خانه شاپوری؛از محبوب&zwnjترین مقاصد گردشگری شیراز

به گزارش راه ساری، تمام زیبایی های این خانه در کلام نمی گنجد پس بهتر است هرچه زودتر با خرید آنلاین بلیط هواپیما چارتر یا معمولی به شهر شیراز سفر کنید تا از نزدیک شاهد این همه زیبایی و شکوه باشید.

خانه شاپوری؛از محبوب&zwnjترین مقاصد گردشگری شیراز

چرا بازدید از خانه شاپوری شیراز پیشنهاد می شود؟

دارای معماری و تزینات چشم نواز گچی متفاوت به نسبت خانه های تاریخی شیراز است.

خانه شاپوری در شب با نورپردازی خیره کننده همانند نگینی در شهر شیراز است.

خانه شاپوری علاوه بر جاذبه های دیدنی بسیار، کافه و رستورانی برای صرف یک وعده فراموش نشدنی و همچنین نمایشگاهی از آثار هنری را درخود جای داده است.

تاریخچه خانه شاپوری شیراز

این خانه زیبا متعلق به یکی از تاجران شیرازی به نام عبدالصاحب شاپوری بوده است. ساخت این خانه به دوران پهلوی اول بباز می شود که طی مدت 5 سال به دست فرد ماهری به نام استاد ابوالقاسم مهندسی به طول انجامید.

جالب است بدانید خانه شاپوری تا اوایل دهه 70 پذیرای خانواده شاپوری بود اما پس از آن ها خانه به صورت متروکه رها شد تا اینکه در سال 1378 خانه شاپوری توسط سازمان میراث فرهنگی استان فارس خریداری شد و پس از بازسازی در فهرست میراث فرهنگی ایران به ثبت رسید.

معماری خانه شاپوری شیراز

خانه شاپوری نمونه شاخص تلفیق هنرمندانه هنر ایرانی و اروپایی است که هر بیننده ای را محسور زیبایی های خود می نماید.

با ورود به این باغ، عمارت زیبایی را در وسط خانه می بینیم که با تزئینات خاص گچی و رنگ آمیزی های متنوع، چنان چشم نوازی برای بازدید کنندگانش می نماید که تا چند دقیقه نمی توان چشم از آن برداشت. بالکن عظیم خانه شاپوری با 14ستون که به صورت قرینه ساخته شده و دارای ظرافت های گچی می باشد گویای این است که معماری این خانه نه تنها به سبک معماری قاجاریه ، بلکه به صورت آزادانه با معماری اروپایی زمان خود تلفیق و اجرا شده است. جالب است بدایند از زمان ساخت این خانه کم کم ساخت بالکن به معمای ایرانی راه پیدا می نماید.

در بدو ورود کاشی کاری که بر بالای ساختمان قرار گرفته نگاه شما را جلب می نماید. این کاشی کاری دارای طرح هخامنشی است که رنگ بندی آن با مهارت خاصی صورت گرفته تا نگاه مخاطبانش را جذب. در این کاشی کاری می توان نقش انسان بالداری را دید که با رنگ های اساطیری چون لاجوردی، زرد، قرمز و قهوه ای رنگ آمیزی شده است. اما زیبایی های این باغ تنها به این موارد ختم نمی شود، بلکه روبه روی خانه شاپوری استخر زیبایی به شکل پنج پر قرار گرفته است تا هوای باغ را دلپذیرتر کند.

برای ورود به این عمارت باید با زاویه 90 درجه از محور اصلی وارد ساختمان مرکزی شوید. در بدو ورود به عمارت متوجه پلکان عظیمی خواهید شد که به گونه ای ساخته و به زیبایی تمام تزئین شده است که در مرکز توجه مخاطب قرار بگیرد. این نوع پلکان دلیل دیگری بر معماری اروپایی در خانه شاپوری است زیرا در معماری ایرانی پلکان در حاشیه قرار می گیرد و درهای کوچک چوبی در فضاهای تودرتو راه اتصال بین اتاق ها بود در حالی که در معماری اروپایی پلکان ها راه ارتباطی بین اتاق ها است. در این خانه نیز به همین صورت است و در نهایت بازدیدکنندکان را به دو سمت خانه، شاه نشین ها و گوشواره ها راهنمایی می نماید.

داخل عمارت شاپوری همانند نمای بیرونی ساختمان از تزیینات زیبای گچی بی نصیب نمانده است و در سرتاسر خانه قابل مشاهده است.

اگر از پلکان بالا بروید و وارد بالکن طبقه دوم شوید نمی توانید چشم از سقف آن بردارید. دراین قسمت به راحتی می توانید تزئینات باشکوه سر ستون و پا ستون ها را که به سبک کرنتی(نوعی از سبک معماری یونانی است که در آن از تزئینات گیاهان، گل، و برگ استفاده می شود) صورت گرفته است را از نزدیک ببینید. همچینین نقش های زیبایی از حمله شیر به حیوان، حافظ و سعدی یکی دیگر از زیبایی های بی مثال عمارت شاپوری است.

در بخش تابستانه این ساختمان بالکنی به بهار خواب اختصاص یافته.

در این باغ زیبا می توانید تنوعی از درختان سرو، چنار، انجیر، انار، نارنج و خرما را ببینید که در کنار گل های زیبایی چون رز رونده و شمعدانی، صحنه زیبایی را برای عکس های شما به تصویر می کشد.

بخش های مختلف خانه شاپوری

خانه مجلل شاپوری تنها به عمارت اصلی محدود نمی شود بلکه دارای بخش های دیگری چون عمارت کالسکه خانه و عمارت اندرونی می باشد اما این بخش ها به بازماندگاه خانواده شاپوری به ارث رسیده است، از این رو بازدید این بخش ها برای عموم آزاد نیست.

این باغ دارای وسعتی حدود 4635 متر است که ساختمان دو طبقه با متراژ840 متر مربع را در خود جای داده است. این ساختمان تعداد زیادی اتاق دارد که دارای کاربردهای متنوعی می باشد. در این عمارت مجلل هر اتاق دارای کاربردی جداگانه است و می توانیم شاهد جداگانه بودن اتاق خواب های والدین، فرزندان، مهمان و .. از یکدیگر باشیم. این نوع ساخت مدرکی دیگر برای معماری اروپایی این خانه است زیرا در معماری سنتی هر اتاق خواب دارای چندین کاربرد بود به نحوی که هر اتاق علاوه بر مکانی برای استراحت، دارای مکانی برای نشستن مهمان و پذیرایی نیز می باشد.

بخشی از این خانه به نمایشگاهی برای به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان سراسر دنیا اختصاص یافته است که بازدی از آن خالی از لطف نیست. در قسمت دیگری ازاین خانه می توانید با پوشیدن لباس های زمان قاجار عکس خاطره انگیزی را به یادگار بگیرید.

بعد از بازدید از این خانه هیجان انگیز می توانید به کافه و رستورانی که در باغ دایر است بروید تا لذت نوشیدن قهوه و صرف یک غذای دل چسب را در خانه شاپوری تجربه کنید.

فصل مناسب برای بازدید از خانه شاپوری شیراز چه زمانی است؟

شیراز شهری است خوش آب و هوا اما بهترین زمان برای بازدید از این شهر باستانی و تاریخی اردیبهشت ماه است. در اردیبهشت ماه شیراز همانند قطعه ای از بهشت است اما باید در نظر داشته باشید در این ماه شیراز دارای شلوغی و جمعیتی بیشتر ار حد معمول است. اما در اوایل آبان ماه قبل از اینکه هوا سرد شود هم می شود به شیراز سفر کرد. پس از الان به فکر سفر بهاری خود باشید و مثلا اگر در تهران هستید بلیط رفت و برگشت، پرواز تهران به شیراز و پرواز شیراز به تهران را رزروکنید.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از خانه شاپوری شیراز چه قدر است؟

برای بازدید از این خانه باشکوه باید بلیط تهیه کنید. همچنین برای بازدید از این خانه 1 الی 2 ساعت را در نظر بگیرید.

چگونه به خانه شاپوری شیراز برویم؟

یکی از مزایای خانه شاپوری دسترسی راحت به وسایل نقلیه عمومی چون مترو و اتوبوس می باشد.

اگر از مترو استفاده می کنید، بهتر است درایستگاه زندیه پیاده شوید تا تنها پس از 7 دقیقه پیاده روی به خانه شاپوری برسید. اگر قصد دارید از اتوبوس های شهری بهره ببرید سوار خط خط پایانه ولیعصر تا پایانه نمازی درایستگاه زند ا اتوبوس پیاده شوید، 5 دقیقه پیاده روی برای رسیدن به خانه شاپوری کافی است.

اما اگر با ماشین شخصی خود به شیراز سفر می کنید بهتر است به وسیله بلوار لطفعی خان زند وارد خیابان انوری شوید تا سردر این خانه باشکوه را ببینید.

در نزدیکی خانه شاپوری شیراز از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

ارگ کریم خان شیراز:15دقیقه پیاده روی

موزه پارس شیراز: 14 دقیقه پیاده روی

خانه موزه فروغ الملک شیراز: 14 دقیقه پیاده روی

خانه تاریخی منطقی نژاد شیراز: 15 دقیقه پیاده روی

حمام وکیل شیراز: 17 دقیقه پیاده روی

سرای مشیر بازار شیراز: 19 دقیقه پیاده روی

مدرسه خان شیراز: 20 دقیقه پیاده روی

چه هتل هایی در نزدیکی خانه شاپوری شیراز برای اقامت وجود دارد؟

هتل ساسان شیراز: 2 دقیقه پیاده روی

هتل آریانا شیراز: 2 دقیقه پیاده روی

هتل کوثر شیراز: 4 دقیقه پیاده روی

هتل جام جم شیراز: 7 دقیقه پیاده روی

هتل صدرا شیراز: 9 دقیقه پیاده روی

هتل پلارسیان شیراز: 9 دقیقه پیاده روی

هتل پرشین شیراز: 10 دقیقه پیاده روی

هتل زندیه شیراز: 15 دقیقه پیاده روی

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک خانه شاپوری شیراز هستند؟

رستوران سنتی حاجی بابا

کافه رستوران قوام

رستوران سنتی شرزه

رستوران سنتی گلشن

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور کانادا: برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: گردشبان
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 13060

به "خانه شاپوری؛از محبوب&zwnjترین مقاصد گردشگری شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه شاپوری؛از محبوب&zwnjترین مقاصد گردشگری شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید