برنامه های جشنواره کتاب خوانی رضوی اعلام شد

به گزارش راه ساری، دبیر جشنواره کتاب خوانی رضوی با ارائه توضیحاتی درباره این جشنواره از افزایش 32 درصدی شرکت کنندگان اطلاع داد.

برنامه های جشنواره کتاب خوانی رضوی اعلام شد

به گزارش خبرنگاران، نشست خبری هشتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی امروز (سه شنبه، ششم شهریورماه) در نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار گردید.

در ابتدای این نشست مهدی رمضانی -معاون توسعه کتابخانه های نهاد کتابخانه های عمومی و دبیر جشنواره- اظهار کرد: نهاد کتابخانه های عمومی سومین سالی است که متولی برگزاری این جشنواره است که به نام حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است. روند اختتامیه های استانی این جشنواره از دیروز (دوشنبه پنجم شهریورماه) شروع گردیده و تا عید غدیر خم ادامه خواهد داشت. در دوره ششم که اولین سالی بود که نهاد کتابخانه ها این جشنواره را برگزار می کرد حدود 238 هزار نفر در جشنواره کتاب خوانی رضوی شرکت کردند. در دوره هفتم نیز 648 هزار و 228 نفر در جشنواره شرکت کردند. سال جاری هم با رشد 32 درصدی روبرو شدیم و حدود 895 هزار نفر در این جشنواره شرکت نموده اند که این موضوع برای ما مغتنم و نویدبخش است.

او اضافه کرد: این جشنواره در یک پهنای جغرافیایی وسیع انجام می گردد و هزاران نفر درگیر این مسابقه شدند که امیدواریم این اتفاق منشأ تحول باشد و دغدغه رهبری را در امر کتاب خوانی تا حدودی رفع کند. از میان بیش از 700 عنوان کتاب هفت کتاب برای جشنواره انتخاب شد که عبارتند از مهمان خراسان نوشته سعید بیابانکی، مژده گل از محمود پوروهاب، کاش تو را می دیدم و مسافر هشتم از مژگان شیخی، مهر ولایت در آسمان ایران نوشته علی کریمی جهرمی، ماه هشتم از مهدی غلامعلی و به سپیدی یک رویا از حسن غلامی. برای حضرت شاهچراغ (ع) نتوانستیم کتابی را انتخاب کنیم زیرا کتابی در این زمینه وجود نداشت و از ناشران و نویسنده ها خواهشمندیم در این زمینه اقدام به فراوری محتوا نمایند.

رمضانی سپس ادامه داد: سال جاری کوششمان این بود سوالات به نحوی طرح شوند که قابلیت طرح عمومی در جامعه داشته باشند. هفت سری سوال از هر کتاب طرح شد تا به فرایند صحیح برگزاری جشنواره خدشه وارد نکند. کل قرائت پاسخنامه ها به صورت الکترونیکی برگزار گردید تا سرعت در کارها افزایش پیدا کند و کسی نتواند به صورت سلیقه ای عمل کند. سال جاری از مجوز کپی کردن پاسخنامه ها جلوگیری به عمل آمد تا آمارسازی صورت نگیرد. بخش ویژه جشنواره ما بریل سازی و گویاسازی کتاب برای نابینایان بود که سال جاری حدود 200 کتاب به بریل تبدیل شد و کتاب های صوتی در سایت بارگذاری شد.

او اعلام نمود: سال جاری کوشش کردیم با توجه به فشار اقتصادی که وجود داشت نهایت صرفه جویی و هم افزایی مشارکت دستگاه ها را برای کاهش هزینه ها داشته باشیم، هر چند معتقدیم هر چه هزینه در بخش فرهنگی انجام گردد هدر نرفته است. سال جاری با توجه به گستردگی جشنواره احتیاج به همکاری همه نهادها وجود داشت. حدود 400 دستگاه در امر ترویج کتاب خوانی با ما همکاری داشتند و مدیران نهاد کتابخانه های عمومی در استان ها به عنوان دبیر جشنواره در همان استان انتخاب شدند.

سپس ناصری - مدیر روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی- اظهار کرد: برای تبلیغ و ترویج جشنواره کتابخانه رضوی از شخصیت های فرهنگی و گروه های مرجع استفاده کردیم. اقدام دیگری که برای این موضوع انجام شد هم افزایی و مشارکت سایر دستگاه ها و رسانه ها در جهت جلب مشارکت همچون فراوریات تصویری اعم از فیلم و پویانمایی را داشتیم. سال جاری حدود 40 دقیقه پویانمایی فراوری شد که عموما از رسانه ملی منتشر شد. در این دوره نیز حرکت منسجم تری درباره مستندسازی انجام شد. فراوری محتوا در قالب خبر و گفت وگو در رسانه ها داشتیم که مجموعا بیش از 280 اثر فراوری شد. از ظرفیت های پیام رسان های داخلی نیز در این زمینه استفاده کردیم. همچنین حدود 49 عنوان فراوریات تبلیغاتی در قالب پوستر، اینفوگرافی و دفترچه داشتیم.

در ادامه نشست مهدی رمضانی درباره فرایند داوری و اعلام نتایج شرحاتی را ارائه کرد و سپس آمار و ارقام شرکت نماینده ها را به این شرح اعلام نمود:

در بخش مکتوب مجموعا 530 هزار و 686 نفر شرکت کردند؛ 145 هزار و 254 نفر در بخش نقاشی، 127 هزار و 527 نفر در بخش نوجوان، 257 هزار و 905 نفر در بخش بزرگسال که شامل 142 هزار و 17 خانواده است.

32 هزار و 809 نفر در بخش اینترنتی شرکت کردند؛ 4261 نفر در بخش نقاشی، 94 هزار و 804 نفر در بخش پویش مجازی، 47 هزار و 61 نفر در بخش نوجوان و 26 هزار و 843 نفر در بخش بزرگسال، شامل 8651 خانواده است.

او درباره نحوه تقدیر از برگزیدگان اعلام نمود: برگزیده ها در سه سطح ملی، استانی و کتابخانه ای تقدیر می شوند. مراسم تقدیر ملی در تهران روز 17 شهریورماه در مجتمع سرچشمه با حضور 80 برگزیده ملی و هشت خانواده برگزار می گردد. در استان هایمان هم روند اختتامیه ها ادامه دارد که در هر استان 17 جایزه توزیع می گردد. تجلیل ویژه ای هم برای شهرستان ها در نظر گرفتیم که حدود 1500 جایزه در نظر گرفته گردیده است. برای هر کتابخانه هم 12 جایزه به صورت میانگین در نظر گرفتیم.

دبیر جشنواره کتابخوانی رضوی سپس با اعلام آمادگی برای همکاری با نهادهای دیگر بیان نمود: اگر کارها به صورت الکترونیکی انجام گردد هزینه عجیب و غریبی به هیچ نهادی تحمیل نمی گردد. ما دنبال برندکردن خود نیستیم و حاضریم برای گسترش کتاب و کتاب خوانی تجارب مان را در اختیار نهادهای دیگر بگذاریم.

او همچنین درباره بخش بین الملل شرح داد: ما با همکاری جامعة المصطفی العالمیه منابع و سوالات را به زبان های عربی و انگلیسی ترجمه می کنیم و در اختیار دانش آموختگان این نهاد قرار می دهیم تا از ظرفیت آن ها استفاده کنیم. سال جاری حدود 3000 نفر در این بخش شرکت کردند که مراسم اختتامیه توسط نهاد جامعة المصطفی به صورت جداگانه برگزار خواهد شد.

رمضانی همچنین درباره میزان جایزه ها اظهار کرد: در فراخوان مان برای هر نفر 100 هزار تومان در بخش ملی در نظر گرفته بودیم که این هزینه به 200 هزار تومان افزایش پیدا نموده اما خانواده ها تغییری نداشتند. خانواده ها در چهار گروه تجلیل می شوند؛ خانواده های دونفره 500 هزار تومان، سه نفره 750 هزار تومان، چهارنفره یک میلیون تومان و خانواده های پنج نفره یک میلیون و 250 هزار تومان تا یک و نیم میلیون.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 آبان 1397 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 112

به "برنامه های جشنواره کتاب خوانی رضوی اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه های جشنواره کتاب خوانی رضوی اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید