جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام حکایتی ناگفته از آداب و رسوم و صنایع دستی

به گزارش راه ساری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و صنایع دستی استان گلستان و رئیس ستاد دوازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام گفت: جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام حکایتی ناگفته از آداب و رسوم، آیین ها، موسیقی های بومی محلی و صنایع دستی است.

جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام حکایتی ناگفته از آداب و رسوم و صنایع دستی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، ابراهیم کریمی رئیس ستاد دوازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام امروز شنبه 19 آبان 97 با اعلام این مطلب اضافه نمود: جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام پیوند نسل کنونی با نسل گذشته ماست و در این جشنواره آداب، رسوم، آیین ها، موسیقی های سنتی و بازیهای بومی محلی و صنایع دستی یاد آور خاطرات کهن و یادآوری و بازآموزی به نسل جوان است.

او ادامه داد: دوازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام از 29 آبان لغایت 2 آذر ماه در سالن محل نمایشگاه های بین المللی شهرستان گرگان و از تاریخ 4 لغایت 7 آذر ماه در مجموعه ورزشی المپیک شهرستان گنبد کاووس برگزار خواهد شد.

کریمی گفت: تنوع بالای قومیتی در این استان باعث شده است که ظرفیتی غنی از فرهنگ و آداب اقوام ایران زمین در گلستان ایجاد گردد که در کنار مواهب فراوان طبیعی و تاریخی و ظرفیت های بالای گردشگری و اقلیم های گوناگون ایرانی کوچک را در گلستان ایجاد کند.

او در ادامه به پیشینه جشنواره فرهنگ اقوام در گلستان اشاره نمود و اضافه نمود: جشنواره فرهنگ اقوام در گلستان نخستین بار در سال 1384 برگزار و پس از آن در تقویم مناسبت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به نام استان گلستان ثبت و درج شد و سال جاری با توجه به استقبال بی سابقه مردم و مسئولان در دوره یازدهم ، دوازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام نیز در دو شهر گرگان و گنبد کاووس برگزار خواهد شد.

کریمی اضافه نمود: این اداره کل آمادگی دارد در صورت فراهم شدن بستر فرهنگی و تقاضای شهرستان های دیگر امکان حضور گوشه هایی از جشنواره فرهنگ اقوام در آن شهرستان ها فراهم آورد.

کریمی اضافه نمود: حضور و معرفی فرهنگ های مختلف ایران زمین و اجرای برنامه های بومی محلی شامل موسیقی آیینی اقوام، سرودهای فولکلوریک،آداب و رسوم، سوغات و... در قالب جشنواره، برپایی غرفه های صنایع دستی و سوغات و ایجاد سیاه چادر عشایر و اقوام مختلف و برپایی سازه های سنتی روستایی برای معرفی فرهنگ اصیل ایرانی و حضور کشورهای آسیای میانه ، برگزاری مسابقات، برنامه های علمی، برگزاری تور یک روزه معرفی استان برای سفرا و خبرنگاران بین المللی و ... از جمله برنامه های اجرایی این جشنواره است.

او گفت: با توجه به قرابت های فرهنگی، بین الملل و اقوام مختلف ؛ سفرا و کارداران کشورهای آسیای میانه در این جشنواره نیز حضور دارند.

کریمی توضیح داد: فرهنگ و تاریخ اقوام نقش بسزایی در شکل گیری هویت و ارزش های ملی دارد و با برپایی اینگونه جشنواره ها می توان فرهنگ، پیشینه و آداب و رسوم غنی اقوام و ملت ها را به نمایش گذاشت.

او در ادامه گفت: در عصر جدید و با توجه به شرایط خاص فرهنگ تنها راه برون رفت از مسایل و مسائل فرهنگی کشور احیا و تداعی کردن رسوم گذشته در ذهن نسل جدید است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 5003

به "جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام حکایتی ناگفته از آداب و رسوم و صنایع دستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام حکایتی ناگفته از آداب و رسوم و صنایع دستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید