بزرگترین حراجی جهان (Black Friday) چه روزی است؟

به گزارش راه ساری، آیا می دانستید خرید کردن باعث افزایش طول عمر می گردد؟ این یک جمله صرفاً تبلیغاتی نیست، بلکه تحقیقاتی که پژوهشگران انجام داده اند نشان داده که افرادی که برای خرید به بیرون از خانه می فرایند نسبت به سایر افراد بیشتر عمر می نمایند. پس بی دلیل نیست که خرید کردن برای تمام مردم جهان دارای اهمیت می باشد تا جایی که یک روز در سال به همین کار اختصاص داده شده است: بلک فرایدی (Black Friday) روزی که مشتریان به دنبال خرید بیشتر با هزینه کمتر و فروشندگان به دنبال فروش هرچه بیشتر محصولات خود هستند. در ادامه مطلب با این روز خاص بیشتر آشنا می شویم.

بزرگترین حراجی جهان (Black Friday) چه روزی است؟

بلک فرایدی (Black Friday) یا آدینه سیاه چیست؟

بلک فرایدی (Black Friday) آخرین آدینه ماه نوامبر است که به عنوان یک روز خاص برای خرید و فروش در بیشتر نقاط جهان شناخته شده است. طبق این سنت قدیمی، این روز شروعی است برای خرید کریسمس و سال نو میلادی، به همین دلیل فروشگاه ها قیمت اجناس خود را فقط برای یک روز تا حد زیادی پایین می آورند. در این رویداد هیجان انگیز مردم از شب قبل جلوی فروشگاه ها صف می بندند تا به محض باز شدن درب آن ها بتوانند اجناس مورد احتیاجشان را با پایین ترین قیمت خریداری نمایند.

چرا آدینه سیاه؟

همزمان با وارد شدن افراد به فروشگاه ها برای خرید، میزان فروش محصولات بزرگ و کوچک نیز به مقدار زیادی افزایش پیدا می نماید. این افزایش فروش برای فروشگاه هایی که تا قبل از بلک فرایدی (Black Friday) در شرایط زیان دهی و قرمز قرار داشتند باعث سوددهی و تبدیل رنگ قرمز فروش آن ها به سیاه می گردد. همین افزایش فروش و تغییر شرایط از قرمز به سیاه باعث شده تا این روز به نام آدینه سیاه نام گذاری گردد.

تاریخچه بلک فرایدی (Black Friday)

تاریخچه شکل گیری بلک فرایدی (Black Friday) را می توان در آمریکا جستجو کرد. طی سال های گذشته حسابداران امریکایی سودهای خود را با اتوماتیک مشکی و زیان ها را با اتوماتیک قرمز یادداشت می کردند. آخر سال چنانچه ترازنامه ها قرمز می شدند، نشان دهنده زیان و چنانچه مشکی می شدند نشان دهنده سود بالای آن ها بود. به همین دلیل نیز این روز را که روز خرید و فروش محصولات است بلک فرایدی نامیدند.

همچنین به دلیل شلوغی بی اندازه خیابان ها و ترافیک سنگین در این روز پلیس امریکا نام آدینه سیاه را برای آن انتخاب کرد.

درحال حاضر آخرین آدینه ماه نوامبر در بیشتر ایالت های امریکا تعطیل رسمی می باشد و علاوه بر امریکا، بیشتر کشورهای جهان نیز برای افزایش فروش محصولات بزرگترین حراجی را در فروشگاه های آنلاین و حضوری خود برگزار می نمایند.

دلیل هیجان افراد برای خرید در بلک فرایدی

در روز بلک فرایدی (Black Friday) تمام کالاهای فروشگاه ها شامل تخفیف های استثنایی می شوند و مردم می توانند اجناس مورد احتیاج خود را با کمترین هزینه خریداری نمایند. همین دلیل باعث به وجود آمدن رقابت بین فروشگاه های مختلف برای فروش و همچنین رقابت بین افراد برای خرید محصولات دلخواه می گردد و اصطلاحی به نام Door buster را به وجود می آورد. همان طور که می دانید Door به معنای در و Buster به معنای درهم شکستن می باشد. افراد برای خرید اجناس باکیفیت بهتر از شب قبل مقابل درب فروشگاه ها صف می بندند و با نزدیک شدن زمان بازگشایی، به سمت درب فروشگا ه ها هجوم می آورند در بعضی از مواقع نیز باعث شکسته شدن درب فروشگاه می شوند.

بیشترین محصولات خریداری شده در بلک فرایدی

از آنجایی که حراجی بلک فرایدی شامل تمام اجناس می گردد، تمامی آن ها مورد استقبال خریداران قرار می گیرند. اما وسایل الکترونیکی و دیجیتالی به دلیل اینکه در حالت عادی از قیمت های بالایی برخوردار هستند و در این روز تخفیفات قابل توجهی را شامل می شوند، نسبت به سایر اجناس هواداران بیشتری دارند. رقابت بر سر خرید این محصولات بیشتر مواقع برای خریداران دردسرساز خواهد شد.

ساعت شروع بلک فرایدی

ساعت شروع بلک فرایدی از مواردی است که باعث رقابت شدید میان فروشگاه ها شده است. در ابتدا صاحبان فروشگاه ها ساعت 12 نیمه شب حراج بزرگ خود را شروع می کردند. اما در حال حاضر به دلیل افزایش رقابت، شروع این حراجی بزرگ ساعت مشخصی ندارد. حتی بعضی از فروشگاه ها از ساعت 10 شب حراج بزرگ خود را شروع می نمایند. به همین دلیل خوابیدن مردم شب قبل از شروع بلک فرایدی در جلوی فروشگاه ها و باز بودن مغازه ها در تمام مدت شب در این زمان امری بسیار عادی است.

اتفاقات ناگوار در بلک فرایدی

روز حراج بزرگ معمولاً به خوشی و آرامش به خاتمه نمی رسد. رقابت شدید و هیجان بالا در این روز در بعضی از مواقع باعث به وجود آمدن حوادث تلخ و جبران ناپذیر می گردد. یکی از حوادث تلخی که باعث کشته شدن کارکنان یکی از فروشگاه ها شد در سال 2008 رخ داد. طی این حادثه، افرادی که منتظر باز شدن درب فروشگاه بودند، بیش از این طاقت نیاورده و با فشار درب را شکستند و به سمت اجناس هجوم بردند. به دلیل حجم فشار زیاد یکی از کارکنان زیر دست و پای مشتریان مانده و جان خود را از دست داد.

همچنین در سال 2010 یک زن برای پیشی دریافت از دیگران بر روی آن ها اسلحه کشید تا خود را زودتر از آن ها به داخل فروشگاه برساند. پاشیدن اسپری فلفل نیز برای عقب راندن دیگر مشتریان باعث به وجود آمدن اتفاقات تلخ خواهد شد.

مزیت های خرید آنلاین در بلک فرایدی

امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی و راه اندازی فروشگاه های اینترنتی بیشتر افراد، خرید آنلاین را به حضوری ترجیح می دهند و همین باعث خلوت تر شدن فروشگاه ها خیابان ها در بلک فرایدی می گردد. از دیگر مزیت های خرید آنلاین می توان به موارد زیر اشاره نمود:

نماندن در صف های طولانی خرید

فرصت برای انتخاب کالا با رنگ و طرح مورد نظر

در امان ماندن از اسلحه ها و اسپری های فلفل

خلوت تر شدن خیابان ها

در امان ماندن کالای خریداری شده از ست دیگر متقاضیان

همچنین خرید آنلاین باعث می گردد که استفاده از این حراجی بزرگ تنها مختص به این روز خاص نباشد و افراد بتوانند چند روز قبل و بعد نیز کالای خود را نرخ مناسب خریداری نمایند.

بلک فرایدی در سایر کشورها

استقبال مردم امریکا از بلک فرایدی باعث شد تا این سنت قدیمی در کشورهای مختلف دیگر نیز اجرا گردد و امروزه Black Friday به روز جهانی خرید تبدیل گردد. این مراسم در کشورهایی مانند بریتانیا، روسیه، کانادا و فرانسه بر طبق سنت اولیه خود و در سایر کشورها نیز بر طبق رسوم همان کشور برگزار می گردد.

در سال های اخیر بلک فرایدی در ایران نیز مانند سایر کشورها هواداران خود را پیدا نموده است و بسیاری از فروشگاه ها محصولاتشان را با تخفیف برای فروش به خریداران عرضه می نمایند.

فروشگاه های بلک فرایدی در ایران

از سال 2016 فروشگاه های ایرانی نیز همزمان با سایر فروشگاه های جهان محصولات خود را به حراج می گزارند. این کاهش قیمت هم به حضوری و هم به صورت آنلاین به خریداران عرضه می گردد.

در بین سایت های آنلاین دو سایت دی جی کالا و بامیلو از فروشگاه هایی هستند که می توان به مراجعه به آن ها بسیاری از محصولات را با قیمت های باورنکردنی خریداری کرد.

منبع: ستاره ونک
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 7669

به "بزرگترین حراجی جهان (Black Friday) چه روزی است؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "بزرگترین حراجی جهان (Black Friday) چه روزی است؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین حراجی جهان (Black Friday) چه روزی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید