اگر همه حشرات ناپدید شوند چه اتفاقی می افتد؟

به گزارش راه ساری، خبرنگاران: طبق تحقیقات علمی اخیر، تعداد حشرات با سرعت نگران کننده ای رو به کاهش است و ممکن است 40درصد از گونه ها در دهه های آینده منقرض شوند. شاید فکر کنید که جهان بدون آن ها به جای بهتری تبدیل خواهد شد، اما حقیقت این است که ناپدیدشدن آن ها مسائل محیط زیستی و تغذیه ای زیادی به بار خواهد آورد. در این مطلب متوجه اهمیت این حیوانات برای اکوسیستم و تاثیر انقراض آن ها خواهید شد.

اگر همه حشرات ناپدید شوند چه اتفاقی می افتد؟

بدون زنبورها، گل ها و موادغذایی از بین می فرایند

زنبور ها مهم ترین موجودات زنده روی زمین هستند. آن ها علاوه بر اینکه عسل فراوری می نمایند، گرده افشان های اصلی دنیای حیوانات و سنگ بنای این فرآیند طبیعی هستند که امکان فراوری بذر و میوه را فراهم می نماید. بدون آن ها، فراوری محصولات کشاورزی در دنیا تا 30درصد کاهش می یابد و 90درصد از گیاهان گلدار از بین می فرایند.

با وجود نقش کلیدی زنبورها در امنیت غذایی بشر و تنوع زیستی، 30درصد از جمعیت این حشرات در دهه اخیر کاهش یافته و در بعضی کشور ها رو به انقراض هستند. از میان عوامل اصلی که حیات این گونه را تهدید می نمایند، می توان به تغییرات آب و هوایی و استفاده از مواد شیمیایی در کشاورزی اشاره نمود. شاید سریال آینه سیاه (Black Mirror) که در آن زنبور های مصنوعی برای تحقق عملکرد زنبور های واقعی ساخته شدند، چندان دور از واقعیت نباشد.

سوسری ها نقش کلیدی در چرخه نیتروژن دارند

سوسری ها جزء منفورترین حیوانات روی زمین هستند و دلایل زیادی هم برای آن وجود دارد. آن ها علاوه بر ظاهرشان، انتقال دهنده باکتری هستند، باعث حساسیت می شوند و مدفوع خود را در جا هایی که از آن عبور می نمایند، رها می نمایند. با این حال، تخمین زده می گردد که تنها 20 گونه از 3500 گونه ای که وجود دارند، انسان را آزار می دهند.

دور از شهرها، سوسک ها منبع غذایی پستانداران کوچک، پرندگان و خزندگان هستند. علاوه بر این، آن ها مواد تجزیه پذیر را می خورند و مدفوعی که به جا می گذارند، پر از نیتروژن است؛ عنصر اساسی برای رشد گیاهان. بنابراین بدون این حشرات، شاهد عدم تعادل در اکوسیستم، هم در دنیای حیوانات و هم گیاهان، خواهیم بود.

مورچه ها دانه ها را پراکنده و تنوع زیستی را تقویت می نمایند

هرچند به سختی می توان تصور کرد که مورچه ها منقرض شوند، زیرا بین هزار تا 10هزار میلیارد مورچه در همه کشور ها به جز قطب جنوب وجود دارد. اما دنیای بدون مورچه ها مسائل زیادی برای انسان ها ایجاد می نماید، چون این حشرات چندین عملکرد زیست محیطی مفید دارند، مثل از بین بردن آفات و هوادهی خاک.

بیش از 14هزار گونه مورچه با خصوصیات بسیار متفاوت وجود دارد، بعضی از آن ها دانه هایی را که از گیاهان روی زمین می افتد پراکنده می نمایند، بعضی نقش مهمی در گرده افشانی دارند. همچنین غذای گونه های مختلفی مثل مورچه خوار و حتی انسان در بعضی فرهنگ ها هستند. آن ها از مواد تجزیه پذیر تغذیه می نمایند، بنابراین به تمیز کردن و استفاده از زباله های آلی یاری می نمایند.

دنیای بدون مگس، دنیای بدون شکلات است

مگس ها حشرات مزاحمی هستند. آن ها ما را یاد کثیفی، انتقال بیماری و صدای وزوز آزاردهنده می اندازند. همه این ویژگی ها درست هستند، اما آن ها تاثیر مثبتی هم دارند که هیچوقت درباره آن صحبت نمی گردد و حیات انسان روی زمین را ساده تر می نماید.

اگر مگس ها منقرض شوند، تجزیه و از بین بردن لاشه حیوانات فقط به باکتری ها و قارچ ها واگذار می گردد و این فرآیند مدت بیشتری طول می کشد. همچنین آن ها برای بازیافت مدفوع ضروری هستند و بعضی گونه ها هم گرده افشان هستند. مثل مگس Ceratopogonids که گرده افشان مهم محصولات گرمسیری مثل کاکائو است و وجود شکلات را امکان پذیر می نماید.

سوسک ها بازیافت نماینده های طبیعی هستند

حدود 375هزار گونه سوسک وجود دارد که آن را متنوع ترین حشره دنیا می نماید. بسیاری از آن ها جزء آفات به حساب می آیند و باعث تلفات زیادی در محصولات زراعی می شوند. مثلا سوسک پوستخوار، مخرب ترین آفت جنگل های کاج در مکزیک و آمریکای مرکزی به حساب می آید.

اما سایر گونه ها تاثیر مثبت دارند. مثلا کفشدوزک شته ها را می خورد و به کنترل این حشره که به محصولات کشاورزی حمله می نماید، یاری می نماید. سوسک های گاوی هم نقش بنیادی دارند: آن ها بزرگترین بازیافت نماینده کود گاوی هستند و با دفن کردن کود، خاک را حاصلخیز می نمایند. بدون این کار، انباشتگی و بو برای اکوسیستم غیرقابل تحمل خواهد بود.

جیرجیرک ها سلامت خاک را نشان می دهند و یک ماده مغذی هستند

جیرجیرک ها و صدای زیبایشان در معرض خطر هستند: گزارشی که در آن بیش از 150 متخصص بین المللی شرکت نموده بودند، هشدار می دهد که 25.7درصد از 1082 گونه موجود، در اروپا در معرض انقراض هستند. کشاورزی در مکان هایی که زیستگاه اصلی آن هاست و استفاده از آفت کش ها عوامل اصلی این تهدید هستند.

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا این حشرات نباید از بین بفرایند: آن ها منبع غذایی پرندگان، خزندگان و حتی انسان ها هستند. Chapuline یک غذای مکزیکی است که پروتئین زیاد و چربی کمی دارد. از سوی دیگر، این گونه ها نشان دهنده سلامت و تنوع زیستی اراضی هستند.

عنکبوت ها شکارچی آفت های گیاهی هستند

مرد عنکبوتی یکی از محبوب ترین ابَرقهرمان ها است، اما افراد کمی می خواهند یک عنکبوت واقعی در خانه شان داشته باشند و از تار آن ها فقط در دکوراسیون هالوین استقبال می گردد. عنکبوتیان حشره نیستند، اما در این لیست قرار دارند، چون برای انسان ها زیادی عزیز نیستند، اما نقش مهمی در اطراف ما دارند.

بیشتر گونه هایی که با انسان زندگی می نمایند خطرناک یا مهاجم نیستند. آن ها در زیستگاه هایی زندگی می نمایند در آن حیات جریان دارد و به عنوان شکارچی حشرات و سایر عنکبوت ها برای اکوسیستم مهم هستند. اگر عنکبوت ها از بین بفرایند، مگس ها و پشه ها که در بعضی موارد ناقل بیماری هستند، فورا به یک بلای بزرگ تبدیل می شوند.

منبع: brightside

منبع: برترین ها
انتشار: 15 بهمن 1398 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 7100

به "اگر همه حشرات ناپدید شوند چه اتفاقی می افتد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر همه حشرات ناپدید شوند چه اتفاقی می افتد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید