جوانان خوش سیمای قرن بیستمی
به گزارش راه ساری، یکی از بهترین سال های تاریخ 100 ساله بازار خودرو ایران، حد فاصل 1370 تا 1385 رقم خورد. سال هایی که حد و حدود رقابت در بازار بالا بود و خیلی عظیمی از برندهای اروپایی، آسیایی و بعضا آمریکایی به کشور وارد شدند. در این دوره از محصولات عضلانی اولدزموبیل و اوپل و شورولت تا تولیدات مالی هوندا، تویوتا، نیسان و از خودروهای ارزان کیاهیوندای تا مدل های لوکس بنز و ب.ام.و در بازار کشور حضور داشتند. ترکیبی ایده آل که موجب می شد کیفیت رقابت در بازار در همه بخش ها در بالاتر سطح بوده و رفاه مصرف کنندگان در اثر این حجم از تنوع افزایش یابد. نکته ای که پس از گذشت 20 سال از آن دوره کاملا معین است و نمود آن در بازار خودروهای کارنموده به عینه دیده می گردد. اینجا در یک گزارش جالب سعی نموده ایم جالب ترین خودروهای این دوره که عمدتا طراحی آنها در سال های قبل از 2000 رقم خورده را یک جا گرد آوریم. خودروهای خاص و متفاوتی که سخت می گردد دوباره آنها را در بازار پیدا کرد. محصولاتی که اگر قادر به نگهداری از آنها باشیم، اتفاقا خودروهای خوبی برای استفاده روزمره هستند.
هوندا آکورد مدل 2003
تقریبا غریب ترین مدل از هوندا آکورد است که به ایران پا گذاشته و کسی آن را نمی شناسد. این خودرو ژاپنی که در دهه 70 و اواسط دهه 90 در دو مقطع فروش نسبتا بالایی در ایران داشت، در نسل هفتم خود که سال 2002 معرفی گردید، مثل همواره به طرحی ساده، موتوری قدرتمند، اتاقی جادار و دوامی قابل تحسین مشهور است. این هوندای 15 ساله که حداقل 100 تا 150 میلیون تومان قیمت دارد، از موتور 2400 سی سی 160اسبی سود برده و دقیقا 4.81 متر طول دارد.
رنو مودوس مدل 2004
یک هاچ بک بخت برگشته و گمنام فرانسوی که نمونه اولیه آن سال 2002 طراحی شده و خود سال 2004 تا 2012 به بازار عرضه شده است. این ام پی وی یا خودرو کوچک چندمنظوره که هم کلاس ام وی ام 110اس و خودروهایی همچون ماتیز است، با عمری بالغ بر 12 تا 13 سال قیمتی در محدوده 75 میلیون تومان داشته در حالی که به موتورهای بنزینی کوچک 1.2 و 1.6 لیتری 75 تا 110 اسبی مجهز است. همین قدر ظریف و همین قدر کم مصرف.
ب.ام.و 330Ci مدل 2001
یک خودرو روباز جذاب و آلمانی که ظاهر مدرن آن در تلفیق با فرم اتاق کلاسیکش یک حس نوستالژیک به سرنشینان تزریق می نماید. سری3 کانورتیبل که که سال 1999 طراحی و سال 2000 فراوری شد، در اولین نسخه های وارد شده به کشور با موتور سه لیتری شش سیلندر و 235 اسبی به کشور وارد شده و احتمالا در مدل های 200 تا 2004 بین 200 تا 250 میلیون تومان قیمت داشته باشد. این خودرو چهار نفره در مرز محصولات هوشمند امروزی و خودروهای مکانیکی دهه 90 واقع شده است.
شورولت لومینا مدل 2002
با یک موتور 3800سی سی شش سیلندر و کابینی نسبتا مجلل، کیفیت یک سدان آمریکایی را دارد که زیر پوستش به زور ژن های اروپایی تزریق نموده اند. این خودرو که با 17 سال سن در محدوده 75 تا 125 میلیون تومان قیمت دارد، حدود 240 اسب بخار قدرت داشته و چیزی در مایه های یک نیسان ماکسیمای مالی تر است. این سدان 4.89 متری سطح ایمنی خوبی داشته و با پونتیاک جی8 تشابهات فنی بسیاری دارد.
میتسوبیشی پاجرو مدل 1998
محبوب یگانه عاشقان آفرود که حتی نسبت به لندکروزر ابهت بیشتری دارد. پاجرو 98 که به موتورهای 2700سی سی و 3800سی سی مجهز است، در بازار بین 125 تا 200 میلیون تومان بسته به میزان سلامت بدنه، موتور و اتاق قیمت دارد؛ در حالی که کیفیت سواری خوب، توان آفرود بالا و دوام به نسبت خوبش مالک این محصول را از دردسرهای اس یووی های چینی و کره ای امروزی دور نگه می دارد.
تویوتا کورولا هاچ بک 1991
نسل تازه آن در اروپا و آمریکا خیلی خوب می فروشد. کورولا هاچ بک اما در اواسط دهه 90 میلادی ابدا خودرو محبوبی نبود و فروش نسخه سدانش در ایران و دنیا بخش عمده فراوری این سری از کورولا را به خود اختصاص داده بود. کورولا هاچ بک که بین سال های 1372 تا 1374 در ایران عرضه شد، هم اینک با مبلغ کمتر از 30 میلیون تومان در بازار قابل خریداری است در حالی که به موتور 1800 سی سی چهار سیلندر 118 اسبی مجهز است و با چهار متر طول، ابعادی مشابه یک رنو ساندرو دارد.
شورولت کاپریس مدل 1993
سدان 1773 کیلویی شورولت در ایران، در بحبوحه جنگ کویت به کشور وارد شد. آن هم با موتور ls03 مشهور جنرال موتورز که دقیقا با پنج لیتر حجم، بیش از 170 اسب بخار قدرت داشت. این موتور در ترکیب با فنربندی نرم و یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک، رفاه مناسبی را برای سرنشینان به ارمغان می آورد و اگر بتوان نسخه سالمی از آن را پیدا کرد، قطعا خواهید فهمید که کیفیت و قطعات و تجهیزاتی که در ساخت این محصول به کار رفته، تحسین برانگیز است. راستی کاپریس تخم مرغی در بازار کنونی بهایی حدود 100 تا 150 میلیونی دارد.
منبع: دیوارمجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون