دانش آموزان با یاری خانواده به حقوق خود و دیگران آشنا شوند
به گزارش راه ساری، دستیار ویژه رییس جمهور در امور شهروندی، توضیح داد: پرورش احساسات و عواطف دانش آموزان در آموزش و پرورش باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که بذر صلح و آموزش در خانواده ها کاشته می گردد.

به گزارش خبرنگاران، شهیندوخت مولاوردی در مراسم شروع هفته پیوند اولیا و مربیان با بیان این که شعار سال جاری هفته انجمن اولیا و مربیان خانواده دانا، دانش آموز تواناست گفت: اگر آموزش را به معنی انتقال علم و دانش در نظر بگیریم، پرورش به معنای اجتماعی شدن دانش آموزان است این در حالی است که به نظر می رسد این اتفاق کمتر به وقوع پیوسته است.
وی با بیان این که حرکت های جدی و خوبی در این حوزه اجرا شده، اما به دلیل شیوه و سبک آموزش و پرورش تمرکز بر محفوظات و ذهن دانش آموزان بیشتر است، اضافه نمود: برای مثال بیشتر بر درس خواندن های فردی و تست زدن تاکید می گردد که حاصل این جریان رقابت های فردی صرف است که با اهداف پرورشی نظام آموزشی مغایرت دارد.
دستیار ویژه رییس جمهور در امور شهروندی با بیان این که باید کوشش کنیم تا ظرفیت های ویژه دانش آموزان را که اکثرا خدادادی است را بشناسیم، اظهار کرد: به عنوان مثال باید ظرفیت های شناختی، تصمیم گیری و انتقاد تقویت گردد به طوری که باید به دانش آموزان حق انتخاب بدهیم و این آموزش ها تنها در تعامل در جمع اتفاق می افتد.
مولاوردی با تاکید بر اهمیت پرورش احساسات و عواطف دانش آموزان تاکید نمود: تقویت این ظرفیت باید در خانه صورت بگیرد، چرا که بذر صلح و دموکراسی در خانواده کاشته می گردد و در مدرسه مرحله داشت اجرا شده و در مدرسه و دانشگاه مرحله برداشت است.
دستیار ویژه رییس جمهور در امور شهروندی با بیان این که دانش آموزان با یاری خانواده به حقوق خود و دیگران آشنا شوند، توضیح داد: به این صورت فرد باید برای جامعه موثر باشد و نه این که تبدیل به سربار جامعه گردد.
وی با اشاره به مطالعات تطبیقی درباره تجربیات دنیای در حوزه آموزش حقوق شهروندی نیز شرح داد: باید آنالیز های دنیای درباره حقوق شهروندی را بومی و اجرایی کنیم. آموزش های شهروندی در حال حاضر جای خود را در آموزش های دنیا باز نموده است به این معنا که باید به دنبال پرورش انسان هایی باشیم که به محیط زیست احترام می گذارند و از رفتارهای خشن پرهیز می نمایند و در عین حال منتقد هستند. این فقط وظیفه آموزش و پرورش نیست، اما نباید نقش نظام آموزشی را نادیده گرفت.
دستیار ویژه رییس جمهور در امور شهروندی در ادامه به سه رویکرد به آموزش حقوق شهروندی در دنیا اشاره نمود و گفت: مدل اول برنامه درسی توزیعی است که آموزش شهروندی در برنمه آموزشی توزیع می گردد. رویکرد دوم تلفیقی و رویکرد سوم نیز مستقل است به طوری که دروس حقوق شهروندی به صورت مستقل ارائه می گردد. متداول ترین روش رویکرد تلفیقی است.
مولاوردی در سرانجام با ابراز خوشحالی از تدوین منشور حقوق والدین از سوی انجمن اولیا و مربیان، گفت: یکی از بحث های مهم در چارچوب آموزش شهروندی، آموزش مدیران و معلمان است به طوری که آنها باید آموزش ها و تخصص های لازم را داشته باشند.
منبع: خبرگزاری ایسنا