بهترین راه برای حفظ نام خلیج فارس، انتشار نقشه های تاریخی است

به گزارش راه ساری، تهران - خبرنگاران - رئیس سازمان نقشه برداری کشور گفت: یکی از راهکارهای جدی و اثرگذار برای حفظ نام خلیج فارس، انتشار نقشه های تاریخی این پهنه آبی است.

بهترین راه برای حفظ نام خلیج فارس، انتشار نقشه های تاریخی است

به گزارش خبرنگار علمی خبرنگاران، مسعود شفیعی روز دوشنبه در نشست علمی به مناسبت روز ملی خلیج فارس اضافه کرد: انتشار نقشه تاریخی و جغرافیایی خلیج فارس از 2 سال گذشته شروع شد و همچنان ادامه دارد.

وی تاکید نمود: قطعا حفظ این نام می تواند در قالب فراوری همین نقشه ها باشد.

شفیعی گفت: یکی از کاربردهای مهم این نقشه ها از زمان های گذشته این بود که حاکمیت ها از آن برای تثبیت قلمرو خود استفاده می کردند.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور اضافه کرد: این سازمان علاوه بر مسئولیت هایی که دارد، مسئول کمیته تخصصی نام نگاری و یکسان سازی نام های تاریخی است.

وی ادامه داد: از فعالیت این کمیته حدود سه دهه می گذرد و وزارت خانه های امور خارجه، کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر سازمان ها و نهادهای مرتبط، عضو این کمیته هستند. وظیفه اصلی آن استاندارد سازی نام های جغرافیایی و تاریخی چه داخلی و چه خارجی است.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور تاکید نمود: تصمیمات این کمیته می تواند به عنوان یک راهنما و مرجع چه در عرصه داخلی و چه بین المللی در خصوص ایران و منطقه، استفاده گردد.

شفیعی اضافه کرد: سالهاست که خلیج فارس نه از جنبه تجاوز و تصرف آبی بلکه از جهت هویتی مورد هجمه دشمنان و بدخواهان ایران قرار گرفته و به روش های مختلف سعی کردند این هویت از این پهنه آبی زدوده گردد.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور تاکید نمود: کمیته تخصصی نامگذاری و یکسان سازی نام های جغرافیایی کوشش نموده در حد بضاعت و مسئولیت خود، خارج از هرگونه ملاحظه و با نگاه کارشناسی و در چارچوب توافقات بین المللی از نام خلیج فارس صیانت کند.

شفیعی گفت: جلسات کمیته تخصصی نامگذاری و یکسان سازی نام های جغرافیایی در سازمان ملل نیز برگزار می گردد و در تمام اسناد بین المللی به درستی نام خلیج فارس به عنوان نام صحیح ذکر می گردد، بنابراین تصمیمات آن کاملا معتبر و مرجع است.

وی تاکید نمود: البته این کوشش های ملی و کارشناسی و حضور در مجامع بین المللی به تنهایی کافی نیست و نشر اسناد مختلف در این زمینه الزامی است که یکی از وظایف این کمیته است.

شفیعی اظهارداشت: این کمیته کوشش می نماید همواره با حساسیت به ابهامات مختلف که از سوی بعضی مغرضان مطرح می گردد پاسخ دهد و تعیین کند که نام خلیج فارس، همواره خلیج فارس بوده، هست و خواهد بود.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور گفت: البته علاوه بر تاکید بر نام خلیج فارس، در کوششیم نام سایر مناطق و جزایر خلیج فارس را نیز با نگاه تاریخی حفظ کنیم.

وی با تاکید بر حفظ نام خلیج فارس در جهان اضافه کرد: تغییر نام خلیج فارس به عنوان یک پیکان خصمانه نوک آن به سمت ایران گرفته شده که موضوعی چالش برانگیز است که باید پاسخ به آن هدفمندانه و خارج از احساسات باشد.

ادامه دارد

علمی ** 9014**1485

tour-france.ir: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

tour-canada.ir: برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 2531

به "بهترین راه برای حفظ نام خلیج فارس، انتشار نقشه های تاریخی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین راه برای حفظ نام خلیج فارس، انتشار نقشه های تاریخی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید