ترکیب هوش مصنوعی و رایانش کوانتومی چه تأثیری بر پیشرفت دنیای فناوری دارد؟

به گزارش راه ساری، ترکیب هوش مصنوعی و رایانش کوانتومی می تواند بسیاری از پیشرفت های مورد انتظار در دنیای فناوری را فعال کند.

ترکیب هوش مصنوعی و رایانش کوانتومی چه تأثیری بر پیشرفت دنیای فناوری دارد؟

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، کاربران اینترنت در سراسر دنیا، هر روز 2.5 اگزابایت داده فراوری می نمایند؛ این معادل 250هزار کتابخانهٔ ملی کنگرهٔ آمریکا یا محتوای 5 میلیون لپ تاپ است. روزانه در هر دقیقه 3.2 میلیارد کاربر دنیای اینترنت با اشتراک گذاری 9هزار و 772 مطلب در برنامه پینترست، 347هزار و 222 توئیت در برنامه توئیتر و 4.2 میلیون لایک در فیس بوک همچنان به بانک های داده، اطلاعات اضافه می نمایند. علاوه بر این بسیاری داده های دیگر با دریافت عکس و فیلم، ذخیره اسناد، افتتاح حساب در شبکه های اجتماعی و موارد دیگر به وجود می آیند.

به گفته کارشناسان قدرت رایانه های سنتی در حد پردازش داده ها بوده و جالب اینکه فراوری داده ها روز به روز در حال رشد است.

این موارد به سادگی دلالت می نمایند که ما برای پردازش داده ها در مقیاس گسترده، احتیاجمند محاسبات زیادی هستیم. چاره این کار، استفاده از پیشرفته ترین فناوری ها یعنی رایانش کوانتومی (Quantum Computing) و هوش مصنوعی است.

رایانهٔ کوانتومی ماشینی است که از پدیده ها و قوانین مکانیک کوانتوم برای انجام محاسباتش استفاده می نماید. رایانه های کوانتومی با رایانه های فعلی تفاوت اساسی داشته و سرعت حیرت انگیزی دارند. همچنین می توانند از خواص و قوانین فیزیک کوانتوم برای ذخیره سازی و انجام عملیات روی داده ها استفاده نمایند.

یک تحقیق توسط Research and Markets نشان می دهد که محاسبات کوانتومی و هوش مصنوعی با یکدیگر بسیار هم افزا هستند، زیرا محاسبات کوانتومی در حل مسئله به هوش مصنوعی سرعت می بخشد، و هوش مصنوعی یک ساختار یادگیری اتوماتیک را برای محاسبات کوانتومی فراهم می نماید. انتظار می رود که این ترکیب مزایای بسیاری از جمله کشف سریع تر پارامتر، تنظیم و حتی تنظیمات احتمالی الگوریتم را تسریع بخشد. این فراتر از واقعیت نیست که هوش مصنوعی ممکن است در مقطعی بر محدودیت های سخت افزاری محور محاسبات کوانتومی غلبه کند، و این امکان را به سیستم عامل ها بدهد تا به ماشین هایی با اهداف کمتر تبدیل شوند.

علاوه بر این، محققان ایتالیایی نشان داده اند که امکان انتقال یک بیت کوانتومی (یا qubit) در آنچه که می تواند یک شرایط دنیای واقعی نامیده گردد، وجود دارد. آن ها این کار را توسط هوش مصنوعی انجام دادند. پدیده انتقال qubit چیز جدیدی نیست، اما این کار که به سرپرستی Enrico Prati از انستیتوی فوتونیک و نانوتکنولوژی در میلان اجرا شده، اولین باری است که در شرایطی انجام می گردد که سیستم از شرایط ایدئال منحرف شده باشد. علاوه بر این، این اولین بار است که یک کلاس از الگوریتم های یادگیری ماشین موسوم به یادگیری تقویت عمیق برای یک مسئله محاسبات کوانتومی اعمال شده است.

محققان روسی از انستیتوی فیزیک و فناوری مسکو، انستیتوی فیزیک و فناوری ولیف و دانشگاه ملی تحقیقاتی، فناوری اطلاعات، مکانیک و اپتیک سن پترزبورگ، یک شبکه عصبی ایجاد نموده اند که با تجزیه و تحلیل ساختار آن دریافتند که می توانند رفتار یک سیستم کوانتومی را پیش بینی نمایند. شبکه عصبی به طور مستقل راه چاره هایی را پیدا می نماید که با اثبات مزیت کوانتومی سازگار باشد. این به محققان در ساخت رایانه های کوانتومی جدید و مؤثر یاری می نماید. وقتی در خصوص پیشرفت های هوش مصنوعی صحبت می کنیم، تنها چیزی که می توانیم بدست آوریم این است که هوش مصنوعی پیشرفته است اما به اندازه هوش انسانی خوب نیست.

علاوه بر این، مدل های یادگیری عمیق هوش مصنوعی در پیش بینی رفتار انسان زیاد خوب عمل ننموده اند چه رسد به تقلید از آن. کامپیوترها صرف نظر از سرعت، تمایل دارند به صورت خطی فکر نمایند، ولی انسان ها این گونه نیستند.

این فقط درباره تفاوت های بدنی بین پردازنده ها و مغز انسان نیست؛ این واقعیت است که مغز به طور موازی مقدار زیادی از اطلاعات را پردازش می نماید، و کامپیوترهای کلاسیک نمی توانند این سطح بزرگ موازی را تحمل نمایند.

اما، همان طور که توسط نشریه Datamation عنوان شده، کامپیوترهای کوانتومی آن طور که در اطلاعات به نظر می رسند، به طور انبوه موازی نیستند. و به گفته دانشمندان دانشگاه علم و فناوری چین، این ممکن است کامپیوترهای کوانتومی را قادر سازد پیوند مورد احتیاج برای تقلید و پیش بینی دقیق انسانی را ایجاد نمایند.

اکنون در ایالات متحده، فقط شرکت IBM رهبری در هر دو حوزه هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی دارد که نشان دهنده حرکت درست این شرکت است. IBM معتقد است که آن ها در بازه زمانی 2025 دارای یک کامپیوتر کوانتومی فعال خواهند بود، و این نشان می دهد که آن ها قبل از سال 2030 نیز می توانند سیستمی داشته باشند که با محاسبات کوانتومی بتوانند یک هوش مصنوعی انسانی دقیق ایجاد نمایند.

4112/

ویزارو: ویزای تضمینی شینگن، ویزای کانادا تضمینی

سلو بلاگ: محفلی برای هم اندیشی

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 9509

به "ترکیب هوش مصنوعی و رایانش کوانتومی چه تأثیری بر پیشرفت دنیای فناوری دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیب هوش مصنوعی و رایانش کوانتومی چه تأثیری بر پیشرفت دنیای فناوری دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید