بن سلمان از رفتار لجوجانه خود دست بر نمی دارد

به گزارش راه ساری، به گزارش خبرنگاران، بابی گوش روزنامه نگار آمریکایی با انتشار یک مقاله در بلومبرگ با عنوان کاهش درآمدهای نفتی و مسائل با همسایگان و بحران مشروعیت بین المللی؛ آیا محمد بن سلمان از اشتباهاتش درس عبرت می گیرد، آورده است: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به مسئولیت خود در قبال اوضاع مالی که سعودی شاهد آن نبوده، اذعان می نماید به ویژه با توجه به تصمیمات نابخردانه در رویارویی با روسیه درباره قیمت نفت که همزمان با شیوع کرونا بود.

بن سلمان از رفتار لجوجانه خود دست بر نمی دارد

وی می نویسد: با وجود شمار کم جانباختگان کرونا در عربستان اما ویرانی مالی، ولیعهد سعودی را مجبور به بازنگری در طرح هایش درباره چشم انداز 2030 خواهد نمود؛ همان طرح اصلاحات مالی و اجتماعی که در میان دردهای ناشی از کاهش قیمت نفت به آن فکر شد و هدفش کاهش وابستگی عربستان به نفت و گگرددن زمینه برای بخش خصوصی برای پیشبرد اقتصاد بود.

بابی گوش نوشت: پس از 4 سال همچنان 60 درصد از درآمد عربستان از نفت است. ولیعهد سعودی اقدامات ریاضت مالی و مالیات برارزش افزوده اعلام نموده است که این اقدامات قطعاً به کند شدن سرمایه گذاری در بخش خصوصی منجر خواهد شد و سرخوردگی بیکاران عربستانی که اکثریت آنها زنان هستند را به دنبال خواهد داشت.

بلومبرگ آورده است: واقعیت دشواری که حاکم کنونی عربستان که تا پنج سال قبل ناشناخته بود و پدرش طعم قدرت واقعی را به وی چشاند، بخشی از مسائل دیگر است و چالشهایی که عربستانی که به نفت وابسته است با توجه به افزایش نرخ جمعیت و کاهش ثروت، را دوچندان خواهد نمود.

بن سلمان از رفتار لجوجانه خود دست بر نمی دارد

بابی گوش می نویسد: فرصت محمد بن سلمان برای رهبری کشور شکوفا و باثبات مستلزم بازنگری در اشتباهاتی است که مرتکب شده و در ایجاد آن سهیم بوده است؛ اما ولیعهد سعودی اهتمامی به تغییر شیوه لجوجانه و نابخردانه اش ندارد. ماههای گذشته درس های خوبی گرفته است که به نفعش است که آنرا آویزه گوش کند و مهمترین آن این است که به روابط آمریکا-عربستان به عنوان امر واقع، نمی تواند تکیه کند.

این نویسنده به مکالمه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با محمد بن سلمان در آوریل که ولیعهد سعودی را مجبور به خاتمه جنگ نفتی با روسیه کرد، و نیز خروج سامانه های پاتریوت آمریکایی از عربستان، می نویسد: تغییر در موضع واشنگتن به ویژه با توجه به فرصت تغییر ساکن کاخ سفید و تعبیر جو بایدن مبنی بر قصدش برای اصلاح پل ها با ایران، رخ نخواهد داد. از دست دادن حمایت بی دریغ آمریکا بدان مفهوم است که ولیعهد احتیاج به دوستانی در نزدیکی مرزهایش دارد و از بین هشت کشوری که در اطراف عربستان قرار دارند، روابطش با قطر و یمن بد است و با عراق و عمان روابط سردی دارد و اصلاح روابط و اشتباهاتی که با همسایگان مرتکب شده در دست بن سلمان است البته اگر بخواهد.

بلومبرگ آورده است: محاصره ای که علیه قطر اعمال نموده است و اشتباهی فاحش در سیاست خارجی اش بود با سهولت قابل حل شدن است و ولیعهد سعودی می تواند مخالفت ولیعهد ابوظبی در این زمینه را نادیده بگیرد به ویژه که روابط ویژه این دو سبب نشد که ابوظبی در یمن بماند. در موضوع عمان که سلطان جدید روی کار آمده است فرصت برای روابط گرم وجود دارد. روابط عربستان با یمن و عراق همچنان متشنج است و کرونا زمینه را برای برقراری آتش بس در یمن فراهم نموده است.

بابی گوش می نویسد: جدای از همسایگان در جزیره العرب، روابط عربستان با کشورهای در حال توسعه کاهش یافته است. در جهانی مدرن، بن سلمان با شبح جمال خاشقجی دست و پنجه نرم می نماید و جهان حتی در بحبوحه کرونا هم موضوع را فراموش ننموده است. هنگامی که بحث خرید باشگاه انگلیسی شد و نیز هنگامی که فرزندان خاشقجی از خون پدرشان گذشتند، باز هم موج محکومیت و انتقاد برخاست.

بلومبرگ آورده است: درسی که بن سلمان باید یاد بگیرد این است که در عصر شبکه های اجتماعی هر تلاشی برای تبرئه نزدیکانش اثر معکوس به دنبال دارد. ممکن است که در داخل عربستان که رسانه ها انعکاس دهنده مواضع دولت هستند، و هر انتقادی ساکت می گردد، انتقادی نباشد اما ولیعهد با مشکل بزرگی برای حفظ پایگاه مردمی خود در میان سعودی ها آنهم در زمانی که بالاترین درجه ریاضت مالی بر آنها تحمیل شده، روبرو است.

بابی گوش نوشت: در سایه شرایط مالی کنونی توان اعمال محدودیت های تجاری ندارد. خشم عمومی ممکن است که به انقلاب در عربستان منتهی نگردد؛ اما به شدت به پایگاه مردمی بن سلمان ضربه می زند.

این نویسنده در خاتمه می نویسد: با وجود تنش در روابط میان ترامپ و شاهزاده، اما محمد بن سلمان امیدوار است که ترامپ وی را نجات دهد.

ویزارو: ویزای تضمینی شینگن، ویزای کانادا تضمینی

سلو بلاگ: محفلی برای هم اندیشی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 9752

به "بن سلمان از رفتار لجوجانه خود دست بر نمی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بن سلمان از رفتار لجوجانه خود دست بر نمی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید