با چرخ و فلک چشم لندن، در آسمان شهر لندن سفر کنید

به گزارش راه ساری، چشم لندن یا چرخ هزاره در کرانه جنوبی رودخانه تیمز در لندن واقع شده است. این چرخ و فلک بلندترین چرخ و فلک اروپا می باشد و سالیانه با بیش از 3 میلیون بازدیدکننده، محبوب ترین جاذبه گردشگری انگلستان است. در مارس 2020، چرخ و فلک لندن تولد 20 سالگی خود را جشن گرفت. چرخ و فلک لندن از سال 2000 بالاترین و وسیع ترین چشم انداز عمومی را در شهر لندن به ببیندگان ارائه می داد. در ادامه با ما همراه باشید تا گذری بر پیشینه این سازه بزرگ داشته باشیم.

با چرخ و فلک چشم لندن، در آسمان شهر لندن سفر کنید

برای مشاهده قیمت و رزرو پرواز لندن می توانید روی تصویر زیر کلیک کنید:

طراحی و ساخت چرخ و فلک لندن

پایه اصلی چرخ و فلک لندن توسط یک قاب A-شکل، که تنها در یک طرف چرخ و فلک قرار گرفته است، پشتیبانی می گردد. این سازه عظیم توسط جولیا بارفیلد و دیوید مارکس از تیم معماران مارک بارفیلد، طراحی شده است. طراحی شاهکار این سازه در طی این سال ها بیش از 40 جایزه مختلف را به نام خود نموده است.

این سازه 135 متر طول دارد و قطر چرخ آن 120 متر است. هنگامی که در سال 2000 چرخ و فلک لندن برای عموم مردم بازگشایی شد، بلندترین چرخ و فلک جهان نام گرفت. اما این لقب در سال های بعد توسط دیگر سازه های جهان ربوده شد. در سال های 2006، 2008 و 2014 چرخ و فلک های ستاره نانچانگ با ارتفاع 160 متری، چرخ و فلک پرنده سنگاپوری با ارتفاع 165 متری و چرخ و فلک های رولر با ارتفاع 167 متر به ترتیب بلندترین چرخ فلک های جهان لقب دریافتد. در سال 2013، یک سکوی بازدید (مشاهده) به ارتفاع 245 متر در طبقه 72 برج شارد ساخته شد و رتبه نخست بالاترین چشم انداز لندن را به نام خود کرد.

بازگشایی چرخ و فلک لندن

چرخ و فلک چشم لندن به طور رسمی توسط نخست وزیر وقت تونی بلر در 31 دسامبر 1999 افتتاح شد، اما به دلیل مشکل کلاچ کپسول تا 9 مارس 2000 برای عموم مردم بازگشایی نشد. در 5 ژوئن 2008 اعلام شد که 30 میلیون نفر از زمان باز شدن چشم لندن سوار این چرخ و فلک عظیم شده اند.

نکته جالب اینجاست که این سازه عظیم، یک برنامه 5 ساله تفریحی و گردشگری موقت بود، اما در دسامبر 2001، تصمیم برآن شد که چرخ و فلک لندن برای همواره برجای خود بماند. به همین منظور، مدیران مربوطه درخواست خود را به شورای لبمت ارائه دادند و این درخواست در ژوئیه 2002 پذیرفته شد.

اتاقک های مسافربری چرخ فلک لندن

هر کابین حمل مسافر وزنی معادل با 10 تن را دارد و حداکثر ظرفیت آن 25 نفر است. فضا اتاقک ها به قدری عظیم هستند تا به راحتی در آن قدم بزنید یا آزادانه بر روی جایگاه ها جابه جا شوید. به عنوان نمادی از 32 منطقه شهر لندن، در ساخت این چرخ و فلک از 32 کابین مسافربری استفاده نموده اند. شماره گذاری کپسول ها بسیار جالب است، کپسول ها از شماره 1 تا 33 نامگذاری شده اند اما به دلیل عقاید خرافی عدد 13 را برای دور کردن بدشانسی حذف نموده اند! در تاریخ 2 ژوئن 2013 به مناسبت شصتمین سالگرد تاجگذاری ملکه الیزابت دوم، یک کابین مسافری به نام کابین تاجگذاری نامگذاری شد.

چرخ و فلک عظیم لندن با سرعت در حدود 0.9 کیلومتر در ساعت (یا سرعت 26 سانتی متر در ثانیه) می چرخد به طوری که یک دور چرخش آن حدود 30 دقیقه طول می کشد. معمولا چرخ و فلک لندن برای سوار شدن مسافران متوقف نمی گردد. سرعت چرخش آنقدر آهسته است که به مسافران اجازه می دهد در سطح زمین از کپسول های متحرک داخل و خارج شوند. در مواردی که مسافران سالخورده یا دچار ناتوانی جسمی باشند، چرخ و فلک متوقف شده و اجازه می دهد مسافران با خیال راحت سوار و پیاده شوند.

روبرو شدن چرخ و فلک لندن با مسائل اقتصادی

در 20 مه 2005، گزارش هایی از یکسری از اسناد در روزنامه ها منتشر شد که نشان می داد مرکز بانک جنوب (SBC)- صاحبان بخشی از زمینی که چرخ و فلک چشم لندن در آن واقع شده است- اخطاریه را برای ترک محل به همراه تقاضا برای افزایش اجاره از 64000 پوند در سال به 2.5 میلیون پوند به مسئولان چرخ و فلک لندن ارائه داده بودند، که مدیران مربوطه درخواست را نپذیرفتند.

در 25 مه 2005، کن لیوینگستون، شهردار لندن قول داد که چرخ و فلک چشم لندن در شهر باقی بماند. وی همچنین متعهد شد که در صورت حل نشدن اختلاف از اختیارات خود برای صدور دستور خرید اجباری از آژانس توسعه لندن استفاده کند. زمین موردنظر قسمت کوچکی از باغ های جوبیل است که زمانی که شورای عظیم لندن ورشکست شده بود به مبلغ 1 پوند به بانک جنوب SBC فروخته شده بود.

مرکز بانک جنوب و بریتیش ایرویز چشم لندن پس از آنالیز قضایی در خصوص اختلاف اجاره، انتها در 8 فوریه 2006 با یک اجاره 25 ساله توافق کردند. کمپانی توسو همچنین از مالکیت کل یک سوم منافع و سود بریتیش ایرویز و شرکت مارکس برفیلد از چرخ و فلک چشم لندن و همچنین بدهی معوق به BA اطلاع داد.

کمپانی توسو به وسیله این توافق نامه ها یک مالکیت صد در صدی را به دست آورد و هم چنین بدهی وام ساخت چرخ و فلک چشم لندن از بریتیش ایرویز را که تا اواسط سال 2005 بیش از 150 میلیون پوند بود و نرخ سود 25٪ در سال را دریافت می کرد، حل و فصل کرد.

تمجید عظیمان از چرخ و فلک چشم لندن

بعد از افتتاح چرخ و فلک لندن بسیاری از منتقدان و عظیمان انگلیس و سایر نقاط جهان لب به تعریف و تجمید از این شاهکار ساخت دست بشر زدند. سر ریچارد راجرز، برنده جایزه معماری پریتزکر در سال 2007، در خصوص چشم لندن در کتابی درباره این پروژه نوشت:

چشم لندن برای لندن کاری کرد که برج ایفل برای پاریس انجام داد، یعنی نماد دادن به شهر لندن. این سازه عظیم به مردم این اجازه را داد تا شهر از بالاترین نقطه ممکن ببیند. نه فقط متخصصان یا افراد ثروتمند، بلکه همه عموم مردم و قشرهای جامعه می توانند از چشم انداز بی نظیر شهر لذت ببرند.

نشریه بیگ سیتی نیز در وصف چرخ و فلک لندن نقل نموده است که:

اگر یک عکاس آماتور یا حرفه ای هستید، چرخ و فلک چشم لندن فرصتی را برای دریافت عکس های نفس گیر از شهر لندن فراهم می نماید. حرکت شما آنقدر کند و آهسته انجام می گردد که فرد را قادر می سازد تا فرصت کافی برای عکسبرداری و فیلمبرداری از همه زوایا داشته باشد. هنگامی که عکسبرداری خود را به سرانجام رساندید، سرعت پایین کابین به شما اجازه می دهد تا آرام بنشینید و منظره های باورنکردنی لندن را تماشا کنید. شک نکنید زمانی که کابین شما به بالاترین نقطه برسد، نفس شما بند خواهد آمد. به همین دلیل این چرخ و فلک شاهکار ارزش بازدید را دارد.

نزدیک ترین راه های رسیدن به چرخ و فلک لندن

چشم لندن در انتهای غربی باغ های جوبیل، در کرانه جنوبی رودخانه تیمز بین پل وست مینستر(Westminster) و پل هانگرفورد (Hungerford) در کنار کانتی هال، در منطقه لمبت لندن واقع شده است.

بهترین راه برای رفتن به چرخ فلک چشم لندن استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مترو و قطار است. مترو واترلو نزدیک ترین مترو به این جاذبه گردشگری محسوب می گردد. ایستگاه مترو امبانکمنت، چارینگ کراس و وست مینستر از دیگر ایستگاه مترو لندن نزدیک به چرخ و فلک لندن هستند. شما به وسیله دو ایستگاه راه آهن واترلو و واترلو شرقی می توانید از چرخ و فلک لندن بازدید نمایید.

انگلیسلندن

ایرانیرو: سفر به زیباترین شهرهای ایران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد

منبع: الی گشت
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 12540

به "با چرخ و فلک چشم لندن، در آسمان شهر لندن سفر کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با چرخ و فلک چشم لندن، در آسمان شهر لندن سفر کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید