با جاذبه های گردشگری خراسان شمالی آشنا شویم

به گزارش راه ساری، جاذبه های گردشگری خراسان شمالی در شمال شرق کشور به دلیل موقعیت جغرافیایی اش، منحصر به فرد هستند که باعث جذب گردشگران فراوان به این منطقه شده است.

با جاذبه های گردشگری خراسان شمالی آشنا شویم

جاذبه های گردشگری خراسان شمالی غنی از آثار تاریخی، مذهبی و طبیعی است.استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور با مساحتی حدود 28 هزار و 434 کیلومتر مربع، جزو پانزدهمین استان ایران محسوب می شود. این استان از شمال با کشور ترکنستان، از شرق و جنوب با استان خراسان رضوی و از غرب با استان گلستان و از جنوب غربی با استان سمنان همسایه است. مرکز استان خراسان شمالی، شهر بجنورد است و از شهرهای مهم آن می توان شیروان، اسفراین، مانه، سملقان، جاجروم و فاروج را نام برد. بهترین زمان سفر به این منطقه از ایران بهار و پاییز می باشد.

قلعه جلالالدین

قلعه جلال الدین در فاصله پنج کیلومتری غرب شهرستان گرمه، یکی از برجسته ترینقلعه های نظامی خراسان شمالی محسوب می شود. این قلعه برروی تپه ای نسبتا مرتفع سنگی که در حد فاصل بین گرمه و جاجرم قرار گرفته است، با مصالحیچون سنگ و ملاط ساروج و گاها آجر ساخته شده و دارای پلانی شش گوش با شش برج مدوردر اطراف آن است که درب ورودی آن در ضلع جنوب واقع شده و در سال های گذشته نیزعمارتی در بالای این درب مشاهده می شد.

قلعه جلالالدین که ارتفاع برج ها و دیوارهای آن حدود 12 متر است؛ در واقع در داخل از چهاراطاق در میان این برج ها ساخته شده و خمره هایی نیز در بدنه دیوارهای داخلی و قطورقلعه جهت جمع آوری آب و آذوقه ایجاد شده است.

آیینه خانهمفخم

آینه خانه مفخم یا دارالحکومه سردار مفخم از بناهای دوره قاجار در شمال شهربجنورد است که به شماره 1167 ثبت شده است. این بنا در شهر بجنورد در استان خراسانشمالی قرار گرفته است. این بنای معروف با بناهای دیگری از جمله عمارت کلاه فرنگی وحوضخانه، در باغ عظیمی قرار داشته که آنها مجموعه دارالحکومه مفخم را تشکیل دادهاند.

این بنا دردهه 1250خورشیدی همزمان با دوره حکومت ناصرالدین شاه به دستور یارمحمدخان شادلومعروف به سردار مفخم ساخته شده و به عنوان فضای اداری و دیوانی برای انجام دیدارهایرسمی سردار مفخم با رجال سیاسی عهد قاجار و نیز انجام مراسم تشریفات نظامی و رایزنیدرباره مسائل سیاسی واجتماعی سران ایل مناطق تحت حکومت، مورد استفاده قرار میگرفته است.

آبشار حمید

آبشارحمید بجنورد یکی از آبشارهای بسیار زیبای استان خراسان شمالی است که در محورعظیمراه بجنورد به فاروج در کیلومتر 10، قرار گرفته است. این آبشار زیبا همراه با طبیعتبکر کوهستانی و پوشش گیاهی پراکنده در نزدیکی روستای حمید واقع شده است. برای دیداراز آن باید حدود یک ساعت پیاده به سمت جنوب روستا ادامه جهت داد. ارتفاع اینآبشار در حدود 25 متر است.

آبشار حمیدبا ارتفاعی بیش از 25 متر همواره مورد توجه گردشگران ورزشکاران و خانواده بودهاست. آب این آبشار از روستای آبچور سرچشمه می گیرد و پس از چندین کیلومتر و عبوراز مناطق مختلف در کوهستان های حمید جلوه ای از زیبایی طبیعت را به رخ بینندگانخود می کشد.

این آبشار درانتهای دره ای پیچ در پیچ صخره ای قرار گرفته که عبور از آن علاوه بر زیبایی وجذابیت، ریزش آب از دو ستون (کوه) سنگی 25 متری، آهنگی زیبا از نغمه طبیعت را بهگوش مخاطبان می رساند تا این امر، عظمت خلقت خداوند را به رخ بکشد. نوع سنگ هایمنطقه بیشتر آهکی بوده و سنگ های کنار بستر رودخانه رسوبی و مملو از فسیل میباشند. همچنین پوشش گیاهی منطقه شامل انواع گیاهان دارویی و مرتعی و درختچه هاییمانند انجیر و تمشک می باشد. بهترین فصل بازدید از این منطقه، فصل بهار است. ازروستای حمید تا آبشار جهتی بسیار زیبا و منحصربفرد به طول نیم ساعت دارد.

منطقه شکارممنوع شاه جهان

شاه جهان نام بلندترین قله ارتفاعاتی است که دنباله آن به کوههایبینالود و آلاداغ می رسد و به نقلی 3350 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این رشتهکوه که روستای بام (با حدود 1600 متر ارتفاع از سطح دریا) در چند کیلومتری جنوب آنواقع شده است، دنباله سلسله جبال البرز میباشد. کوه شاه جهان از چند قسمت تشکیل شده که هر کدام به نامی خاص شناخته می شوند.خروس یا کرکس رو، تخته میرزا، گورکی یا گورکان یا گبرکان ... از جمله نامهای آنبشمار می رود.

از آنجایی که در زمستان برف زیادی در این رشته کوه می بارد، دره هایاطراف آن سرسبز هستند. اما بخش شمالی آن که متاثر از رطوبت بخش شمالغربی کشورمان میباشد سرسبزتر از بخش جنوبی آن است. این رشته کوه از طاقدس ها و ناودیس های فشرده ومتقارن تشکیل شده که به جهت عمومی شیب طبقات شمالی، جنوبی می باشد که حداکثرفشردگی را در مرکز دارد. این رشته کوه دارای صخره های عظیم و عریان و دامنه ها ازقطعه سنگهای درشت و ریز پوشیده شده است.

روستایاسپیدان

روستای توریستی و تاریخی اسپیدان هشت قرن قدمت دارد، زیارتگاه امامزادهمحمدباقر و بافت کهن روستا نشانگر این قدمت تاریخی است. روستایی که نمادش درختانصندل با قطر تنه حدود 2.65 متر است. اسفیدان روستایی با دره ها، آبشارها و قلعه هایزیبا و نادری است که در کمتر جایی می توان مشابهش را یافت.

اسپیدان، درمیان دره ای زیبا واقع شده و پیرامون آن را کوه های مرتفعی فراگرفته است. اینروستا از جنوب غربی به کوه آق قیه و از شمال غربی به کوه اسب و از جنوب غربی بهتنگة دهیر مزه محدود می شود. اسپیدان با بافت قدیمی و پلکانی زیبا، در میان دره ایسرسبز واقع شده و زیبایی مسحور کننده اش را به رخ حاضران می کشاند.

چشمه آب معدنیو آبشار هنرور در فاصله 3 کیلومتری اسپیدان، طبیعت و سرزندگی فراوانی را برای اینروستا و مکانی مناسب را برای گردشگران به وجود آورده است. تاش قلعه، در غرب اسفیداندیواری صخره ای را نشان می دهد که نشان از گذشته ای بسیار قدیمی دارد. برج قاریمالاق و قارقه برج های سنگی قدیمی در اطراف روستا بوده که هنوز قسمتی از پایه هایآن باقی مانده است.

حسینیهجاجرمی

حسینیه جاجرمی در مرکز شهر بجنورد و در محدوده بافت تاریخی شهر، در کوچهجاجرمی ها واقع شده است. این بنا از یادمان های اواخر دورهٔ قاجار در شهر بجنورداست که به استناد کتیبه موجود در سال 1325 هجری قمری به دست غلامرضا بنا یزدیساخته شده است.

حسینه جاجرمییک نمونه معماری سنتی از نوع حیاط مرکزی است که نوعی معماری درونگرا قلمداد می شودو در آن تمام درب و پنجره ها و نورگیرهای رو به حیاط باز می شوند. این نوع معماریاغلب در مناطق خشک و کویری مورد توجه بوده و در منطقه بجنورد چندان معمول نیست.

طرح کلی پلانبنا مربع شکل است و در ضلع شرقی و غربی از دو طبقه تشکیل شده که در مجموع حدود 600متر مربع مساحت دارد. ورودی حسینیه از طریق یک هشتی به حیاط مرکزی متصل شده که بادو رشته پلکان در گوشه های شمال شرقی جنوب غربی به مهتابی های طبقه فوقانی راه می یابد.سقف هشتی بنا در قسمت ورودی و تمام حجره های طبقه پایین با قوس کلیل پوشش یافته وطبقه بالا به صورت تیرپوش است. بخش های مختلف بنا با آرایه های معماری از قبیلآجرکاری، گچبری، مقرنس کاری و کتیبه هایی تزئین شده است. قسمت بالایی دیوار ایوانشرقی یک افریز تزیینی با کتیبه به خط نستعلیق دارد که در آن گزیده ای از ترکیب بندمشهور محتشم کاشانی در مرثیه شهدای کربلا (باز این چه شورش است) گچبری شده است.

جمع آوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 21 آذر 1399 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 12582

به "با جاذبه های گردشگری خراسان شمالی آشنا شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با جاذبه های گردشگری خراسان شمالی آشنا شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید