جزئیات مهم از تصویب اولیه عرضه خودرو در بورس

به گزارش راه ساری، خبرنگاران : طرح مجلس برای ساماندهی عرضه خودرو دیروز در حالی به تصویب اولیه رسید که بر این اساس، محدودیت خرید 3 سال یکبار برای خریداران در نظر گرفته شده و در عین حال، خرید و فروش خودروها باید به وسیله بورس باشد.

جزئیات مهم از تصویب اولیه عرضه خودرو در بورس

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، روز گذشته طرح فراوری و ساماندهی عرضه خودرو توسط اعضای کمیسیون صنایع مجلس مورد آنالیز نهاده شد و به تصویب رسید. در این راستا مقرر شده عرضه همه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا صورت گیرد و فقط خودروهایی که تیراژ فراوری محدود دارند و یا شرکت هایی که فراوریشان بسیار محدود است، از این قاعده مستثنی می شوند.

به گفته حجت اله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، خودروهایی که در بورس کالا عرضه نشوند اعم از فروشنده و خریدار، جرم انگاری شده و مجازات می شوند و کالا نیز به عنوان کالای قاچاق محسوب می گردد.

وی می گوید: در بورس کالا به هر خودرو توسط بورس یک شناسه یا کد تعلق می گیرد که به این شکل خرید و فروش خودرو قابل ردیابی خواهد بود و هر شخصی می تواند هر 3 سال یک بار با یک کد ملی، یک خودرو در بورس کالا خریداری کند و قبل از خاتمه سه سال مقرر نمی تواند اقدام به فروش خودرو کند.

به گفته فیروزی، اگر شخصی قبل از خاتمه 3 سال، اقدام به فروش خودرو کند، باید 80 درصد از مابه التفاوت قیمت پایه و قیمت فروش بازار را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کند و این موضوع برای از میان برداشتن دلالی است.

وی با اشاره به تشکیل صندوقی در وزارت صنایع و معادن، شرح می دهد: از مازاد قیمت تمام شده هر خودرویی که توسط کارخانه دار ساخته و به بورس ارائه می نماید صندوقی در وزارت صنایع تشکیل می گردد که از محل آن صندوق، 10 درصد به عنوان پاداش به فراورینماینده خودرو بابت افزایش کمی و کیفی خودرو پرداخت می گردد.

به گفته این نماینده مجلس، از محل این صندوق همچنین، 20 درصد به عنوان تسهیلات وام به زوج های جوان که توان خرید خودرو را ندارند، 50 درصد به عنوان تسهیلات قرض الحسنه به خودروسازان برای تحقیق و توسعه، 20 درصد برای شبکه حمل و نقل عمومی و جایگزین کردن خودروهای فرسوده و توسعه حمل و نقل تعلق می گیرد.

* حباب قیمت شکسته می گردد

بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد عرضه خودرو در بورس معتقد است: با اجرای این طرح، حباب افزایش قیمت خودرو می شکند و خودرو به صورت شفاف و با قیمت واقعی به بازار عرضه می گردد.

به گفته وی، در این مدل به دلیل عرضه خودرو با قیمت واقعی در بازار از میزان سوداگری و دلالی ها هم کاسته می گردد و دیگر اختلاف قیمت خودرو از درب کارخانه تا بازار را نخواهیم داشت.

جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در این مورد معقد است: با توجه به شرایط فعلی، عرضه خودرو در بورس از جمله بهترین راهکارها برای ساماندهی بازار است. در این صورت، نه دلال ها دیگر می توانند دلالی نمایند و نه کارخانه آسیب می بیند چون قیمت کارخانه ای خودرو دقیق محاسبه و در بورس قیمت گذاری می گردد.

به گفته وی، اینکه برای فروش خودرو قرعه کشی انجام گردد و 2 میلیون نفر برای 16 هزار خودرو ثبت نام نمایند، خجالت آور و نشان از برنامه ریزی برای دلال ها دارد.

* خاتمه فروش خودرو از درب های پشتی

روح الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این خصوص می گوید: مبنای این طرح، اصلاح توزیع خودرو با عرضه خودرو در بورس کالا است و کوشش شده تا با استفاده از این ساز و کار، همه راه های توزیع خودرو صفر به غیر از راستا بورس بسته گردد تا خودروسازها نتوانند از درب های پشتی خودرو را به فروش برسانند.

وی با بیان اینکه با فروش خودرو در بورس کالا، عرضه و تقاضا است که قیمت را معین می نماید و عملا قیمت گذاری دستوری به دلیل ناکارآمد بودن حذف می گردد، معتقد است: وقتی یک کالای مصرفی مانند خودرو تبدیل به کالای سرمایه ای گردد، ناخودآگاه بازار خودرو نابسامان شده و قیمت ها بالا می رود.

* عرضه کافی نباشد، قیمت بالاتر می رود

رضا محتشمی پور، معاون بورس کالا نیز در این مورد می گوید: خودرو را می توان در بورس کالا عرضه کرد، اما این عرضه در بورس مزیت ویژه ای ندارد، البته قیمت را شفاف می نماید، اما اگر قرار باشد، عرضه خودرو در بورس همراه با کنترل قیمت باشد، فایده ای ندارد.

وی اضافه کرد: اگر قرار بر کنترل قیمت خودرو باشد، بهتر است در خارج از بورس معین قیمت گردد، چون قیمت دستوری در بورس رانت ایجاد می نماید. مثلاً قیمت خودرو در بورس 40 میلیون و در بیرون 100 میلیون می گردد که این باعث ایجاد رانت خواهد شد.

وی معتقد است: توان فراوری و عرضه مداوم خودرو باید از سوی خودروسازان معین باشد و کالایی که در بورس عرضه می گردد، به اندازی کافی باشد، مثلاً اگر هزار واحد تقاضا وجود دارد، اما فقط 200 واحد کالا در بورس ارائه گردد، باعث بالا رفتن قیمت می گردد و مسئله ای در بازار وجود دارد مشکل عرضه مستمر است.

البته برای عرضه خودرو در بورس، نحوه عملکرد و مدیریت بورس کالا نیز باید مورد سنجش دقیق قرار گیرد چرا که هم اکنون بعضی فعالان صنعت و همچنین مسئولان وزارت صنعت معتقدند حضور مدیران شرکت های خصوصی در هیأت مدیره بورس کالا مانع از عملکرد صحیح این نهاد در عرضه بعضی محصولات شده است.

احمد رضوی نیک، رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران در این خصوص با بیان اینکه بورس کالا، حق مالکیتی به فولادسازان داده است، می گوید: 3 عضو اصلی هیأت مدیره بورس کالا به شرکت های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان اختصاص دارد و آنچه فولادسازان بخواهند در بورس انجام می دهند.

همچنین عرضه خودرو بدون سقف قیمت در بورس کالا زمانی می تواند رقابت و تعدیل در بازار را به همراه داشته باشد که عرضه و تقاضا تا حدی به یکدیگر نزدیک باشند و همه خودروهای فراوریی خودروسازان در بورس کالا عرضه شوند، وگرنه در صورت وجود تقاضای بالا برای خرید و عرضه پایین خودرو، سقف قیمت در بورس فراتر از شرایط فعلی بازار خواهد بود.

در این شرایط، برای قیمت گذاری خودروها نیز جلساتی با موضوع سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حال برگزاری است به طوری که یکی از موضوعات مورد بحث این است که خودروهای با فراوری انبوه و قیمت پایین تر نسبت به بقیه خودروها کماکان مشمول قیمت گذاری دستوری شوند ولی خودروهای با تیراژ پایین تر و قیمت بالاتر توسط خودروسازان قیمت گذاری شوند.

باید منتظر ماند و دید در نهایت چه طرحی برای مدیریت بازار خودرو قطعی و اجرایی می گردد.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور کانادا: برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 12684

به "جزئیات مهم از تصویب اولیه عرضه خودرو در بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات مهم از تصویب اولیه عرضه خودرو در بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید