دانش آموزان خوزستانی در رویای جهش تحصیلی
به گزارش راه ساری، علی ملایی - اهواز- خبرنگار: همه پدر و مادرها کوشش می نمایند شرایط ایده آلی را برای رشد استعدادهای فرزند خود فراهم نمایند.

در این میان، یکی از راهکارهای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان جهش تحصیلی به معنای گذراندن 2 پایه در یک سال تحصیلی است. هدف از این کار، برقراری عدالت آموزشی و در نظر گفتن تفاوت های فردی است. در حقیقت والدین بعد از مشاهده ویژگی هایی چون هوش بالا، سریع الانتقال بودن و سختکوشی در فرزندشان برای جهش تحصیلی آنها اقدام می نمایند. البته باور و اقدام خانواده برای جهش تحصیلی فرزند کافی نیست و باید مراحل قانونی طی گردد.
- مراحل جهش تحصیلی
جهش تحصیلی یکی از راه های توجه به استعداد دانش آموزان با درجه هوش و یادگیری بالاست که سال هاست در کشور ما انجام می گردد. دانش آموز ابتدا از سوی مدرسه خود به اداره آموزش و پرورش منطقه و سپس به اداره آموزش و پرورش استثنایی برای انجام مراحل سنجش معرفی می گردد. دانش آموز برای جهش تحصیلی باید در کارنامه خود سطح خیلی خوب را در تمام دروس کسب نموده باشد. پس از آن که او در ارزیابی تخصصی امتیاز لازم را کسب کند، با نامه آموزش و پرورش استثنایی به مدرسه مراجعه می نماید و می تواند در امتحانات پایه بالاتر در شهریورماه شرکت کند.
سالانه 700 تا 800 دانش آموز متقاضی تحصیل جهشی در خوزستان هستند که معمولا نیمی از این تعداد پیروز به انجام این کار می شوند. اما نیم دیگر در همان دوران کودکی طعم شکست را می چشند. سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان می گوید: در امسال 734 دانش آموز ابتدایی برای شرکت در آزمون جهش تحصیلی از پایه اول به سوم، دوم به چهارم، سوم به پنجم و چهارم به ششم ابتدای ثبت نام کردند.
مهدی رفیعی دهکردی با اشاره به این که آزمون جهش تحصیلی 22 تا 27 تیر در خوزستان برگزار گردید، می گوید: در این مرحله از دانش آموز متقاضی تست هوش انجام شد و در صورتی که دانش آموز امتیاز لازم را کسب کند، به جهش تحصیلی مجاز خواهد بود. پس از این مرحله، دانش آموز می تواند در امتحان پایه مورد نظر خود در شهریور شرکت کند. وی می افزاید: نتایج این آزمون، پس از انجام ارزیابی های لازم، تا نیمه نخست مرداد به وسیله سامانه سنجش اعلام خواهد شد. والدین می توانند با مراجعه به مدارس محل تحصیل فرزند خود نیز از نتیجه آزمون او آگاه شوند.
- کافی نبودن کارنامه خوب
یک روانشناس تربیتی در این باره می گوید: برای جهش تحصیلی کارنامه ای با نمرات خوب کافی نیست. کسب نمرات ممتاز، اگرچه ضروری است، کافی نیست و نمی توان تنها نمرات را در پذیرش دانش آموزان برای حضور در دوره های جهشی تحصیلی معیار قرار داد. محمد امینی ادامه می دهد: برای جهش تحصیلی، استعداد مهم ترین عامل در نظر گرفته می گردد، اما استعداد لزوما به معنای کسب نمره ممتاز نیست. بعضی والدین این 2 موضوع را با هم اشتباه می گیرند و بدون در نظر دریافت دیگر عوامل، بر جهش تحصیلی فرزند خود اصرار می نمایند. استعداد توانی است که با آدم ها آفریده می گردد، اما برای پرورش آن به تمرین و پشتکار احتیاج است.
وی بیان می نماید: بچه ها تیزهوش بهترین گزینه برای جهش تحصیلی هستند. آنها نسبت به یادگیری حریصند و مطالب را با سرعت می آموزند، اعتماد به نفس بالایی دارند، کتاب خواندن را دوست دارند و همواره مشغول مطالعه هستند، دایره لغات وسیع و تمرکز خوبی دارند و هنگام حرف زدن و یاد دریافت رشته افکارشان پاره نمی گردد.
- مسائل دانش آموزان عادی در جهش تحصیلی
امینی می گوید: کودکی با توان ذهنی عادی اشتباه ترین گزینه برای جهش تحصیلی است. در چنین حالتی، علاوه بر این که کوشش های والدین هدر می رود، فشارهای خارج از آستانه تحمل دانش آموز به او تحمیل می گردد. وی با بیان این که جهشی درس خواندن برای بیش از یک پایه تحصیلی توصیه نمی گردد، می افزاید: دانش آموزی که در پایه تحصیلی خود سرآمد است، وقتی با جهش تحصیلی در کنار دانش آموزان مقاطع تحصیلی بالاتر قرار می گیرد، پایین تر یا حداقل همسطح آنها خواهد بود و با مسائل روحی روبرو می گردد.
سرخوردگی، کاهش اعتماد به نفس، اضطراب و بی میلی به تحصیل از جمله این مسائل است. این روانشناس تربیتی اظهار می نماید: دانش آموزانی که تحصیلات جهشی را تجربه نموده اند، روحیات متفاوتی دارند. اغلب آنها خود را برتر از هم پایه هایشان می دانند، خود را در کانون توجه قرار می دهند و نسبت به دیگران احساس تکبر و ممتاز بودن دارند.
- شرایط لازم برای بچه ها
بعضی دیگر از کارشناسان بر این باورند که دوره های جهشی می تواند به پرورش استعدادها و توانایی های دانش آموزان بیفزاید و کوشش و پشتکار آنها را دوچندان کند. یک کارشناس آموزشی در این باره می گوید: سیستم آموزش و پرورش در کشور ما کارایی خوبی ندارد، به همین دلیل اگر دانش آموزی توانی بالاتر از مقطع تحصیلی خود دارد، باید با سرعت از آن مقطع عبور کند.
رحمان کاظمی ادامه می دهد: بنده وقتی با جهش تحصیلی موافق هستم که دانش آموز در همه موضوعات رشد کافی داشته باشد، یعنی علاوه بر درس، در رفتارها و ارتباطات خود هم جهش کند تا بتواند در مقطع جدید که در آن دانش آموزانی با جثه بزرگ تر و سن بیشتر حضور دارند، پیروز باشد. وی بیان می نماید: البته نباید کودکی یک نفر را به دلیل داشتن استعداد ذاتی کُشت. خانواده ها در صورتی برای تحصیل جهشی فرزند خود اقدام نمایند که شرایط برای رشد کودک در خانواده فراهم باشد و دیگر استعدادها و احساسات او از بین نرود.
منبع: همشهری آنلاین