15 اردیبهشت، روز شیراز شهر شعر و ادب ایران زمین

به گزارش راه ساری، اینکه اردیبهشت در شیراز معنی می شود یا شیراز در اردیبهشت موضوعی قابل تأمل است. اما هر چه هست ترکیب این ماه بهشتی با شهر فرهنگ و ادب ایران زمین چنان تصویر حیرت انگیزی خلق کرده که یک روز از تاریخ را از آن خود کرده است. تقویم اردیبهشت را که ورق بزنید خواهید دید که 15 این ماه به نام شهر شیراز نام گذاری شده است. اینکه چه چیز این روز را متفاوت کرده در ادامه خواهیم خواند.

15 اردیبهشت، روز شیراز شهر شعر و ادب ایران زمین

در 15 اردیبهشت به هر کجای شهر که قدم بگذارید نشانی از جشن و سرور برپاست. گویا که تک تک جاذبه های این شهر از اینکه سهمی در ثبت روز شیراز در تاریخ دارند به خود می بالند. نمایشگاه های هنری، کنسرت های موسیقی سنتی، پرواز بالن های رنگی در هوا و … همه و همه روزی متفاوت را برای مسافران و ساکنان این شهر رقم می زنند. پس اگر شما هم در ماه اردیبهشت راهی این شهر تاریخی هستید بهتر است فرصت را از دست ندهید و برای ساختن سفری خاطره انگیز با برنامه های شاد روز شیراز همراه شوید. ()

.

نام گذاری روز شیراز

در سال 1381 بود که شورای شهر شیراز پیشنهاد ثبت یک روز در تقویم را به نام شیراز به مجلس ارائه داد و پس از مدتی کوتاه با این طرح موافقت شد و 15 اردیبهشت به نام روز شیراز در تاریخ ایران به ثبت رسید. شهر شیراز در ماه اردیبهشت هوایی دلپذیر و بهشتی به خود می گیرد. عطر بهرنارنج ها تمام شهر را جادو کرده و سرسبزی باغ ها و درختان به نهایت زیبایی و شکوه خود می رسد. تمام این ها راهی جز این نمی گذارد تا روزی از اردیبهشت را به شهر شعر و ادب ایران اختصاص دهیم و با برگزاری جشن و سرور از این همه زیبایی قدردانی کنیم.

هر چند که متاسفانه بسیاری از وجود چنین روزی در تقویم بی خبر هستند اما ساکنان خوش ذوق و سخاوتمند شیرازی تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا با برپا کردن نمایشگاه ها، کنسرت های محلی و … این روز را گرامی داشته و زیبایی های شیراز را با دیگران شریک شوند.

برنامه های روز شیراز

شهر شیراز با بناهای ارزشمندی که در دل خود دارد تاریخ 2500 ساله ایران را در اوج شکوه و قدرت این سرزمین به تصویر می کشد. شاید همین بار سنگین تاریخی ست که به فضای این شهر حال و هوایی خاص بخشیده و هر که به آن قدم می گذارد شیفته جذبه و زیبایی هایش می شود. بی شک اختصاص دادن یک روز از تقویم را به شهری که بزرگترین شاعران و عارفان جهان را پرورانده و نام ایران را سربلند نگاه داشته است کمترین کاری است که می توان برای آن انجام داد.

در سال های ابتدایی برگزاری این جشن مراسم ها به مدت یک هفته به منظور معرفی جاذبه ها، فرهنگ و آداب و رسوم مردم شیراز برگزار می شد. هر چند که این فرایند همیشه به یک شکل انجام نمی شود اما میراث فرهنگی شیراز هر ساله برنامه های خاصی را برای برگزاری جشن روز شیراز تدارک می بیند. یکی از برنامه هایی زیبایی که در این روز به اجرا درآمد به پرواز درآمدن 12 بالن رنگی بزرگ برفراز شهر بود که صحنه ای بسیار زیبا و تماشایی را به یادگار گذاشت. پیاده روی های خانوادگی، جشن بادبادک ها در پارک، شعرخوانی و اجرای موسیقی در حافظیه و … از دیگر برنامه های هیجان انگیز روز شیراز هستند.

در هفته شیراز از چه جاذبه هایی می توانیم بازدید کنیم؟

در هفته شیراز که معولا از 10 اردیبهشت تا 15 اردیبهشت ادامه دارد برنامه های متنوعی در برخی از جاذبه های تاریخی شهر برگزار می شود.

روز شیراز در ارگ کریم خان: ارگ کریم خان زند یکی از آثار تاریخی ارزشمند شیراز است که از دوره زندیه به یادگار مانده و شکوه و عظمت آن بازدیدکنندگان را تحت تاثیر قرار می دهد. این بنای خارق العاده از دیوارهای بلند آجری کنگره دار، 4 برج، حوض های آب، شاه نشین و اتاق هایی با نقاشی های زیبا تشکیل شده است. سالانه گردشگران زیادی از این جاذبه تاریخی بازدید می کنند. اما ارگ کریم خان در روز شیراز حال و هوایی دیگر دارد. در این روز نمایشگاه عکسی از شیراز قدیم در ارگ کریم خان برپا می شود که در آن عکس هایی از تاریخ و آداب و رسوم مردم شیراز به نمایش گذاشته می شوند. این عکس ها به قدری جالب و نوستالژیک هستند که اهالی هنر را بر سرذوق می آورند. نمایشگاه فرش های دست باف و صنایع دستی هم از دیگر برنامه های 15 اردیبهشت در ارگ کریم خانی هستند.

روز شیراز در حافظیه: تقریبا کسی را پیدا نمی کنید که به شیراز سفر کند و بدون دریافت هدیه ای از حافظ شیرازی به خانه برشود. آرامگاه این شاعر گران قدر هم سهمی به سزا در بزرگداشت شهری دارد که عاشقانه هایش را در آن سروده است. در این روز نمایشگاهی از خوشنویسی های اشعار حافظ و همچنین نمایشگاه مینیاتوری در حافظیه برگزار می شود. البته شب شعرهای حافظیه هم با حضور معروف ترین شاعران ایران حال و هوای شیراز را بهشتی تر می کنند.

موسیقی های محلی، تئاتر و نمایش های خیابانی در محله های قدیمی شیراز و البته نمایش گل غلطان شیرازی که در خلوت خانه مویدی بر روی صحنه می رود از دیگر برنامه هایی هستند که در هفته شیراز برگزار می شوند.

منبع: ستاره ونک
انتشار: 6 تیر 1399 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8996

به "15 اردیبهشت، روز شیراز شهر شعر و ادب ایران زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 اردیبهشت، روز شیراز شهر شعر و ادب ایران زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید