حمل و نقل عمومی لوکزامبورگ رایگان شد

به گزارش راه ساری، پروژه حمل و نقل رایگان بر روی زندگی 40 درصد از خانوارهای این کشور تاثیر داشته و باعث پس انداز 100 یورویی (110 دلاری) هر خانوار در سال می گردد.

حمل و نقل عمومی لوکزامبورگ رایگان شد

کشور کوچک و ثروتمند لوکزامبورگ در اتحادیه اروپا برای اولین بار در دنیا حمل و نقل عمومی را رایگان اعلام نمود. مقامات این کشور یاری به کارگران کم درآمد و کاهش ترافیک جاده ای را دلیل رایگان شدن حمل ونقل عمومی اعلام نمودند.

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، بعضی از شهرهای کوچکتر لوکزامبورگ اقدامات مشابهی را انجام داده بودند. اما لوکزامبورگ برای اولین بار در سطح ملی تمامی وسایل حمل و نقل عمومی را رایگان کرد.

پروژه حمل و نقل رایگان با عنوان یک اقدام مهم اجتماعی بر روی زندگی 40 درصد از خانوارهای این کشور تاثیر داشته و باعث پس انداز 100 یورویی (110 دلاری) هر خانوار در سال می گردد.

البته همه مسافران و کاربران وسایل حمل و نقل عمومی از این طرح آگاهی لازم نداشتند.

دومنیک زنی 50 ساله که در ایستگاه اصلی لوکزامبورگ در انتظار قطار بود با تعجب از رایگان بودن قطارها پرسید و در باره آن اظهار بی اطلاعی کرد.

کشور لوکزامبورگ حمل و نقل عمومی در این کشور را رایگان کرد/ عکس: خبرگزاری فرانسه

از سوی دیگر کارگران سیستم حمل و نقل از تاثیرت احتمالی این فرایند بر امنیت شغلی خود ابراز نگرانی کردند.

یکی از بلیط فروشان این ایستگاه که از اعلام نامش خودداری کرد در این باره گفت: ما هنوز نمی دانیم چه اتفاقی برای کارمان خواهد افتاد. او اضافه نمود: تمامی کارمندان سیستم حمل و نقل نگرانند و هیچ چیز در این باره تعیین نیست.

مسائل ترافیکی

بخشی از این طرح برای کاهش انباشتگی در نظر گرفته شده است.

خودروهای شخصی پرمصرف ترین وسیله حمل و نقل در در لوکزامبورگ هستند و این خودروها در 47 درصد سفرهای کاری و 71 درصد رفت و آمد تفرحی مورد استفاده قرار می گیرد.

200 هزار نفر از مردم فرانسه، آلمان و بلژیک که در همسایگی لوکزامبورگ قرار دارند برای کار روزانه به لوکزامبورگ می رانند. این موضوع ساعات اوج ترافیک را به حداکثر می ر ساند.

کل جمعیت این کشور حدود 610 هزار نفر است و کارگران مرزی نیمی از جمعیت کل شاغلان این کشور را تشکیل می دهد.

پایتخت لوکزامبورگ سرمایه گذاری خود را در سیستم حمل و نقل عمومی انجام داده اما مسافران همچنان از این شرایط و عدم یکپارچگی این سیستم شکایت دارند.

پیش از این فروش بلیط در هر سفر ریلی حدود 2 یورو برای هر مسافر هزینه داشت/ عکس: خبرگزاری فرانسه

از چند سال پیش تا کنون قرار است شبکه ریلی این کشور به فرودگاه منطقه شمالی وصل گردد.

بلانشه وبر مدیر جنبش اکولوژیکی لوگزامبورگ با اشاره به ایجاد پیوندهای بهتر پروژه حمل و نقل با سیستم اکولوژیکی گفت: مسایل زیست محیطی تاخیر چشم گیر در توسعه حمل و نقل عمومی اسجاد نموده است.

فرانکو باوش وزیر حمل و نقل این کشور نیز در این باره گفت: سرمایه گذاری سیستماتیک و مستمر شرط واقعی و غیرقابل انکار برای تقویت و ارتقا حمل ونقل عمومی است.

پیش از این فروش بلیط در هر سفر ریلی حدود 2 یورو برای هر مسافر هزینه داشت و تنها 8 درصد از هزینه 500 میلیون یورویی در سیستم حمل ونقل را جبران می کرد. اینک دولت خواستار پرداخت این مبلغ از خزانه خود است.

دستگاه های فروش بلیط به تدریج از ایستگاه ها خارج می شوند اما دفاتر فروش بلیط برای جایگاه های درجه یک و سفرهای بین المللی به قوت خود باقی خواهند ماند.

بی بی سی نیز در این باره نوشت: سفر با قطار در لوکزامبورگ رایگان خواهد بود. تنها استثنای این مورد استفاده از قطارهای درجه یک است.

وزیر حمل و نقل لوکزامبورگ به عنوان یکی از اعضای حزب سبز در این کشور گفت: مجموعه هزینه این پروژه 41 میلیون یورو (35 میلیون پوند یا 44 میلیون دلار) است. اگر چه این پرداخت برای بلیط در سیستم حمل و نقل حذف خواهد شد اما این هزینه بر دوش مالیات دهندگان قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص نگرانی کارمندان حمل و نقل اضافه نمود: کارمندان شغل خود را از دست نخواهند داد. آنها وقت کمتری را صرف آنالیز یا فروش بلیط می نمایند.

پیش از این نیز هزینه حمل و نقل عمومی چندان گران نبود. هزینه استفاده از این سیستم حدود 2 یورو و استفاده روزانه از آن حدود 4 یورو می شد. بسیاری از کارگران نیز برای عبور و مرور سالانه از یارانه دولتی در لوکزامبورگ بهره می بردند. بنابراین تعداد کمی از مردم هزینه بیشتری را صرف عبور و مرور با سیستم حمل و نقل عمومی می کردند.

دلایل لوکزامبورگ برای حمل و نقل رایگان

سرانه خودرو در لوکزامبورگ بیش از دیگر کشورهای اروپاست و این کشور میخواهد اتومبیل های بیشتری را از خیابان ها دور کند. لوکزامبورگ با مشکل شدید ترافیک روبرو است و در میان هر هزار نفر بیش از 650 نفر از خودرو شخصی استفاده می نمایند.

لوکزامبورگ بیش از هر کشور اروپایی خودرو شخصی دارد/ 650 نفر از هر 1000 نفر در این کشور از خودروی شخصی استفاده می نمایند/ نمودار: بی بی سی - منبع: جدیدترین آمار یورو استیت (Eurostat)

لوکزامبورگ میخواهد در 5 سال آینده، تعداد مسافران حمل و نقل عمومی خود را 20 در صد افزایش دهد.

یکی از اهداف این کشور با گسترش سیستم حمل و نقل رایگان غلبه بر مسائل زیست محیطی است.

این کشور کوچک اروپایی با رایگان کردن سیستم حمل و نقل میخواهد ظرفیت های خود را برای افزایش ناگهانی مسافران کنونی گسترش دهد.

-

بیشتر بخوانید:

حمل و نقل عمومی در لوکزامبورگ رایگان می گردد

اولین کشور با حمل و نقل عمومی رایگان

خوش به حال بچه های لوکزامبورگ

-

آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: عصر ایران
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8366

به "حمل و نقل عمومی لوکزامبورگ رایگان شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمل و نقل عمومی لوکزامبورگ رایگان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید