به دنبال ارتقای کیفیت خدمات سلامت هستیم

به گزارش راه ساری، تهران (پانا) - مدیرعامل سازمان بیمه سلامت خاطرنشان کرد ارتقای کیفیت خدمات سلامت از جمله مباحث مهمی است که بدنبال آن هستیم، زیرا ارائه خدمات همچنان انجام می گردد، اما شاید بخشی از بیمه شدگان رضایت نداشته باشند و در نتیجه کوشش داریم که کیفیت خدمات و رضایت بیمه شدگان را کسب کنیم.

به دنبال ارتقای کیفیت خدمات سلامت هستیم

به گزارش ایرنا، محمدمهدی ناصحی در مراسم گرامی داشت روز ملی بیمه سلامت که به صورت ویدیو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار گردید، اضافه کرد: قانون بیمه سلامت در سال 1373 در مجلس تصویب و در سال 1374 تاسیس شد. از جهت قوانین با توجه به این که پوشش همگانی بیمه سلامت یکی از مترقی ترین قوانین کشور در قانون اساسی است، با مجموعه صندوق هایی که از مردم حمایت می نماید، امروز مشغول به فعالیت است. صندوق های بیمه سلامت شامل پنج صندوق روستایی با پوشش 20 میلیون نفر جمعیت، صندوق بیمه همگانی سلامت با پوشش 13.5 میلیون نفر جمعیت، صندوق کارکنان دولت با پوشش 5 میلیون نفر از کارمندان و صندوق های ایرانیان و سایر اقشار نیز از صندوق های دیگر سازمان بیمه سلامت هستند.

وی ادامه داد: در این چند ساله رشد خوبی را با توجه به شاخص های بیمه سلامت داشتیم، ولی باز هم پرداخت از جیب مردم درصد بالایی دارد. نکاتی در حوزه سلامت وجود دارد که باید اصلاح گردد. تا وقتی نظام ارجاع و پزشکی خانواده مستقر نگردد، با طرح های حمایتی درمانی شاید به اهداف خود نرسیم. یکی از برنامه های مترقی که مورد تاکید وزیر بهداشت نیز است، سازوکار نظام ارجاع است که بخش عمده آن را شاید بتوان در بیمه سلامت اجرایی کرد.

ناصحی بیان نمود: استقرار نظام یکپارچه خدمات الکترونیک نیز مورد تاکید است که باید تقویت گردد. مدیرعامل سابق سازمان بیمه سلامت نیز زحمت های فراوانی در این زمینه و به خصوص در نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک کشیده اند. امیدواریم تا دو ماه دیگر بتوانیم رضایت سنجی بیمه شدگان را انجام بدهیم.

عضو هیات مدیره سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: خرید راهبردی خدمات نیز یکی از برنامه های ما محسوب می گردد، زیرا از این طریق گلایه های بسیاری کم می گردد. یکی از اقدامات مهم ما نظام ارجاع و بیمه روستایی است.

ناصحی گفت: راهنماهای بالینی نیز یکی از موضوعاتی است که بتوانیم به وسیله آن منابع را کنترل کنیم. در زمینه دستیاران تخصصی و فوق تخصصی هم به دنبال این هستیم که خاتمه نامه ها به این سمت برود که راهنماهای بالینی را ترسیم نموده و بنویسند. بدین وسیله راهنماهای بالینی برای دانشجویان نهادینه می گردد.

وی بیان نمود: یکی از تاکیدهای وزیر بهداشت بحث توان بخشی بود. ضایعات نخاعی و مسائل بیماران اتیسم و ام اس وجود دارد که شاید بخشی از هزینه این بیماران در حال حاضر پرداخت می گردد، اما هزینه های کمرشکن این بیماران متولی جدی ندارد که به این موضوع نیز خواهیم پرداخت.

یکی از مبانی عدالت، عدالت در سلامت است

علی اصغر باقرزاده نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم اظهار کرد: یکی از آرمان های انقلاب، شعار عدالت محوری بود. یکی از مبانی عدالت، عدالت در سلامت است. قسمت عمده تحقق عدالت در سازمان بیمه سلامت اتفاق می افتد. در مجلس نیز به این سازمان حتما یاری خواهیم کرد. در برنامه هفتم توسعه نیز حتما به سازمان بیمه سلامت با تمام توان یاری می کنیم. زیرا اعتقاد داریم که یاری به این سازمان منجر به رضایت مندی مردم خواهد شد.

نماینده مردم بابلسر و فریدون کنار در مجلس شورای اسلامی بیان نمود: البته بعضی نارضایتی هایی که مردم می گویند را نیز باید بیان کنیم، اما این به معنی انتقاد نیست. در حال حاضر مباحثی مبنی بر ارز 4200 تومانی دارو مطرح است و همه به این سمت حرکت می نمایند که این ارز را حذف نموده و به بیمه ها بدهند. در این صورت کار بیمه ها سخت خواهد شد.

وی ادامه داد: ارائه خدمات الکترونیک یک تکلیف است و باید به صورت هماهنگ انجام گردد. زیرا اقدام جزیره ای در این زمینه آفت است. همچنین دسترسی سخت بیمه شدگان همگانی به خدمات سرپایی، عدم پذیرش بعضی بیمه شدگان در بیمارستان های دولتی از جمله مسائل مطرح در زمینه بیمه سلامت است.

ارزیابی وسع منجر به گلایه هایی شده است

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: ارزیابی وسع نیز برای اقشار آسیب پذیر منجر به گلایه هایی شده است. باید دقت بیشتری در زمینه دفترچه های بیمه سلامت روستایی گردد. این موضوع حتما به بودجه و منابع پایدار و اصلاح قانون احتیاج دارد. همه مسئولان به دنبال کسب رضایت مندی مردم هستند.

وقتی کسی روی تخت بیمه می گردد، یعنی با اصول بیمه بیگانه ایم

طاهر موهبتی مدیرعامل سابق سازمان بیمه سلامت نیز در این مراسم گفت: وقتی کسی را روی تخت بیمارستان بیمه می کنیم، یعنی با اصول اولیه بیمه بیگانه هستیم. وقتی در بیمه رایگان باز شده و 34 میلیون نفر به صورت رایگان بیمه می شوند، یعنی با اصول اولیه بیمه بیگانه هستیم. به بهانه محرومان، سفره ای انداخته شده و 34 میلیون نفر حضور داشتند و وقتی می خواستیم محروم واقعی را بیاوریم، نمی شد.

وی ادامه داد: در نتیجه اولین اتفاقی افتاد این بود که بیمه رایگان هدفمند شد. کسانی که توان پرداخت حق بیمه دارند، باید حق بیمه را پرداخت نمایند و در نتیجه بیمه رایگان هدفمند شد. وقتی قرار بود ارزیابی وسع انجام گردد، بسیاری به تمسخر گرفته بودند و مقاومت های زیادی انجام شد، اما رخ داد. وقتی یارانه متقاطع انجام نشده و روی تخت بیمارستان افراد بیمه می شوند، مثل این است که اتومبیل را درون تعمیرگاه بیمه کنیم. نکته دیگر برطرف همپوشانی بیمه ای بود تا هر ایرانی یک بیمه داشته باشد.

اقدامات سازمان بیمه سلامت در چند سال اخیر

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: بحث انتقال بیمه کمیته امداد، بیمه مجهول الهویه ها، بیمه توان بخشی و مدیریت تجویز بیمه و مشوق های بیمه ای از جمله اقدامات صورت گرفته در سازمان بیمه سلامت بود. در قانون بودجه مسئول تدوین راهنماهای بالینی، وزارت بهداشت است، اما این مانع از مشارکت سازمان بیمه سلامت نمی گردد.

وی اضافه کرد: استقرار سازمان الکترونیک در سازمان بیمه سلامت جدی گرفته شد و اجرای پایگاه بیمه شدگان برخط کشور در این سازمان رخ داد. اکنون بیش از 75 درصد مطب های کشور به نسخه الکترونیکی متصل است. سامانه رسیدگی الکترونیک اسناد بستری در همه بیمارستان های دولتی مستقر شد. سامانه تایید دارو نیز اگر کامل گردد، قاچاق دارو به معنی واقعی حل می گردد. داروهای بیماران خاص به این ترتیب در هر جای کشور معین می گردد که توسط چه کسی خریداری شده است.

موهبتی گفت: ایجاد سامانه 1666 نیز یکی دیگر از اقدامات سازمان بیمه سلامت بود که در دوران کرونا خدمات مناسبی ارائه دادند. در حوزه توسعه نیز هدف اول، معیشت همکاران و تکریم کارکنان بود. همچنین سال جاری 88 پروژه ساختمانی داریم.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

بانوی ایران: مجله خبری و ورزشی بانوان، مجله خانواده

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 12218

به "به دنبال ارتقای کیفیت خدمات سلامت هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به دنبال ارتقای کیفیت خدمات سلامت هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید