین المللی دارد از سلطانی فر درخواست کرد تا کارگروهی برای این امر از بخش های خصوصی و دولتی در اسرع وقت تشکیل شود.

ضرورت تاسیس موزه ملی اصفهان

وی تاسیس موزه ملی اصفهان با توجه به آثار قیمتی و قدیمی در منازل مردم و موزه داران خصوصی را ضروری برشمرد و گفت: تخصیص اعتبارات ملی به منظور حمایت بیش از پیش و گسترده از تولیدکنندگان و توزیع کنندگان صنایع دستی و تشکل های غیردولتی مردم نهاد در حوزه صنایع دستی و برگزاری 4 جشنواره ملی دوسالانه در گروه های فلز، چوب، بافت ها، نساجی های سنتی و صنایع ظریفه امری الزامی است.

تصویب نقش جهان به عنوان پایگاه ملی صنایع دستی

شیردل با اشاره به اینکه تصویب راه اندازی شبکه تلویزیونی به منظور معرفی مستمر هنرمندان عرصه صنایع دستی ضروری است، ابراز داشت: ایجاد و تصویب میدان تاریخی نقش جهان به عنوان پایگاه ملی تجاری صنایع دستی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ایجاد مراکز تولیدی صنایع دستی با موضوع گردشگری را بسیار پر اهمیت ارزیابی کرد و گفت: همچنین از مسئولان اصفهانی می خواهم که تشکیل دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی با ساختار سازمانی مناسب را مدنظر قرار دهند.

به گزارش خبرنگاران، در حاشیه این مراسم به 5 فروشگاه برتر صنایع دستی نشان ملی اعتماد اهدا و اعتبارنامه ثبت اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی از طرف غدا هیجاوی مدیر آسیا اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی در دو نسخه به استاندار و شهردار اصفهان اعطا شد که استاندار نیز این نشان را به مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان داد.

iraniro.ir: سفر به زیباترین شهرهای ایران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8068

به "اکسپوی صنایع دستی در شهر جهانی صنایع دستی اصفهان برگزار شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکسپوی صنایع دستی در شهر جهانی صنایع دستی اصفهان برگزار شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید