درباره خودرو شاهین چه می دانیم؛ مشخصات فنی و قیمت

به گزارش راه ساری، شاهین جدیدترین محصول سایپا توجه ها را به خود جلب نموده است، اخیرا سایپا اعلام نموده که در طرح پیش فروش این خودرو بیش از 100 هزار نفر ثبت نام کردند.

درباره خودرو شاهین چه می دانیم؛ مشخصات فنی و قیمت

سایپا می گوید توانسته خودروی شاهین را مطابق با استاندارد های 85 گانه داخلی و در سطح استاندارد های اروپایی، طراحی و به مرحله فراوری انبوه نزدیک کند.

بنا به ادعای سایپا92 درصد قطعات خودروی شاهین ساخت قطعه سازان داخلی است و اگر فراوری بعضی از قطعات، توجیه مالی داشت و یا کشور با فقدان بعضی از مواد اولیه که بعضا مواد معدنی است روبرو نبود، درصد داخلی سازی بالاتر بود.

شاهین، نخستین سدان بر پایه پلت فرم SP100 است. این سدان خانوادگی قرار است با دو کیسه هوا، سانروف، ترمز های دیسکی، سیستم روشنایی در روز (Daylight)، سنسور نور و پارک و دوربین عقب، نمایشگر لمسی، فرمان برقی، آینه های تاشو برقی، استارت دکمه ای، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم کنترل فشار باد تایر ها TPMS و ... وارد بازار گردد.

شاهین همانطور که در گذشته نیز گفته شد، با پیشرانه 1.5 لیتری توربو با حداکثر توان 110 اسب بخار و حداکثر گشتاور 165 نیوتن متر روانه خیابان های کشورمان گردد.

البته سایپا می گوید در راستای تکمیل سبد محصولات سایپا و تنوع بخشی که هدف گذاری شده، قرار است کراس اوور پلت فرم SP100 با نام تجاری آریا نیز فراوری گردد.

سایپا اعلام نموده که خط فراوری پلت فرم SP100 سایپا که شاهین نخستین فرزند آن خواهد بود با ظرفیت کامل می تواند در هر شیفت240 دستگاه خودرو با توانایی ارتقا به 480 دستگاه را تجاری سازی و در هر شیفت 143 اشتغال مستقیم ایجاد کند.

موفقیت سایپا شاهین در تست تصادف

همچنین این خودروسازی مدعی است: با تست هایی که شاهین در مراکز بین المللی پشت سر گذاشته است، این خودرو را باید در ردیف ایمن ترین خودرو های فراوریشده در کشور قرار داد.

از جمله تست هایی که این خودرو توانسته با موفقیت پشت سر بگذارد، تست ایربگ SRS است. این نوع ایربگ که در خودرو های روز جهان نیز به کار گرفته می گردد، نوعی ایربگ هوشمند است که باتوجه به سطح فشاری که خودرو و مجموعه ایمنی آن از جمله کمربند ایمنی تحمل می نمایند، عکس العمل کیسه هوا را کنترل خواهد نمود.

گفته می گردد این خودرو توانسته استاندارد های ECE اتحادیه اروپا را که در زمینه ایمنی هستند پاس کند؛ موردی که خود برگ برنده ای در کارنامه محصول جدید سایپا به شمار می رود.

موتور و جعبه دنده

سایپا در ابتدا قصد استفاده از موتور ارتقای یافته 1650 سی سی برلیانس برای این خودرو را داشت اما با آغاز تحریم ها و ترک بازار کشور توسط خودروسازان چینی از جمله برلیانس، برنامه سایپا نیز برای استفاده از این موتور تحت تاثیر نهاده شد و در نهایت، استفاده از موتور توربوشارژ تیبا و ساینا بر روی شاهین مورد استفاده قرار گیرد.

ظاهرا جعبه دنده شاهین را شرکت کره ای HPT به سفارش سایپا ساخته است و کاملا با جعبه دنده ساینا اتومات و کوییک اتومات، متفاوت است.

تیپ های شاهین

سایپا برای نسخه دنده ای شاهین دو تیپ و برای نسخه اتوماتش نیز چهار تیپ مختلف درنظر گرفته است. البته تجربه نشان داده که سایپا، به مرور زمان، عرضه تیپ های پایه ای محصولاتش را متوقف می نماید؛ دقیقا مشابه اتفاقی که برای تیبا و ساینا رخ داد.

قیمت شاهین

هنوز نمی توان دقیقا گفت که قیمت شاهین چقدر است، اما قطعا گرانترین خودرو داخلی سایپاست. در پیش فروش اخیر سایپا مبلغ 133 میلیون و 700 هزار تومان برای پیش پرداخت شاهین در نظر گرفته بود که اگر این مبلغ را پنجاه درصد قیمت اصلی کارخانه در نظربگیریم احتمالا نرخ این خودرو به 270 میلیون تومان هم برسد.

پیشتر کارشناسان هم رقم مشابهی برای شاهین پیش بینی نموده بودند. چیزی که روشن است قیمت بازار بالاتر از قیمت کارخانه خواهد بود.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی، تفریحی و گردشگری

منبع: فرارو
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 12899

به "درباره خودرو شاهین چه می دانیم؛ مشخصات فنی و قیمت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره خودرو شاهین چه می دانیم؛ مشخصات فنی و قیمت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید