بهترین مناطق شمال برای مسافرت و گردشگری کجاست؟، معرفی چند منطقه دیدنی در شمال

به گزارش راه ساری، فصل بهار یکی از بهترین فصول سال برای مسافرت به شمال است، زیرا در این فصل زیبایی های این منطقه دوچندان می شود. حال در این مقاله به برخی از جاهای دیدنی و گردشگری این منطقه اشاره می کنیم.

بهترین مناطق شمال برای مسافرت و گردشگری کجاست؟، معرفی چند منطقه دیدنی در شمال

بهترین مناطق شمال برای مسافرت و گردشگری

معرفی چند منطقه دیدنی و توریستی در شمال برای سفر

هر کدام از مناطق زیر می توانند به تنهایی جذابیت های منحصر به فرد خود را دارا باشند:

چمخاله

چمخاله یکی از شهرهای ساحلی زیبای شمال ایران است. فصل پاییز، فصل بسیار خوبی برای مسافرت به این شهر است، زیرا هوا خنک و معتدل می باشد. این شهر یکی از بهترین سواحل ماسه ای ایران را دارد که هرساله گردشگران زیادی جذب این منطقه می شوند.

مردم این شهر اغلب به کشاورزی و صیادی مشغول هستند و از مهم ترین محصولات این شهر می توان به هندوانه و برنج اشاره کرد. چمخاله علاوه بر داشتن ساحلی زیبا، رودخانه ای پر آب دارد که در کشور از معروفیت خاصی برخوردار است. یکی از غذاهای معروف این شهر کباب است. کال کباب، باقلا قاتق، ماهی مالاتا، ترشی تره، آلو مسما، خوتکا فسنجان، کولی قرابی و موارد دیگر، از غذاهای محلی این منطقه به حساب می آیند.

ماسال

اگر به شمال سفر کردید حتماً به این روستا رؤیایی سَری بزنید و از طبیعت زیبای آن دیدن کنید. ماسال در همسایگی کوه های تالش و رودخانه خالکایی واقع شده است، به همین دلیل نام این روستا از کلماتی مانند مسال و مازال به معنی کنار کوه یا دارای کوه گرفته شده است.

گردشگران می توانند در تمامی فصول از این شهر دیدن کنند و از جنگل های وسیع، رودخانه های پر آب، آبشارها و درختان متنوع موجود در آن لذت ببرند. مردمان این روستا بسیار مهمان نواز هستند و دارای لهجه شیرین تالشی می باشند و شغل اصلی آن ها پرورش دام های محلی مثل مرغ، خروس، بوقلمون و اردک است.

از سوغاتی های معروف این شهر می توان به صنایع دستی و محصولات دامی اشاره کرد. صنایع دستی از قبیل شال بافی، نازک کاری، انواع و اقسام بافت های پشمی و سایر موارد را در این روستا تهیه کنید.

بندر انزلی

بندر انزلی یکی از بزرگ ترین و فعال ترین بنادر شمال ایران است و به دلیل تنوعی که در فرهنگ و جاذبه های طبیعی خود دارد هرساله گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند. بندر انزلی به عنوان یکی از تجاری ترین شهرهای ایران شناخته می شود.

از دیدنی ترین جاذبه های این شهر می توان به تالاب انزلی، منطقه حفاظت شده سرخانکل، کشتی تفریحی میرزا کوچک خان، دهکده ساحلی انزلی، حافظیه انزلی، برج ساعت یا مناره انزلی، بازارهای انزلی و بسیاری دیگر از مناطق دیدنی دیگر اشاره کرد.

برخی از غذاهای محلی این بندر شامل ترش تره، فسنجان، ماهی سفید، کباب ازون برون، ماهی فی ویج و دیگر غذاها هستند. بندر انزلی یکی از قطب های اقتصادی کشور ایران به شمار می رود اگر قصد سفر به این شهر توریستی و اقتصادی را دارید می توانید با اجاره ویلا انزلی خیالتان را از بابت اقامتگاه راحت کنید.

جواهرده

روستای جواهرده معروف به بهشت ییلاقی، در استان مازندران واقع شده است. روایت های بسیاری وجود دارند که چرا این روستا را جواهرده نامیده اند. یکی از آن ها به دلیل حضور زنی به نام جواهر و دیگری وجود جواهرات بسیاری در این روستا است.

جاده جواهرده یکی از دیدنی ترین جاده های ایران می باشد. این جاده به گونه ای ساخته شده است که انگار جهت بهشت را طی می کنید و در اطراف خود درختانی سرسبز با قامتی بلند را مشاهده خواهید کرد. مردمان این روستا پوشش محلی زیبایی را دارند. از آثار تاریخی این روستا می توان به مسجد آدینه اشاره کرد.

رامسر

رامسر یکی از شهرهای زیبای واقع در استان مازندران است که طبیعتی بکر و باورنکردنی دارد. گردشگران زیادی سالانه برای دیدن این طبیعت زیبا به رامسر سفر می کنند. این شهر همچنین به عروس شهرهای ایران معروف است، چون از یک سو به دریا و از سویی دیگر به دارای جنگل های وسیعی است.

آب و هوای این شهر در زمستان خنک و معتدل و در تابستان گرم و مرطوب است. این شهر منحصر به فرد، از شرق به تنکابن و از غرب به چابکسر اشراف دارد و از این نظر شما می توانید شماری از آبشارها، چشمه ها، غارها، آثار تاریخی و دیگر موارد را مشاهده کنید. از دیگر جاذبه های دیدنی شهر رامسر می توان به:

روستای جواهرده

رستوران معروف خاور خانم (خاور خاله)

دریاچه قو جواهرده

منطقه ییلاقی گرسماسر

جنگل دالخانی رامسر

روستای ییلاقی جنت رود بار

روستای فیلبند

یکی از مرتفع ترین روستای استان مازندران است که به بام شرفی مازندران نیز شهرت دارد. این روستا از لحاظ سبک معماری مانند خانه های شیروانی، گِلی، سنگی و چوبی بسیار مورد توجه گردشگران واقع شده است.

این روستا را با عنوان فلبن نیز می شناسند زیرا در قدیم معتقد بوده اند که فیل هم در این ارتفاع و هم در سرمای این منطقه دوام نخواهد آورد. این روستا در فصل زمستان به دلیل سرمای طاقت فرسا و بسته شدن راه ها، خالی از مسافر می شود. ولی با ظهور فصل بهار گردشگران بسیاری به این منطقه سفر می کنند. یکی از جاذبه های این استان ابرهای مه مانندش است که کل فضا را در برگرفته اند اشاره کرد که به دلیل خاصیت درمانی ناشی از مواد معدنی که دارد، گردشگران بسیاری را سالیانه جذب می کند. از سوغات این شهر می توان صنایع دستی اش نام برد.

تالش

تالش شهری در استان گیلان است که طبیعت وحشی و سرسبزش، گردشگران بسیاری را مجذوب خود کرده است. این شهر به دلیل پوشش گیاهی فراوانی که دارد، دارای آب و هوایی مرطوب می باشد. برخی از جاهای دیدنی این شهر شامل منطقه ییلاقی سوباتان، پارک جنگلی گیسوم، پارک جنگلی سیاه داران، دریاچه سراگاه، منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش، غار سوباتان، رودخانه کرگان رود، منطقه ییلاقی سوباتان، آبشار ورزان، حمام قدیمی مریان، قلعه سلسال، کاخ ییلاقی و قشلاقی نصرالله خان، حمام قدیمی آق اولر، مناطق باستانی تول و بقعه شاه میلرزان هستند.

مردم این شهر به زبان های تالشی، ترکی، گیلکی و فارسی صحبت می کنند و شغل اصلی زندگی آن ها بر پایه کشاورزی و دامداری بنا شده است. از معروف ترین محصولات تالش می توان به برنج، توتون، حبوبات، گندم و جو و صنایع دستی اشاره کرد. از جمله صنایع دستی مشهور این شهر شامل جوراب بافی، پرورش کرم ابریشم، گلیم بافی، جاجیم بافی و سایر موارد هستند.

رینه

رینه، روستایی در شهر آمل در بخش لاریجان است که به دلیل نزدیکی اش به پایتخت مورد توجه مردم تهران قرار گرفته است. هوای تمیز این روستا و آب گرمش، شخصیت منحصر به فردی را به این روستا بخشیده است.

این چشمه های آب گرم دارای خواص درمانی بسیاری هستند و بسیاری از گردشگران و توریست ها برای استفاده از این چشمه ها یا استخرهای آب گرم موجود در خانه ها، اتاق ها یا سوئیت هایی را در روستا اجاره می کنند. از دیگر مکان های جذاب این روستا، می توان به دشت شقایق و دشت لار اشاره کرد. گیاهان دارویی بسیاری نیز در این طبیعت زیبا یافت می شوند که برای درمان بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرند.

متل قو (سلمان شهر)

متل قو یکی از شهرهای واقع در استان مازندران است که همه ساله مسافران بسیاری از نقاط مختلف ایران به این منطقه سفر می کنند. این شهر یک منطقه توریستی است که در اطراف آن هتل ها، سواحل ماسه ای، اقامتگاه ها و دیگر امکانات تفریحی وجود دارند. این شهر همچنین دارای مراکز خرید بسیار لوکس، کافه ها و رستوران های بسیاری است.

یکی دیگر از جاذبه های منطقه توریستی متل قو، غار دانیال می باشد که در میان رشته کوه های البرز واقع شده است. افرادی که علاقه بسیاری به غارنوردی داشته و تجهیزات لازم برای عبور از آن را نیز به همراه دارند، حتماً َری به این مکان هیجان انگیز بزنند. ساخت پلاژهایی جذاب نیز می تواند یکی دیگر از عوامل جذب گردشگران به این منطقه توریستی باشد و سایر ورزش هایی چون والیبال، جت اسکی و ساخت اشکال شنی نیز مورد علاقه مسافران می باشند.

نمک آبرود

شهر گردشگری نمک آبرود بین چالوس و تنکابن قرار گرفته است. این شهر دارای آب و هوایی مناسب، مراکز خرید، رستوران ها، کافه ها و سایر مراکز تفریحی است. یکی از جاذبه های مهم این شهر تله کابین می باشد که از مرتفع ترین تله کابین های ایران است. علاوه بر این تفریحات دیگری نظیر سورتمه سواری، تیراندازی، آموزش با هلی کوپتر و هواپیما، پل معلق، کارتینگ، پیست دوچرخه سواری، پینت بال را نیز می توان نام برد. مناظر سرسبز و باشکوه این شهر و طبیعت بی کرانش، زبان زد خاص و عام است و همواره گردشگران بسیاری را جذب خود می کند.

ماسوله

شهر کوچک ماسوله دارای یک سبک معماری بی نظیر است که در آن حیاط جلوی هر یک از خانه های شیب دار در واقع سقف خانه پایینش است. این دهکده کوچک در این منطقه حدود 1000 سال است که وجود دارد و به نظر می رسد که سنت ساخت این خانه های عجیب تقریباً در تمام مدت وجود داشته است.

در بالای بام های بسیاری از خانه ها، چمنزارها کاشته شده و سایر وسایل حیاط سنتی نیز توسط افراد در محل قرار گرفته اند که به نوبه خود تحت پوشش حیاط جلوی همسایه طبقه بالایی خود است. ساختمان ها آن قدر محکم بسته شده اند که تنها جایی برای شبکه پیچ و خم مانند پله ها و جاده های باریک وجود دارند که بتواند هر یک از سازه ها را به یکدیگر متصل کند.

در حقیقت اتومبیل و موتور در ماسوله مجاز نیست، زیرا جایی برای آن ها وجود ندارد! چشم انداز اطراف ماسوله سرسبز و کوهستانی است که دارای پوشش مکرر مه غلیظ است. بسیاری از خانه های این شهر در خشت های زرد روشن پوشیده شده اند تا از طریق مه نیز بهتر دیده شود. زیبایی طبیعی منطقه هر ساله تعداد بازدید کنندگان زیادی را به خود جلب می کند.

گنبد کاووس

شهرستان گنبد کاووس دومین شهر بزرگ از استان گلستان می باشد. این شهرستان که در قدیم به جرجان معروف بوده است، دارای قدمتی طولانی می باشد. یکی از بناهای زیبا و به یاد ماندنی این شهرستان برج گنبد قابوس نام دارد که طرح و سبک معماری این بنا بسیار چشم گیر است. گنبد کاووس همچنین محل پرورش دانشمندان بسیاری در زمینه علم پزشکی است از جمله ابوسهل مسیحی و حکیم اسماعیل جرجانی صاحب دایره المعارف ذخیره خوارزمشاهی بوده است. آلماگل (دریاچه سیب) یکی از تالاب های زیبا و دیدنی واقع در این شهرستان می باشد که زیستگاه مناسبی برای پرندگان بومی و مهاجر است.

لاهیجان

لاهیجان در پای کوه های البرز در شمال ایران قرار گرفته است که طبیعت دیدنی آن برای همه شناخته شده است. لاهیجان، شهری با منظره ای نفس گیر از زیبایی خفته که به عروس گیلان معروف است، خود را به شما نشان می دهد. لاهیجان، یکی از شهرهای دیدنی و دارای جاذبه های گردشگری فراوان است که مطابق با سلیقه های مختلف گردشگران می باشد.

از استخر لاهیجان و شیطان کوه و سقف لاهیجان تا بسیاری از جاذبه های تاریخی، لاهیجان جایی بسیار زیبایی است. این شهر سرزمین چای نام گذاری شده است، بنابراین تنفس عطر چهار در هوای تازه لاهیجان و نوشیدن چای معتبر این شهر، تجربه ای را در یک فضای باورنکردنی برای شما به ارمغان می آورد که مانند آن را به سختی می توان یافت.

پارک جنگلی ناهارخوران

این پارک در استان گلستان قرار گرفته است که یکی از مکان های مورد علاقه مردم این شهر و گردشگران است. خانواده هایی که علاقه بسیاری به کباب و پیک نیک دارند حتماً سَری به این مکان قدیمی بزنند. این پارک دارای آب و هوایی مطلوب است که تمامی امکانات یک اقامت چند روزه را دارا می باشد و از دیرباز هر وقت نام گرگان شنیده می شود، همگان به یاد این پارک وسیع می افتند. این مکان برای کوهنوردی بسیار مناسب می باشد.

پوشش گیاهی و جانوری بسیاری در این مکان مشاهده می شود و به دلیل حضور انسان ها در روز، حیوانات اغلب پنهان می شوند؛ ولی با کم شدن تعداد افراد در شب، کم کم حضور آن ها پررنگ تر می شود. در این پارک حیوانات زیادی مانند شغال، گرگ، سنجاب، شاهین، عقاب، موش و موارد دیگر زندگی می کنند.

ویزارو: ویزای تضمینی شینگن، ویزای کانادا تضمینی

سلو بلاگ: محفلی برای هم اندیشی

منبع: گردشبان
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 10548

به "بهترین مناطق شمال برای مسافرت و گردشگری کجاست؟، معرفی چند منطقه دیدنی در شمال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین مناطق شمال برای مسافرت و گردشگری کجاست؟، معرفی چند منطقه دیدنی در شمال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید