تقابل جدید صداوسیما و استارت آپ ها
به گزارش راه ساری، تماشاگران بازی رئال- مایورکا در جریان پخش این بازی با نوع جدیدی از سانسور روبرو شدند و آن حذف تبلیغات دیجیتالی دور زمین استارت آپ های ایرانی بود. تکنولوژی ای که پیش از این توسط شرکت های مختلف به دلیل ارزان بودن و جذابیت صندلی آن (دور زمین فوتبال) از آن بهره گرفتند. حالا و اخیرا نیز استارت آپ هایی چون کافه بازار، اسنپ و دیجی کالا برای برقراری ارتباطات با مخاطبانشان به سمت این نوع تبلیغات رفته اند اما در بازی رئال- مایورکا صداوسیما تصاویر تبلیغات دور زمین کافه بازار را حذف کرد، این درحالی بود که تبلیغات خارجی و از جمله بعضی تبلیغات نوشیدنی های الکلی حذف نشد.
این اقدام صداوسیما واکنش های گسترده ای در فضای اینترنت ایجاد کرد به خصوص آنکه چند ماه پس از آن صورت گرفت که رئیس سازمان صداوسیما در پاسخ به درخواست رئیس جمهور در ستاد ملی کرونا برای تبلیغ استارت آپ های ایرانی گفته بود ممکن است به خاطر تبلیغ از طرف شرکت توسکا (مجری تبلیغات صداوسیما) مورد شکایت قرار گیرد. مهم ترین نقد به این اتفاق جدید را امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد. او در پستی در توییتر در این زمینه نوشت: صداوسیما در فوتبال رئال- مایورکا تبلیغ شرکت ایرانی کافه بازار را در اطراف زمین سانسور نموده است. نابودی فرهنگ کم نبود ضربه به اقتصاد هم در دستور کار قرار گرفته. می ترسند سو بشوند. به فهرست سانسورهایشان حالا شرکت ایرانی هم اضافه شده است.
سجاد بنابی عضو هیات مدیره شرکت زیرساخت اما موضوع را به سمت خود کافه بازار برگرداند و با انتقادی تلویحی از موضع امیر ناظمی در توییتر نوشت: باید منصف باشیم. تبلیغ شرکت ها باید با رعایت اصول تجاری باشد. آیا کافه بازار بدون قرارداد تجاری، تبلیغ سایرین را انجام می دهد؟ سوال این است که چرا چنین کنترلی در خصوص برندهای خارجی انجام نمی گردد؟امیر ناظمی هم در پاسخ به وی نوشت: اینکه چرا چنین کنترلی برای برندهای خارجی نیست، به هر حال نمی گردد با برندهای خارجی متفاوت از ایرانی برخورد کرد. شرایط فعلی به نفع برند خارجی در برابر برند ایرانی است.
پویا پیرحسینلو هم در پاسخ به توییت عضو هیات مدیره زیرساخت نوشت: فکر نمی کنم صداوسیما (به عنوان رسانه) حق داشته باشد محتوای داخل برنامه را به نفع خودش تغییر دهد. همان طور که حق سانسور لوگووال در یک مصاحبه را ندارد حق سانسور تبلیغات دور زمین را هم ندارد. اما نکته اصلی اینجاست چرا تبلیغات دور زمینه شرکت های خارجی پخش می گردد؟حسام آرمندهی بنیانگذار کافه بازار هم در توییتی نوشت: به نظرتان چه تفکری در صداوسیما باعث می گردد تبلیغات دور زمین کافه بازار، دیجی کالا و اسنپ در فوتبال دیشب رئال مادرید سانسور بگردد؟ چه خصومتی با برندهای ایرانی دارند؟
حمید محمدی مدیرعامل دیجی کالا هم با انتقاد از اینکه[تبلیغ] برندهای نوشیدنی های الکلی و شرط بندی بدون اشکال است اما استارت آپ های ایرانی اشکال دارد نوشت: با این رویکرد رویای خلق برند ملی را باید فراموش کنیم.
تبلیغات دیجیتالی دور زمین
تبلیغات دیجیتالی دور زمین مسابقات ورزشی سابقه ای بیش از 6 سال دارد. نخستین بار وقتی تبلیغ شرکت پارس آنلاین در سال 1393 در بازی رئال مادرید و اتلتیکومادرید پخش شد بسیاری به دنبال چرایی موضوع رفتند. اصل این موضوع مربوط به یک تکنولوژی نسبتا نوپای تصویری به نام Digital replacement یا جاگذاری تکنولوژی است که به صورت قانونی و با همکاری دارندگان حق پخش مسابقات فوتبال و شبکه های تلویزیونی انجام می گردد، به این ترتیب که می توان تبلیغات دور زمین را کاملا هدفمند برای مناطق مختلف دنیا تغییر داد. به این ترتیب بینندگان در هر نقطه از دنیا تبلیغی را می بینند که آگهی دهندگان محلی آن را سفارش داده اند. در این شیوه تبلیغات که با همسان سازی دوربین ها و زاویه های نمایش و پرسپکتیو تصویر به دست می آید بینندگان مسابقه متوجه تغییر تصویر نمی شوند.
به نظر می رسد هزینه پایین تبلیغات از این طریق و محبوبیت مسابقات فوتبال در داخل کشور، برندهای عظیم و به خصوص استارت آپ ها را به فکر انداخته تا ازاین فرصت تبلیغاتی بهره ببرند و این موضوع به خصوص با توجه به هزینه سنگین تبلیغات صداوسیما و رابطه تیره دو طرف انجام گرفته است. هرچند تا قبل از این صداوسیما حداقل از امکانات حذف چنین تبلیغاتی برخوردار نبود اما با اتفاق چهارشنبه شب به نظر می رسد این سازمان حالا تمهیدات لازم برای این موضوع را هم در اختیار گرفته است.
رابطه صداوسیما و استارت آپ ها
رابطه بین استارت آپ ها و صداوسیما با توجه به شکل گیری اقتصاد دیجیتال و عظیم برندهای استارت آپی که حالا به مخاطبان عمومی تر و وسیع تر می اندیشند، وارد مرحله تازه ای شده است. صداوسیما به رغم آنکه سهم قابل توجهی از درآمد تبلیغات خود را به رسانه ها و فضای مجازی واگذار نموده اما همچنان به اعتقاد کارشناسان مدیوم تلویزیون یک رسانه قدرتمند در جامعه به حساب می آید.
علی مختاری یک کارشناس شبکه های اجتماعی می گوید: به نظر می رسد به رغم آنکه هم صداوسیما و هم استارت آپ ها طی ماه های اخیر به چالش هایی در رابطه با هم برخورده اند اما احتیاج هر دوطرف به هم بیشتر شده است. از یک طرف بعضی استارت آپ های عظیم تر در شرایط مالی امروز نقطه درآمدی خوبی برای صداوسیمایی به حساب می آیند که به هر حال با کاهش درآمد تبلیغاتی روبه رو شده است. از طرف دیگر استارت آپ ها هم که تا پیش از این خود سهم قابل توجهی از درآمدهای تبلیغاتی را به خود اختصاص داده اند حالا و به خصوص در آستانه ورود به بورس به این رسانه احتیاج دارند.
مختاری می افزاید: در این میان چالش هایی برای عدم ایجاد یک رابطه مناسب بین دو طرف وجود دارد که از جمله آنها اتفاقاتی است که طی ماه های اخیر اتفاق افتاده، از پوشش تصویری که در زمینه کشف ماسک در انبار دیجی کالا گرفته تا گزارش های متعدد تلویزیونی از القای ناامنی برای خرید و فروش در پلت فرم هایی چون دیوار و حتی همین اواخر بحث اصرار برای صدور مجوز تلویزیوهای اینترنتی.
منبع: فراروکالارنا: مقایسه و نقد کالاهای دیجیتالی
نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت