دریاچه کلیموتو، پدیده ای طبیعی که هر روز رنگ عوض می نماید!

به گزارش راه ساری، دریاچه کلیموتو در اندونزی

اگر علاقه مند به گردشگری و طبیعت باشید احتمالا تا به حال نام دریاچه کیلموتو (دریاچه سه رنگ) اندونزی را شنیده اید که یکی از شناخته شده و مشهورترین جاذبه های طبیعی در مجمع الجزایر اندونزی می باشد. دو علت مهم برای شهرت آن وجود دارد یکی مناظر طبیعی فوق العاده زیبا و دیدنی و همچنین به خاطر افسانه های فریبنده ای که درباره دریاچه کلیموتو گفته می گردد. در ادامه با خبرنگاران همراه شوید تا راه رسیدن به دریاچه و افسانه های محلی که درباره آن گفته می گردد را آنالیز کنیم.

دریاچه کلیموتو، پدیده ای طبیعی که هر روز رنگ عوض می نماید!

شروع ماجراجویی

دریاچه بر بالای کوه کلیموتو در Flores قسمت شرقی Nusa Tenggara کشور اندونزی واقع شده است. اگر مشتاق تماشای طبیعت مسحور نماینده دریاچه کلیموتو هستید باید سختی های راه را به جان خرید. ماجراجویی شما از نزدیک ترین فرودگاه به نام Ende Regency شروع می گردد، پس از آن ساعت ها را باید در جاده بگذرانید و سپس یک ساعت کوهنوردی در مناطق سخت و سخت در پیش خواهید داشت که در طی آن باید از صخره های شیب دار عبور کنید و این در حالی است که مه سرد و غلیظ صبحگاهی همه جا را پوشانده است. اما حتی در همان حال هم جاذبه های طبیعی فوق العاده ای را در کنار خود دارید که با هر گامی که به سمت نزدیک شدن به دریاچه کلیموتو برمی دارید دیدنی تر و رویایی تر هم می شوند.

دریاچه در ارتفاع 1639 متری بالاتر از سطح دریا و بر بالای قله آتشفشانی کلیموتو قرار گرفته است. این نام از زبان مردم محلی گرفته شده است. در زبان اهالی اندونزی کلی به معنی کوه و موتو به معنی جوشان است. نام دیگری که برای آن انتخاب نموده اند دریاچه سه رنگ است، چرا که در واقع دریاچه کلیموتو متشکل از سه دریاچه مجزا است که هر کدام رنگ مخصوص به خود را داند. دو مورد از آن ها تنها توسط که دیواره نازک آتشفشانی از هم جدا شده اند اما دریاچه سوم فاصله بیشتری با آن ها دارد.

افسانه های محلی

مردم محلی به آن سه دریاچه نیز می گویند که دلیل آن برگرفته از افسانه های بومی اهالی این منطقه است. اعتقاد کلی مردم اندونزی بر این است که دریاچه کلیموتو سکونت گاه ارواح سرگردان است. نام یکی از دریاچه ها Tiwu Nuwa Muri Koo Fai است، آن ها می گویند روح های جوان (کسانی که در سنین پایین فوت کردند و یا ازدواج ننموده بودند) در این دریاچه زندگی می نمایند که از دو تای دیگر بزرگ تر و عمیق تر نیز هست.

دریاچه دیگر Tiwu Ata Polo است که گفته می گردد ارواح خبیثه در آن تردد می نمایند، افرادی که در زندگی خود روی زمین اقدامات شرورانه انجام دادند و با کوشش کردند تا به انجام سحر و جادو بپردازند.

دریاچه دیگر که در غرب دو دریاپه مذکور و با فاصله اندکی از آن ها واقع شده است Tiwu Ata Mbupu است که محلی ها می گویند روح های پیر (کسانی که در سن بالا فوت کردند) در آن زندگی می نمایند.

تغییر رنگ

سه دریاچه کلیموتو را به تغییر رنگشان می شناسند. دریاچه روح های جوان اغلب اوقات سایه های رنگیی متمایل به آبی یا سبز دارد این در حالی است که دریاچه ارواح خبیثه رنگ های قهوه ای، سبز و قرمز تیره به خود می گیرد. دریاچه پیرها اما به رنگ های قهوه ای و سفید دیده می گردد. دلیل این تغیرر رنگ دریاچه ها گازهای آتشفشانی، فعالیت های میکروبی، تغیرر دما و فرسایش دیواره های آتشفشانی است. اولین گزارش از تغییر رنگ دریاچه کلیموتو بعد از فوران کوه در سال 1886 ارائه شد و از آن هنگام تا به حال هر دریاچه به صورت مستقل ده ها بار تغییر رنگ داده است.

اگر چه امروز علم پاسخ دقیق و مشخصی برای این پدیده طبیعی دارد اما افسانه ها و اسطوره ها که مدت ها است سینه به سینه نقل می شوند هنوز برای بعضی باور پذیرند. قبیله لیو فلورس بر این باور است که تغییر رنگ ها فضای سیاسی کشور را نشان می دهد. آبی روشن یا سبز یک وضعیت ملی صلح آمیز را نشان می دهد، در حالی که قرمز نشان دهنده آشفتگی سیاسی است. دیگران فقط تصریح می نمایند که رنگ های گرم نشان دهنده فاجعه و رنگ های سرد هستند که حالت آرامش و ثبات را نشان می دهند.

یکی دیگر از افسانه ها می گوید که اگر دیوارهای دهانه آتشفشان به نحوی سقوط نمایند و این باعث گردد که سه دریاچه ادغام شوند، به این معنی است که سرانجام دنیا نزدیک است. کشف این دریاچه باشکوه به یک هلندی به نام Van Such Telen در سال 1915 منسوب شده است. او دریاچه را با رنگ های قرمز، سفید و آبی توصیف کرد که رنگ پرچم هلند هستند. مردم محلی در خصوص کل کشف شک و تردید داشتند بنابراین خودشان دست به کار شدند و برای تماشای دریاچه رفتند، در آنجا، سه دریاچه بود که فضای سیاسی کشور را در آن موقع، نشان می داد.

سه دریاچه که حتی شامل Tiwu Ata Polo (در آوریل سال 2017 قرمز رنگ شده بود) می شوند به خاطر فعالیت های آتشفشانی مدتی رنگ آبی به خود گرفته بودند. هر ساله، معمولا در 14 اوت، یک مراسم سنتی برای احترام به روح اجداد برگزار می گردد. این جشنواره که Pati Ka Dua Bapu Ata Mata نام دارد، با پیاده روی کوه شروع می گردد و تا محراب سنگی در نزدیکی Tiwu Ata Polo ادامه می یابد. در جشنواره انواع و اقسام غذاها طبخ می شوند و اجرای مراسم تمام طول روز ادامه می یابد.

از زیبایی خیره نماینده دریاچه کلیموتو که بگذریم تماشای منظره فوق العاده محیط اطراف هنگام ایستادن بر فراز قله لذتی است که ارزش طی کردن این جهت را دو چندان می نماید. رایج ترین زمان برای صعود و حضور در کنار دریاچه کلیموتو هنگام طلوع خورشید است. زمانی که آسمان نارنجی می شوند و تلالو آن در رنگ های دریاچه سایه های گرمی را شکل می دهد.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 10 آبان 1398 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 5428

به "دریاچه کلیموتو، پدیده ای طبیعی که هر روز رنگ عوض می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه کلیموتو، پدیده ای طبیعی که هر روز رنگ عوض می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید