تغذیه مناسب برای کنکوری ها در شب آزمون

به گزارش راه ساری، یک کارشناس ارشد تغذیه گفت: همانطور که برای درس برنامه ریزی می کنید به فکر رژیم غذایی خوب، سالم و متنوع باشید تا کارایی مغز خود را افزایش داده و نتیجه مطلوبی در کنکور کسب کنید.

تغذیه مناسب برای کنکوری ها در شب آزمون

به گزارش خبرنگار ، بسیاری از داوطلبان کنکور در دوران مطالعه، به وعده غذایی صبحانه اهمیتی نمی دهند در صورتی که نخوردن این وعده غذایی مهم، عوارض فراوانی از جمله افت شدید قند خون، سستی و بی حالی، عصبانیت، بی حوصلگی، افسردگی و عدم انگیزه مطالعه و در نتیجه افزایش میزان استرس فرد را به دنبال دارد.

داوطلبان کنکور بخصوص دانش آموزان دوازدهمی که برای بار اول است در کنکور و محیط این آزمون قرار می گیرند باید دقت بیشتری در تغذیه خود و زمان آن داشته باشند، از طرفی والدین نیز باید توجه خود را در این زمینه چند برابر نمایند.

فرزانه خداقلی زاده کارشناس ارشد تغذیه درگفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی،در مورد اهمیت تغذیه در دوران باقی مانده تا روز آزمون کنکور، اظهار کرد: یکی از تاثیرگذارترین موضوعات برای دانش آموزان کنکوری مبحث تغذیه است که گاهی اوقات افراد به سادگی از کنارش عبور می نمایند در حالی که این موضوع می تواند تاثیر زیادی در فرایند مطالعه شان داشته باشد. عادات بد غذایی یا نخوردن غذا، عوارض بدی به دنبال دارد.

او ادامه داد: پیروی از یک الگوی صحیح تغذیه ای بر بهبود عملکرد تمام ارگان های بدن تاثیر بسزایی دارد. با نزدیک شدن به زمان کنکور عملکرد سیستم مغزی و تقویت حافظه از یک سو و کاهش اضطراب از سوی دیگر اهمیت مضاعفی پیدا خواهد نمود.

این کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به اینکه غذا های نشاسته ای مانند ماکارانی، برنج و نان به دلیل تاثیر بر کیفیت خواب مفید هستند، گفت: این در حالی است که حجم غذاهای نشاسته ای نباید زیاد باشد. شب قبل از آزمون غذای کمتری باید خورده گردد تا داوطلب صبح آزمون سرحال تر باشد. از خوردن قند های ساده مانند انواع شکلات ها، کیک و بیسکوئیت پرهیز گردد و از خوردن چای و قهوه پررنگ نیز باید صرف نظر کرد ولی چای کمرنگ ایرادی ندارد.

او اضافه نمود: برخی سبزیجات مانند ریحان و نعنا باعث کاهش اضطراب در شبِ کنکور می گردد. اگر به دلیل اضطراب آزمون، نمی توانیم استراحت کنیم خوردن یک لیوان شیر ولرم به داشتن یک خواب خوب و راحت یاری می نماید. صبح روز آزمون نیز بهتر است برای زیاد کردن کارایی مغز، از مواد سرشار از فیبر و پروتئین مانند تخم مرغ، نان سنگک سبوس دار با عسل و پنیر به علاوه کنجد استفاده گردد. صبحانه را حداقل دو ساعت قبل از آغاز آزمون باید خورد؛ چراکه بعد از غذا خوردن به مدت دو ساعت بیشترین گردش خون به سمت دستگاه گوارش می رود و خون کمتری به مغز می رسد.

خداقلی زاده تاکید نمود: برخی از داوطلبان کنکور به خوردن صبحانه عادت ندارند که عادت خیلی بدی است، اما اگر واقعا قادر به خوردن صبحانه مفصل نیستید، مقداری موز و کشمش می تواند جایگزین بهتری باشد و انرژی اولیه را تامین کند. خوردن نان، پنیر، گردو و عدسی در روز آزمون می تواند یاری نماینده باشد تا در طول روز کنکور آرامش داشته باشید. خوردن عسل و نوشیدنی های حاوی عسل در کاهش اضطراب بسیار مؤثر است.

او اعلام کرد: در طول آزمون حتما یک بطری آب همراه داشته باشید و جرعه جرعه با فواصل مختلف بنوشید. یک بطری آب حاوی چند قاشق عسل و چند قطره آب لیمو تازه گزینه مناسبی است و باعث می گردد قند خون افت نکند. همراه داشتن چند شکلات تلخ برای زمان هایی که استرس زیاد است خالی از لطف نیست.

او ادامه داد: خوردن مواد آهن دار مثل جیگر، گوشت و ماهی به کاهش استرس و اضطراب بسیار یاری می نماید؛ چرا که کم خونی یکی از دلایل اضطراب و نبود تمرکز است. بهتر است در سال کنکور هر چند وقت یک بار آزمایش خون دهیم تا سطح آهن و ویتامین D را آنالیز کنیم که اگر کم بود، به وسیله مکمل جبران گردد. همچنین از مصرف زیاد شیرینی جات و تنقلات خودداری گردد؛ زیرا ممکن است در ابتدای مصرف، بسیار انرژی زا به نظر برسد، اما قدرت و انرژی زایی آن ها خیلی کم و به طور موقت است؛ و بعد از مدتی ایجاد خستگی بیشتری خواهد داد.

این کارشناس ارشد تغذیه با بیان اینکه باید از زیاد خوردن مواد شیرین جلوگیری کرد توضیح داد: پرخوری مواد شیرین جز چاقی نتیجه دیگری به همراه ندارد. کمبود منیزیم یکی از دلایل مهم کاهش یادگیری و نبود تمرکز است. خوردن خوراکی هایی مثل کشمش، گردو، فندق، نخودچی به دلیل داشتن منیزیم زیاد در یادگیری یاری می نماید.

او ادامه داد: ویتامین های گروه ب باعث افزایش یادگیری می شوند. جگر، گوشت، ماهی، گوشت گوساله، مرغ، تخم آفتاب گردان، تخم کدو، جوانه گندم، حبوبات، غلات، شیر، لبنیات، گوجه فرنگی، کاهو، هویج، قارچ، انواع میوه، منابع غنی از ویتامین ب هستند. سعی گردد این مواد در طول روز جزو رژیم غذایی قرار بگیرد.

خداقلی زاده گفت: کسانی هستند که عادت به خوردن کافیین دارند و بدون کافیین قادر به انجام فعالیت هایشان نیستند. این تفکر اشتباهی است و مصرف کافیین در حد متوسط و نرمال نتیجه مثبتی به همراه دارد، ولی اگر بیش از حد بیشتر گردد، باعث افزایش تحریک پذیری و ایجاد خستگی می گردد. توصیه می گردد در حد معمول و حداکثر یک الی دو فنجان در طول روز از مواد حاوی کافیین استفاده گردد.

او اظهار کرد: به جای سه وعده، از پنج الی شش وعده غذایی در طول روز استفاده گردد. افزایش وعده های غذایی موجب می گردد که کلسترول خون پایین بیاید و قندخون بدن در سطح مناسبی قرار بگیرد و از افت زیاد و افزایش ناگهانی آن جلوگیری می گردد. مصرف زیاد آب باعث کم شدن خستگی و افسردگی در طول روز می گردد. همچنین مصرف مواد غذایی که حاوی ویتامیل E هستند مثل نا ن های تهیه شده از گندم و جو، لوبیا، نخود، عدس و منابع حیوانی مثل ماهی تن، زرده تخم مرغ و گوجه فرهنگی، کلسیم، منیزیم، آهن باعث خون رسانی به مغز می گردد و مغز را تقویت می نماید. خرما به همراه کنجد و شیر علاوه بر بالابردن سطح انرژی، با کاهش اضطراب و استرس یاری می نماید یک میان وعده مقوی داشته باشید.

او تاکید نمود: از آب هویج به عنوان یک میان وعده فوق العاده می توان استفاده کرد؛ زیرا به شدت باعث افزایش تمرکز می گردد. استفاده از سبزیجات موجب می گردد کمتر دچار فراموشی و تضعیف حافظه شوید. برای داوطلبان کنکور و به مخصوص خانم ها، استفاده از مکمل آهن زیر نظر دکتر تغذیه توصیه می گردد. همچنین به تمام داوطلبان کنکور توصیه می گردد همانطور که برای درس خود وقت می گذارند و برنامه ریزی می نمایند، به فکر رژیم غذایی خوب، سالم و متنوع برنامه باشند تا کارایی مغز و بدن خود را افزایش دهند و نتیجه بهتر و مطلوب تری در آزمون کسب نمایند.

ایرانیرو: سفر به زیباترین شهرهای ایران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 10924

به "تغذیه مناسب برای کنکوری ها در شب آزمون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغذیه مناسب برای کنکوری ها در شب آزمون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید