در بازار خودرو چه خبر است؟
به گزارش راه ساری، بازار خودرو به قدری بلبشو است که به گفته کارشناسان دیگر اکثریت مردم قدرت خرید هیچ خودرویی را با این قیمت های نجومی ندارند، این در حالی است که تمام راه چاره هایی که دولت برای ساماندهی و آرام کردن این بازار نیز به کار گرفته، تماما با شکست روبرو شده است.
به گزارش خبرنگاران، بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند، تا زمانی که دولت در کار خودروسازان دخالت می نماید، شرایط این صنعت درست نخواهد شد، شرکت های عظیم خودروسازی از مسائل ساختاری بسیاری رنج می برند، که حل آن ها به این راحتی ها نیست، از سوی دیگر چشم انداز مثبتی نیز در رابطه با عملکرد آن ها وجود ندارد.
افزایش مدام قیمت خودرو معلول سیاست های کلان اقتصادی است
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در تبادل نظر با خبرنگاران با اشاره به اینکه افزایش مدام قیمت خودرو معلول سیاست های کلانی است که در کشور اجرا می گردد، گفت: تا زمانیکه این سیاست ها پابرجا باشد، شرایط نیز به همین منوال خواهد بود، طی شش ماه اخیر با توجه به کسری بودجه شدیدی که دولت با آن روبرو بوده، شاهد خلق نقدینگی بسیاری بودیم که این مسئله باعث ایجاد اثرات بسیار تورمی بالایی شد، در حالیکه دولت باید انضباط اقتصادی داشته باشد و هزینه خود را کاهش دهد، این کار را انجام نداده است.
وی اضافه نمود: خوب این نقدینگی سر از بازار های مختلف در می آورد که از جمله آن خودرو است، تا زمانیکه این نقدینگی مهار نگردد و به دنبال آن تورم نیز مورد کنترل قرار نگیرد، شرایط آشفته بازار خودرو ادامه پیدا می نماید، از سوی دیگر دخالت هایی که دولت در شرکت های خودروسازی می نماید و به نوعی این صنعت را سیاسی نموده و ثبات مدیریت در آن وجود ندارد، نتیجه ای بهتر از شرایط فعلی به وجود نمی آید، خودروسازان مدام در حال فراوری زیان هستند، در مقابل دولت میلیارد ها تومان به آن ها وام می دهد.
زاوه گفت: خودروسازان نیز با توجه به ساختار غلطی که دارند، نمی توانند تسهیلاتی را که دریافت نموده اند، پس بدهند و بهره های بانکی نیز هر سال روی هم انباشته می گردد و برای آن ها فراوری زیان می نماید، همچنین تسهیلاتی که مدام به خودروسازان تزریق می گردد نیز خود خلق نقدینگی است، همین طور که مشاهده می کنید یک سیکل معیوبی وجود دارد که مدام بازفراوری می گردد، در حالیکه باید از تکرار چنین شرایطی جلوگیری کرد.
این کارشناس بازار خودرو با تاکید بر اینکه دولت در هر بازاری که دخالت نموده، نتیجه کاملا منفی بوده است، بیان داشت: در حالیکه برای خودرو قیمت گذاری دستوری انجام می دهند و معقدند هستند که این قیمت به نفع مصرف نماینده است، اما پراید که دیگر فراوری نمی گردد، قیمت های عجیب و غریبی برای آن در بازار معین می گردد، بنابراین معلوم است که یک جای کار می لنگد و اشکال اساسی وجود دارد، این در حالیست که سیستم پیش فروش را اول اجرا کردند، که آن اقدام عملا توزیع یک رانت بود که خودشان فهمیدند و جمعش کردند.
وی اضافه نمود: در مقابل به جای اینکه بیایند و وضع را درست نمایند، آمدند قرعه کشی راه انداختد، که بیشتر شبیه لاتاری و مسابقه بخت آزمایی است، 100 درصد تعیین است که مصرف نماینده واقعی نمی تواند خودرو را با قیمت کارخانه خریداری کند، بلکه مجبور است، هزینه چند برایری کند و احتیاج خود را از بازار آزاد تامین کند، تا زمانیکه چنین ایده هایی در بازاز خودرو اجرایی می گردد که درست به آن فکر نشده، شما مطمئن باشید، بازار خودرو روی آرامش را نخواهد دید.
بیشتر بخوانید:آینده خودرو در سه سناریو
عبور پژو 2008 از مرز یک میلیارد؛ کپچر به 900 میلیون نزدیک شد
چرا صنعت خودروسازی به این روز افتاد؟
امرالله امینی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در تبادل نظر با خبرنگاران گفت: زمانیکه وزارت صنعت به عنوان متولی صنعت خودرو برای چندین ماه آن هم در این شرایط حساس اقتصادی وزیر ندارد، معلوم است که شرایط آن به این روز در می آید، از سوی دیگر وزرایی که در این چند ساله بر مسند کار قرار گرفتند، از کفایت لازم بر این کار برخوردار نبودند، زیرا که یا مجلس آن ها را می خواسته استیضاح کند، یا این که رئیس جمهور آن ها را برکنار نموده است.
وی اضافه نمود: وزیر جدید نیز تازه آمده و نمی توان در خصوص آن قضاوت کرد، اما قدر مسلم او نیز در کمتر از یک سال هیچ کار موثری را نمی تواند انجام دهد، دخالت دولت در صنعت خودروسازی با گماردن مدیران منتسب به خود در شرکت های عظیم خودروساز، طی دهه های گذشته شرایطی را که امروز بر این صنعت حاکم است را به وجود آورده، این در حالیست که ثبات مدیریت و داشتن برنامه راهبردی برای مدت طولانی از بدیهیاتی بوده که برای موفقیت ضروری است، اما در خصوص صنعت خودرو هیچ کدام از آن ها رعایت نمی گردد.
امینی با تاکید بر اینکه این روز ها بازار خودرو قفل شده است و خرید و فروشی در آن انجام نمی گردد، گفت: با توجه به اینکه به دوران رکود تورمی نیز وارد شده ایم، باید منتظر تورم های بیشتر و بالاتر در صورتیکه گشایش اقتصادی، سیاسی و بین المللی رخ ندهد، باشیم، بازار و صنعت خودرو این روز ها با چالش و موانع بسیار عظیمی روبرو است که حل آن ها شاید سال ها طول بکشد، زیرا که این مسائل طی یک سال و دو سال ایجاد نشده که حال بخواهد به سرعت نیز درست گردد.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: خودروسازان در درجه اول باید هزینه های فراوری خود را بشدت کاهش داده و آن را اقتصادی نمایند، دوما افزایش بهره وری موضوعی است که خودروسازان با آن بیگانه هستند، راندمان بهره وری در این صنعت باید به سطح قابل قبولی برسد، تا در مقابل آن شاهد فراوری محصولات متنوع و با کیفیت باشیم. سوما توجه به مسائل تحقیق و توسعه نیز باید در دستور کار شرکت های خودروساز قرار بگیرد، در غیراین صورت نیز توسعه و پیشرفت این صنعت محال است، در آخر هم شرکت های عظیم خودروسازان باید اموال ودارایی های مازاد، زیان ده و غیر خودرویی خود را واگذار نمایند، تا چابک وکوچک شوند و تنها به فراوری خودرو بپردازند، نه اینکه بروند بانکداری نیز نمایند.
منبع: فراروکالارنا: مقایسه و نقد کالاهای دیجیتالی
نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت