حسرت حضور اردبیلی ها در شور والیبال

به گزارش راه ساری، پوپک قاسمی- اردبیل - خبرنگار:استان اردبیل در سال های نه چندان دور در حسرت میزبانی مسابقات ملی بود تا این که در یکی از برنامه های استانداری در 4 سال گذشته سخن از میزبانی های بین المللی به میان آمد؛ وعده ای که تحقق آن باورش در آن شرایط سخت بود.

حسرت حضور اردبیلی ها در شور والیبال

اما طولی نکشید که اردبیل میزبان بازی های آسیایی والیبال نوجوانان در اردیبهشت 96 شد. بعد از این رویداد، اردبیل میزبان مسابقات والیبال انتخابی جهان در رده بزرگسالان شد تا کام علاقه مندان ورزش شیرین تر گردد. اکنون، در سومین ایستگاه، اردبیل میزبان هفته چهارم لیگ ملت های جهان با حضور غول های والیبال جهان یعنی فرانسه، استرالیا و پرتغال و تیم ملی کشورمان است که نشان از برگزاری مطلوب مسابقات قبلی دارد، هرچند نواقصی هم وجود داشته است و دارد و بی شک با انعکاس آنها چشم انداز روشنی در انتظار توریسم ورزشی استان خواهد بود.

  • شور والیبال در اردبیل

از اوایل خرداد شور مسابقات والیبال در اردبیل آغاز شده و این روزها هیجان نه تنها در سالن مسابقات، بلکه در سطح شهر نیز به چشم می خورد. کارناوال های شادی با خودروهای مارک شده با آرم مسابقات حال و هوای خاصی به این شهر داده است. کارشناسان معتقدند تکرار میزبانی های بین المللی باعث تقویت زیرساخت ها و هماهنگی های لازم در استان می گردد. از سوی دیگر، هیجان حاصل از تماشای مسابقات شور و نشاط اجتماعی ایجاد می نماید به طوری که مقامات قضایی استان تاکید نموده اند طی دوره قبلی برگزاری مسابقات والیبال انتخابی جهان، پرونده های خشونت شاملدرگیری های فیزیکی و خیابانی تا 50 درصد کاهش داشت.

  • حسرت حضور در سالن

با وجود تمام کوشش های اجرا شده برای برگزاری این مسابقات، نقاط ضعفی نیز مشاهده می گردد که ذکر آنها می تواند به برطرف نواقص در دوره های آینده منجر گردد. مهم ترین انتقاد شهروندان درباره برگزاری مسابقات به بلیت فروشی آن مربوط است چون بسیاری از علاقه مندان از تماشای بازی ها در سالن محروم ماندند. کیان پاشایی می گوید: من برای خرید بلیت هر 3 مسابقه راس ساعت اعلام شده به سایت مراجعه کردم اما در همان دقایق اول همه صندلی ها یا فروش رفته بود یا رزرو بود.

کوثر محبی از دختران والیبالیست استان هم بیان می نماید: زیرساخت های بلیت فروشی در این مسابقات اصلا جالب نبود و زمان زیادی را برای خرید صرف کردم. همچنین، با وجود این که من در سایت، صندلی ام را در صندلی بانوان انتخاب کردم و بلیت هم خریدم، روی بلیت پرینت گرفته شده به اشتباه صندلی آقایان قید شده بود و نتوانستم با این بلیت به تماشای مسابقات بروم. هر چند پول خرید اشتباه به من برگردانده شد اما دیگر نتوانستم هیچ بلیتی خریداری کنم. نکته مورد انتقاد دیگر در نظر نگرفتن سهمیه برای پیشکسوتان، مربیان و بازیکنان والیبال بود. خانواده والیبال انتظار داشتند شانس حضور در این ضیافت جهانی به آنها داده گردد در حالی که بیشتر کارمندان ادارات توانستند فرصت حضور در آن را داشته باشند.

  • تصمیمات خارج از اداره ورزش

مدیرکل ورزش و جوانان استان در خصوص سیاست های برگزاری و بلیت فروشی این مسابقات عنوان می نماید: تصمیمات اتخاذ شده برای بلیت فروشی از سوی شورای تامین استان اردبیل گرفته شد و اداره کل ورزش و جوانان ملزم به اجرای آن بود. بهرام آقاخانی با بیان این که میزان استقبال از این مسابقات چشمگیر بوده است، اظهار می نماید: در شرایطی که سالن گنجایش تنها 6 هزار نفر را دارد و تعداد متقاضیان بلیت چندین برابر ظرفیت سالن است، محروم ماندن تعدادی از افراد از تماشای بازی ها در سالن طبیعی است و ما از علاقه مندانی که پیروز به تهیه بلیت نشدند، عذرخواهی می کنیم.

  • واکنش رئیس شورای اسلامی شهر

بلیت فروشی های هفته چهارم لیگ ملت های والیبال 2019 در اردبیل با انتقاد رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل هم روبه رو شد تا جایی که علیرضا پوستی در واکنش به نحوه بلیت فروشی مسابقات به ویژه برای بانوان از حضور در سالن رضازاده و تماشای دیدار ایران و پرتغال خودداری کرد. پوستی در این باره به خبرنگاران گفت: توزیع غیراصولی بلیت ها و عدم رعایت حقوق شهروندان به ویژه بانوان قابل قبول نیست و به همین دلیل بلیت صندلی VIP خود را پس فرستادم.

  • انتقاد اهالی رسانه از نحوه توزیع کارت شناسایی

از سوی دیگر خبرنگاران استانی نیز برای پوشش خبری و تصویری این مسابقات تا دقایق آخر به دلیل صادر نشدن آی دی کارت در سردرگمی و بلاتکلیفی بودند. فدراسیون والیبال به دلیل حضور تعداد زیاد خبرنگارانی که از تهران برای این مسابقات آمده بودند از صدور آی دی کارت برای خبرنگاران استانی خودداری می کرد که این مسأله هم مورد انتقاد اداره کل ورزش و جوانان و رسانه های استانی نهاده شد. هر چند در دقیقه 90 خبرنگاران محلی نیز مجاز به حضور و پوشش خبری این مسابقات شدند، بی توجهی به ظرفیت های رسانه ای استان چندان به مذاق اهالی ورزش و خبرنگاران اردبیلی خوش نیامد.

پیشکسوت ورزش و رسانه استان در این باره اظهار می نماید: بعد از پیگیری های فراوان برای 17 خبرنگار استانی آی دی کارت صادر شد. انتشار اخبار و عکس های این مسابقات به صورت آنلاین از فعالیت های تاثیرگذار این خبرنگاران در پوشش رسانه ای این مسابقات بود و باید اولویت واگذاری این سهمیه از ابتدا برای خبرنگاران اردبیلی در نظر گرفته می شد.

نادر پرستار می افزاید: ای کاش در مسابقات بین المللی که به میزبانی استان ها برگزار می گردد، خبرنگاران هر رسانه در استان برای پوشش خبری معرفی شوند تا نمایندگان این خبرگزاری ها و روزنامه ها به وظیفه خود عمل نمایند. خبرنگاران استانی در سایر مسابقات کشوری سهمیه چندانی برای پوشش اخبار ندارد و بهتر است در میزبانی هایی از این قبیل این ظرفیت در ابتدا به خود رسانه های منطقه واگذار گردد.

  • ضرورت همکاری رسانه ها

سرپرست فدراسیون والیبال ایران هم در خصوص برگزاری این مسابقات و بعضی حساسیت ها عنوان می نماید: مسابقات والیبال لیگ ملت ها در سطح جهانی برگزاری می گردد و باید برای رعایت نظم برگزاری، فوق العاده حساس بود چراکه کوچک ترین اتفاقات رصد می گردد و ما زیر ذره بین هستیم. افشین داوری می افزاید: از رسانه ها انتظار داریم گلایه مندی و کدورت ها را کنار بگذارند و به برگزاری منظم و شایسته این مسابقات یاری نمایند، چراکه کوچک ترین بی نظمی سنگین ترین جریمه را برای فدراسیون به همراه خواهد داشت.

  1. نشان دادن امنیت ایران به جهانیان

استاندار اردبیل هم می گوید: اردبیل سابقه برگزاری 2 مسابقه والیبال آسیایی را در سطح بسیار بالا دارد. این بار نیز با تکیه بر تجریبات گذشته، توانستیم تدارکات لازم را بیش از پیش و بهتر از دوره های قبل ببینیم. اکبر بهنامجو با اشاره به این که برگزاری شایسته این مسابقات نام اردبیل را در جهان طنین انداز می نماید می افزاید: در شرایطی که دشمنان قصد دارند فضای کشورمان را ناامن جلوه دهند، برگزاری با امنیت کامل این مسابقات و رضایت فدراسیون جهانی پاسخ مناسبی به این توهمات است.

وی با بیان این که مسابقات والیبال جهانی برای استان اردبیل تنها یک رویداد ورزشی نیست، اظهار می نماید: این رویداد فرصتی است که قابلیت های گردشگری اردبیل به جهانیان عرضه و به آنان شناسانده گردد. بهنامجو همچنین به اقدامات عمرانی و زیباسازی در مجموعه های ورزشی و نیز فضای شهری اشاره می نماید و ادامه می دهد: کارهای خوبی در این زمینه انجام شد که تمام هم استانی ها از آنها بهره مند خواهند بود.

  • میزبانی شایسته اردبیل

وزیر ورزش و جوانان هم برای تماشای دیدار ایران و پرتغال و افتتاح چند طرح ورزشی به اردبیل سفر نموده بود، با حضور در استادیوم رضازاده و در جریان بازی ایران با پرتغال می گوید: میزبانی عالی را از اردبیل در این دوره از رقابت ها شاهد هستیم که به ارزش و اعتبار جمهوری اسلامی ایران افزوده است. مسعود سلطانی فر حمایت همه جانبه از تیم ملی والیبال را برای انجام بازی ها در لیگ جهانی در هفته پنجم و مرحله نهایی در بلغارستان یادآور می گردد و می افزاید: برد در دیدارهای هفته چهارم، صدرنشینی تیم ملی را در این رقابت ها قبل از حضور در هفته پنجم رقم خواهد زد. تیم ملی با شکست حریفان سرسخت قطعاً در این دوره از رقابت ها در صندلی بهتری قرار خواهد گرفت.

  • توسعه توریسم ورزشی در اردبیل

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با بیان این که توسعه توریسم ورزشی، هدف اصلی مسابقات لیگ ملت های والیبال جهان است، اظهار می نماید: حضور بازیکنان مطرح والیبال جهان از کشورهای مختلف اروپایی و اقیانوسیه در اردبیل می تواند قابلیت بالقوه ای برای معرفی استان اردبیل در سطح بین المللی باشد.

نادر فلاحی می افزاید: فعالان حوزه گردشگری و رسانه ها به ویژه فعالان فضای مجازی باید بیشترین بهره را از این مسابقات ببرند و استان اردبیل را از زبان چهره های شاخص ورزشی در این مسابقات معرفی نمایند. اداره کل میراث فرهنگی استان هم حمایت ویژه ای از طرح های سرمایه گذاری در حوزه توریسم ورزشی انجام داده است.

وی با اشاره به اهمیت توجه به توریسم ورزشی و ورزش های زمستانی با توجه به وضعیت آب وهوایی اردبیل عنوان می نماید: با توجه به میزبانی خوب اردبیل از هفته چهارم لیگ والیبال ملت های جهان، در نظر داریم با هماهنگی اداره کل ورزش و جوانان، میزبان یکی از مسابقات ورزشی زمستانی در سطح بین المللی در استان اردبیل باشیم.

این مسئول به ظرفیت های پخش مستقیم رقابت های بین المللی برای کشورمان و استان اردبیل اشاره می نماید و می گوید: پخش این مسابقات به وسیله رسانه ها و تلویزیون 20 کشور به طور زنده و تماشای این مسابقات از سوی بیش از یک میلیارد و 200 میلیون نفر ظرفیت بسیار خوبی برای معرفی ظرفیت های گردشگری اردبیل است.

tour-france.ir: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

tour-canada.ir: برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 3494

به "حسرت حضور اردبیلی ها در شور والیبال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حسرت حضور اردبیلی ها در شور والیبال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید